پیش فاکتور دریافت فایل
محیط کار فلش
9756
34,900 تومان
.zip
128 کیلوبایت
توضیحات:
محیط کار فلش


فهرست:

فصل اول آشنایی.. 1

محیط كار فلش... 1

Stage. 1

Timwline. 1

لایه‌ها 2

Symbols. 2

ترسیم در فلش... 3

ایجاد Symbols و استفاده از آنها 6

نكته. 6

متحرك‌سازی به صورت Tweening. 6

Motion Tweening. 6

Ahape Tweening. 8

نكته. 10

انیمیشن سازی با استفاده از قابلیت Motion Guide. 10

دكمه‌های كنترل كننده. 11

نكته. 13

نكته. 13

چگونه به دكمه‌ها صدا اضافه كنیم. 13

نكته... 14

اعمال دستور (Actions) روی دكمه‌ها 14

دادن لینك به دكمه. 14

Goto. 15

Stop. 15

FS Command. 15

Full Screen. 16

Show menu. 16

Quit 16

استفاده از دكمه‌های پیش ساخته شده. 16

ویدیو كلیپ.. 16

لودینگ همراه با نشان دادن درصد بارگذاری شده. 20

چگونه در فلش فارسی تایپ كنیم. 21

(intelligent Persian Typist) ipt 21

نرم‌افزار مریم. 22

چگونه به نوشته‌های خود افكت‌های زیبا بدهیم. 22

تكنیك سوم. 23

سر سخنگو. 23

مرحله اول: وارد كردن فایل صوتی.. 23

مرحله دوم : ترسیم سر سخنگو. 25

توجه. 25

ویرایش اصوات در Flash Mx. 25

مرحله سوم : افزودن شكل دهان.. 26

توجه. 28

مرحله دوم : هر یك از حروف را در لایه‌ای مجزا قرار دهید. 29

مرحله چهارم : متن كوچكتر را به فریم پنجم انتقال دهید. 30

مرحله پنچم: ایجاد Shape Tween. 30

مرحله ششم: تنظیم تناوبی حركات حروف... 31

مرحله هفتم: یك فریم اصلی در انتها اضافه كنید. 32

گسترش حروف... 32

مرحله اول : ایجاد متن.. 32

توجه. 32

مرحله دوم: توزیع حروف در لایه‌ها 33

مرحله سوم : كشیدن حروف... 33

مرحله چهارم: حروف تغییر یافته را در لایه‌ها توزیع كنید. 34

یادآوری: 35

مرحله پنجم : ایجاد مرحله پنجم : ایجاد Shape Tween. 35

مرحله ششم : كشیدن حروف تغییر شكل یافته. 35

فصل چهارم : 36

صوت و تصویر. 36

تكنیك نوزدهم. 37

كلید On/Off و پیچ تنظیم شدت صدا 37

مرحله اول: ایجاد دكمه. 37

توجه. 38

مرحله دوم : ایجاد نوار اسلایدر. 38

مرحله سوم: دكمه‌ها و نوار اسلایدر را همگذاری كنید. 38

مرحله چهارم : فایل صوتی را وارد كنید. 39

مرحله پنجم : افزودن ActionsSctipt 40

تكنیك بیستم. 41

افزودن فایل ویدیویی به فیلم flash. 41

مرحله اول: وارد كردن فایل ویدیویی.. 41

توجه. 41

مرحله دوم : تنظیمات ویدیویی مورد نظر خود را مشخص كنید. 42

فصل پنجم. 44

جلوه‌های دارای ارتباط متقابل. 44

یادآوری.. 45

تكنیگ بیست و نهم. 45

منوهای برگه‌دار. 45

مرحله اول : ایجاد لایه‌های مورد نیاز. 45

توجه. 46

مرحله دوم: ایجاد نوار. 46

مرحله سوم : ایجاد برگه‌ها 46

تنظیم پهنای برگه. 47

مرحله چهارم: متمایز ساختن برگه انتخاب شده. 49

مرحله پنجم : گشودن سایر لایه‌ها 49

مرحله ششم : افزودن برچسب ها 50

مرحله هفتم : افزودن محتویات.. 50

تكنیك سی و دوم. 51

ایجاد آزمون چند گزینه‌ای.. 51

مرحله اول: ایجا لایه‌های مورد نیاز. 51

مرحله دوم: افزودن دكمه‌های رادیویی برای گزینه‌های پاسخ. 51

توجه. 51

هشدار : 52

مرحله سوم: افزودن سوالات.. 53

مرحله چهارم: افزودن دكمه Next 53

مرحله پنجم: افزودن صفحه نمایش نمرات.. 54

مرحله ششم: افزودن كد ActionsScript 55

نكته : 55

تكنیك سی و سوم. 57

فرم دریافت اطلاعات از كاربر. 57

مرحله اول: ایجاد كادرهای متنی.. 57

مرحله دوم: افزودن دكمه. 58

مرحله سوم: ایجاد فریم دوم. 58

مرحله چهارم: ایجاد سومین فریم. 59

توجه. 60

تكنیك سی و چهارم. 60

ارزیابی فرم‌ها 60

مرحله اول: ایجاد كادرهای متنی.. 60

توجه. 61

مرحله دوم: Push Botton را وارد كنید. 62

مرحله سوم: ایجاد صفحه نمایش بعدی.. 63

مرحله پنجم: افزودن پس‌زمینه. 64

تكیك چهل و یكم. 65

بارگذاری صفحه همراه با نمایش تدریجی.. 65

مرحله اول: ایجاد كادر Preloader 65

مرحله دوم: ایجاد انیمیشن Preloader 66

مرحله سوم: افزودن كد ActionsScript 67

توجه. 68

مرحله چهارم : ایجاد صحنه‌ها و فیلم اصلی.. 69

مفاهیم. 70

فیلم (Movie) 70

فریم‌ها و Timeline ها 72

Objectها 73

اشیا Shape. 74

اشیا Button. 74

شی sprite. 76

شی Instance. 77

اشیا مختلط (Complex) 77

اشیاء گروه‌بندی شده. 78

افكتها 78

اشیا و كلاسها 79

متد و ویژگی.. 80

استفاده از نقطه در دستورات.. 82

نكات بیشتری درباره علامت گذاری.. 84

نقطه ویرگول. 84

آكولاد. 85

ویرگول. 85

پنل Actions. 85

جدا كردن پنل Actions از طرح. 86

پنجره نرم‌افزار. 86

چشباندن پنل Actions به طرح پنجره‌ نرم‌افزار. 87

- نكته. 87

طرح پنل Actions. 87

اضافه كردن یك دستور. 88

نكته. 89

ویرایش دستور موجود در صفحه كلید. 89

نكته. 89

مرتب كردن پنل Actions. 90

تنظیمات پنل Actions. 90

استفاده از نكته كد. 91

نكته. 92

تنظیم نمایش كدها 92

استفاده از پنل‌ Help برای دستورها 93

سنجاق زدن یا برداشتن سنجاق از كد. 93

استفاده از اشیاء. 94

ایجاد اشیا 94

قواعد نامگذاری.. 95

ایجاد یك نمونه از شی.. 96

نكته. 96

فراخوانی متدها 97

فراخوانی یك متد از شی.. 98

ارائه نتایج متد getDate. 99

تخصیص ویژگی‌ها 99

تخصیص مقدار به ویژگی.. 100

توابع. 101

استفاده از توضیحات.. 103

ایجاد یك توضیح. 103

نكته. 103

Action Script2. 104

اجزای تشكیل‌دهنده محیط فتوشاپ.. 105

Menubar 105

شناسایی ابزار. 106

شناخت پالت‌ها 106

توضیحی در مورد لایه‌ها 107

باز كردن یك فایل جدید یا فایل موجود. 109

ابزار Brush. 109

نحوه كاركردن با Brush ها و نحوه تنظیم آنها 111

مشخص كردن پویایی شكل Brush. 113

تعیین میزان پراكندگی Brush (Brush Scattering) 114

ایجاد Brushهای بافت‌دار. 115

ایجاد Brushهای دوتایی.. 116

مشخص كردن پویایی رنگ‌ها 117

یك دستور دیگر : Define Brush. 118

ابزار History Brush. 122

تنظیمات Option Bar 122

ابزار Art History Brush. 123

ابزار Gradint 124

ایجاد یك Gradint 125

ایجاد Noise Gradint 128

ابزار Paint Bucket 129





فصل اول آشنایی

محیط كار فلش:

پس از اجرای فلش MX، ار منوی فایل، گزینه New را انتخاب كنید. صفحه جدیدی مانند تصویر زیر مشاهده می‌كنید. این تصویر قسمت عمده محیط كار فلش و از اجزا و پانل‌های مختلفی تشكیل شده است.

كلیه پانل‌های فلش قابلیت جابجایی، حذف و اضافه شدن دارد و كاربر می‌تواند با توجه به نوع كار خود، این پانل‌ها را در محیط كار فلش قرار دهد. برای هماهنگ بودن محیط كار شما با تصاویر كتاب، از منوی Windows روی گزینه Panel sets رفته و Default Layout را انتخاب كنید.

Stage

ناحیه وسیع و سفید رنگی كه در وسط صفحه مشاهده می‌كنید stage نام دارد ودر واقع محیط كار اصلی ماست. همه ترسیم‌ها و تصاویر باید در محدوده مرزهای stage قرار گیرد تا نمایش داده شود.

Timwline

سازمان‌دهنده و كنترل كننده محتویات انیمیشین و هر پروژه دیگر در فلش Timwline

است. Timwline از فریم‌های زیادی تشكیل شده كه هر كدام می‌تواند محتویات مخصوص به خود را داشته باشد.

مدت زمان انیمیشین بستگی به تعدا فریم‌های Timwline دارد. به طور مثال اگر تعداد فریم‌های یك انیمیشن از 400 فریم به 800 فریم تغییر كند مدت زمان نمایش آن انیمیشین دو برابر خواهد شد. در سمت چپ Timwline قسمت مربوط با لایه‌ها را مشاهده كنید.

لایه‌ها

لایه‌ها كار اداره ویرایش یك فیلم را بسیار ساده‌تر می كند به عنوان مثال شما می‌توانید یك لایه را به عكس پس‌زمینه فیلم اختصاص دهید و در یك لایه دیگر انیمیشن خود را پیاده كنید و نوشته‌های خود را در لایه دیگری بگذارید. با این كار شما به راحتی موضوعات را روی هم انباشته می‌كنید بدون این كه هیچ آشفتگی در كار ایجاد شود.

برای اضافه كردن لایه جدید می‌توانید از منوی insert گزینه layer را انتخاب كنید یا از آیكون‌های مشخص شده (تصویر بالای صفحه قبل) استفاده كنید. لایه جدید بالای لایه موجود ظاهر می‌شود و به ترتیب layer 2 ,layer1 نام‌گذاری می‌شوند. با حركت ماوس می‌توانید لایه‌ها را به راحتی بالا و پایین ببرید.

Symbols

در انیمیشن و دیگر پروژه‌هایی كه با فلش ساخته می‌شوند، موضوعات بسیاری هستند كه بارها و بارها از آنها استفاده می‌شود. فلش برای ذخیره این موضوعات از Symbols استفاده می‌كند.

در واقع یكی از پراستفاده‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های فلش Symbols یا نمادها هستند كه استفاده از آنها حجم فایل شما را به شدت كاهش می‌دهد و ویرایش پروژه را بسیار ساده‌تر می‌سازد. سه نوع Symbols در فلش وجود دارد Button,Graphic و Movie Clip كه هر كدام Timline و Stage مخصوص به خود را دارند. به طور مثال شما می‌خواهید یك باغ گل شامل 50 شاخه گل را در فلش طراحی كنید (تصویر مقابل). برای انجام این كار می‌توانید به دو صورت عمل كنید.

1- با استفاده از ابزارهای ترسیم فلش كه در سمت چپ محیط كار مشاهده می‌كنید، 50 شاخه گل كشیده و در كنار هم قرار دهید. كاری بسیار وقت‌گیر كه حجم پروژه شما را بسیار بالا خواهد برد.

2- یك Symbols از نوع گرافیك ایجاد كرده تنها یك شاخه گل در آن بكشید. سپس از آن Symbols، 50 عدد را در صفحه Stage قرار دهید. با این روش اگر شما بخواهید هر گونه تغییری در شاخه‌های گل بدهید نیازی نیست هر یك را جداگانه ویرایش كنید. فقط كافیست Symbols خود را باز كرده و تغییر خود را اعمال كنیم، این تغییر در هر شاخه گل اعمال خواهد شد.

ترسیم در فلش

در سمت چپ محیط كار فلش، جعبه ابزاری به نام Tool Box مشاهده می‌كنید. این جعبه ابزار از 4 قسمت تشكیل شده است.

1- Tool : شامل مهمترین ابزارهای ترسیم و انتخاب در فلش است.

2- Viwe: شامل ابزارهایی برای بزرگ‌نمایی، كوچك كردن و جابجایی Stsge است.

3- Colors : شامل ابزارهای انتخاب و تغییر رنگ است.

4- Option: این قسمت با توجه به انتخاب یكی از ابزارهای قسمت Tools متغیر است و بسته به نوع ابزاری كه انتخاب می‌كنید، گزینه‌های متفاوتی در اختیار شما قرار می‌دهد كه در حین كار با پروژه‌های این كتاب با آنها آشنا خواهیم شد.

ابزار * را انتخاب كرده و یك مستطیل در محیط Stage رسم كنید. اگر هنگام ترسیم كلید Shift را پایین نگه دارید طول و عرض مستطیل شما یكسان خواهد بود و می‌توانید مربع بكشید.

در قسمت Colors می‌توانید رنگ دو قسمت را به دلخواه تغییر دهید. یكی رنگ خطوط محیطی Stroke Color و دیگری رنگ داخل شكل Fill color كه با سطل رنگ مشخص شده است.

حال با استفاده از ابزار روی خطوط محیطی مستطیل دوبار كلیك كنید تا در حالت انتخاب قرار گیرد. كشوی Properties را از پایین محیط كار فلش باز كنید.

همان‌طور كه در تصاویر 7 و 8 مشاهده می‌كنید، قادر خواهید بود اندازه خط و نوع خط را به راحتی تغییر دهید. می‌توانید خطوط را به صورت خط‌چین، ساده و نامنظم و در رنگ مختلف انتخاب كنید.

1403/10/3 - پین فایل