پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش کاراموزی روال كار در نظام مهندسي و بررسي ساختمانهاي فولادي
9597
24,900 تومان
.rar
29,628 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش کاراموزي روال كار در نظام مهندسي و بررسي ساختمانهاي فولادي در 49 صفحه ورد قابل ويرايش




« فهرست مطالب »

عنوان صفحه

مقدمه 4

آشنايي کلي با مکان کارآموزي 5

ارزيابي بخشهاي مرتبط با کارآموز 11

آزمون و نتايج پيشنهادات 12

شناخت اعضاء ساختمان 14

عکسهاي گرفته شده از محل 29

قالبندي ساختمانهاي فلزي 33

خرپا 45

فرم پايان دوره کارآموزي 47













مقدمه :

حمد و سپاس خداوندي را سزاست که رفعت مقام علمي انسان را از مجاري تفکر و تدبر در آيات خود و پديده هاي مستور در طبيعت مقرر فرموده است.

انسان تمدن خويش را بر روي خاک بنا نهاده و هر روز بر وسعت و عظمت آن مي افزايد.

زميني که پيوسته از درون و بيرون تحت تأثير نيروهاي عظيم طبيعي قرار مي گيرد.

پديده هايي نظير زلزله آتشفشان طوفان و سيل بارها قسمتهايي از تمدن انساني را به ويراني کشانده و تهديد آنها همواره انسان را نگران ساخته است. امروزه اين نگراني و خطر بسيار قابل توجه شده است.

زيرا انسان با ساختمانهاي آسمانخراشهايي که سر به فلک کشيده است و نيز پلهاي عظيم چندين طبقه و تونلهاي طويل در زير دريا و اقيانوس عملاً به جنگ با نيروهاي خرد کننده طبيعي پرداخته است.













آشنايي کلي با مکان کارآموزي :

به طور کلي وظيفه نظام مهندسي بر دو قسم است : 1 ) تهيه نقشه؛ 2 ) نظارت بر نقشه؛

براي گرفتن پروانه ساخت توسط کسي که قصد ساخت بنا را دارد اين مراحل طي مي گردد :

مراحل تهيه ي نقشه، صدور نقشه ي پروانه و صدور پايان کار؛

1 ) مراجعه مالک به دفتر فني شهرداري و ارائه درخواست و مدارک مربوط به زمين جهت تشکيل پرونده؛

2 ) بازديد کارشناس دفتر فني از زمين مالک و معرفي به دفتر نمايندگي جهت تهيه ي کروکي زمين توسط اعضاي دفتر نمايندگي؛

3 ) تأييد کروکي توسط دفتر نمايندگي و ارسال آن به دفتر فني شهرداري؛

4 ) تکميل فرم دستور نقشه توسط دفتر فني شهرداري و ارسال آن به دفتر نمايندگي نظام مهندسي؛

5 ) ذتهيه نقشه توسط اعضاي دفتر نمايندگي و تاييد دفتر نمايندگي و ارسال آن به دفتر فني شهرداري؛

6 ) صدور پروانه ساختماني متوسط دفتر فني شهرداري؛

در صورت عدم نياز به کروکي رديف هاي 2 و 3 حذف خواهد شد.



مراحل پس از صدور پروانه ساختماني

1 ) اعلام شروع عمليات ساختماني توسط مالک به مهندس ناظر؛

2 ) ارسال گزارش مهندس ناظر حداکثر 48 ساعت پس از اتمام هر مرحله از عمليات به دفتر نمايندگي؛

3 ) کنترل و ارسال گزارشهاي مهندسان ناظر توسط دفتر نمايندگي به دفتر فني شهرداري؛

4 ) ارسال گزارش پايان عمليات ساختماني توسط ناظر پس از اتمام عمليات به دفتر نمايندگي و کنترل و ارسال آن به دفتر فني شهرداري؛

5 ) صدور پايان کار توسط دفتر فني شهرداري؛

تهيه نقشه هاي تأسيسات، براي ساختمان هاي 5 طبقه و بالاتر الزامي مي باشد.

تأييد و تسليم نقشه به کرفرمايان حداقل 1 روز پس از تحويل نقشه به نظام مهندسي صورت مي گيرد.

مراحل پيشرفت فيزيکي مربوط به ساختمان هاي اجرا شده :

مرحله اول : پي سازي که آيا مغاير با نقشه انجام شده يا طبق نقشه پيشرفت کرده است به همراه توضيح مغايرت ها در کارت نظارت نوشته مي شود و با مهر و امضاي ناظر به همراه تاريخ نظارت تأييد مي شود؛

مرحله ي دوم : اتمام تيرريزي هر طبقه قبل از بتن ريزي يا سقف زني؛

الف : سقف زيرزمين : از بررسي سقف زيرزمين شروع شده که مغاير با نقشه ساخته و اجرا شده يا طبق نقشه، سپس با نوشتن و توضيح مغايرت ها و مهر و امضاي ناظر اين قسمت نيز تأييد مي شود؛

ب : سقف همفک بررسي مي شود که طبق مراحل بالا با توضيح و تأييد و مهر و امضا آن قسمت نيز تکميل مي گردد؛

ج ) سقف طبقات اول و بالا تير به همان صورت و در مرحله ي ج : سقف طبقات اول و بالا بررسي مي گردد.

مرحله ي سوم : اتمام سفتکاري است که طبق آن توضيحات بررسي شده و فرم به اين صورت تکميل مي گردد. آدرس ملک در پايان کارت قيد گشته و کارت تکميل شده و اين کارت بعد مرحله توسط ناظر که تکميل در نزد مالک مي ماند تا ناظر هر مرحله از کار را در آن قيد کند؛

به طور کلي سهمي? ناظر و طراح براي يکسان سازي توزيع نقشه و تقسيم آن در نظام مهندسي صورت مي گيردف سهميه بندي با توجه به پايه بندي است و ارتقاء پايه بوسيله دوره هاي کوتاه مدتي است که صورت مي گيرد پايه هاي 1 و 2 و 3.



ميلگرد گذاري در پي :

از آنجايي که بتن در اثر فشارهاي وارده ترک برمي دارد براي افزايش استحکام بتن در داخل آن ميلگردهايي کار گذاشته مي شود.

در عمل ميلگرد گذاري ميلگردها به صورت شبکه اي در کف فونداسيون قرار داده مي شوند (با احتساب پوشش بتني) براي ايجاد چسبندگي و انتقال مناسب نيرو از فولاد به بتن و بلعکس در کنارهها ميلگردهاي شبکه با خم 90 درجه به طول معين فرم داده مي شوند (15 برابر ميلگرد ساده و 12 برابر ميلگرد آجدار).

حداکثر فواصل ميلگردهاي شبکه نمي تواند از 12 برابر قطر ميلگرد بيشتر باشد. در پي حداقل قطر آرماتورهاي طولي ساده 12 ميليمتر و آجدار 10 ميليمتر و تعداد حداقل آنها 4 عدد است.

حداقل فاصله خاموتها بايد 75 ميليمتر باشد تا ويبراتور ميله اي بتواند به سهولت داخل شبکه جا بگيرد. فاصله ساقهاي خاموت بايد طوري باشد که بتن بدون اشکال، امکان ريخته شدن و متراکم گرديدن را داشته باشد.

پوشش بتن ميلگردها :

براي انتقال کامل نيروها از بتن به فولاد يا بالعکس لازم است که حداقل پوشش بتن براي ميلگردهاي کناري 5 ، 2 تا 3 برابر قطر و براي ميلگردهاي داخلي 5، 2 برابر قطر باشد. پوشش کناري ميلگردها در نواحي گرم و مرطوب به علت خوردگي شديد بتن و خطر زنگ زدگي فولاد به وسيله عوامل محيطي 5 برابر قطر ميلگرد در نظر گرفته مي شود.

حداقل سطح مقطع ميلگرد :

حداقل سطح مقطع ميلگرد در بتن برابر 14 ميليمتر است و حداکثر فواصل ميلگرد در شبکه هاي کف نمي تواند از 12 برابر بيشتر باشد. در مورد دو شبکه که روي هم قرار مي گيرند حداقل فاصله ارتفاعي 12 برابر قطر ميلگرد است. 12 سانتيمتر و آجدار 10 سانتيمتر و تعداد حداقل آنها 4 عدد است.

شناژ :

وظيفه شناژ (رابط فونداسيونها) کلاف کردن و مهارنمودن فونداسيونها است که به منظور مقابله با نيروهاي افقي (زلزله، باد و غيره) و يکنواختي نشست در ساختمانها به کار مي رود. تمام آرماتورهاي طرلي بايد در گوشه ها به صورت يک در ميان خم 90 درجه با قلاب داشته باشند. حداکثر فاصله خاموتها در شناژ برابر 30 سانتي متر و در نقاط تمرکز فشار 25 – 20 سانتي متر است.

حداقل قطر خاموت در شناژها با عرض کمتر از 40 سانتيمتر برابر 6 ميليمتر و براي عرض بيشتر از 40 و کمتر از 60 سانتيمتر برابر 8 ميليمتر و براي عرض بيشتر از 60 سانتيمتر برابر 10 ميليمتر است. حداکثر قطر خاموت مصرفي 12 ميليمتر است.



ستون :

در عضوهايي که به طور عمده تحت تأثير فشار محوري قرار دارند، از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است که قسمت اعظم بار به وسيله بتن تحمل شود.

(نظير ستونها) اما به دلائل مختلف هميشه فولاد در ستون بتني به کار برده مي شود.

واگذاري قسمتي از تحمل نيروهاي فشاري به فولاد صرفه جويي در مقطع ستون بتني است، به طور کلي وظيفه ستون بتني تحمل فشارهاي محوري و گاهي جانبي و انتقال آن به قسمت پايين تر است.

انواع ستون از نظر شکل مقطع :

1 ) ستونهاي با وقطع مربع (براي سهولت در باز و بسته کردن قالب، و پخهاي کوچکي که در لبه هاي ستون ايجاد مي شود) حداقل ابعاد (20 در 20)؛

2 ) ستونهايي با مقطع مربع مستطيل (حداقل ابعاد 40 در 20)؛

3 ) ستونهايي با مقطع چند ضلعي متنظم (با طول حداقل ضلع 20 سانتيمتر)؛

4 ) ستونهايي با مقطع دايره (استوانه اي) (حداقل قطر مقطع 25 سانتيمتر)؛

حداقل تعداد ميلگرد در هر يک از مقاطع ستونها : مقاطع مربع 4 ميلگرد، مقطع مربع مستطيل 6 تا 8 ميلگرد، مقطع شش ضلعي منتظم 6 ميلگرد (در چند ضلعي هاي منتظم حداقل تعداد ميلگرد برابر تعداد اظلاع است).

مقطع دايره حداقل 6 ميلگرد

حداقل قطر ميلگردهاي اصلي و خاموت ستونهاي بتني :

1 ) در مقاطع دايره و چند ضلعي منتظم حداقل 12 ميلمتر؛

2 ) در مقاطع مربع و مربع مستطيل حداقل 14 ميليمتر؛

3 ) قطر خاموت حداقل 8 ميليمتر؛

4 ) در حالت دورپيچي دور ستونهاي دايره اي شکل حداقل 10 ميليمتر؛

تذکر : لازم به يادآوري است که قطر واقعي ميلگردهاي ستون بر حسب شرايط و بارهاي وارده بايد به دقت طراحي و محاسبه شود و اعداد فوق فقط حداقل قطر ميلگردها را بيان مي کند.

ميلگرد انتظار در طول و طبقات :

حداقل طول ميلگرد انتظار در پي 60 برابر قطر يا 60 سانتيمتر است و حداقل طول ميلگرد انتظار در طبقات 50 برابر قطر يا 50 سانتيمتر است.

زاويه درصد انحراف در آرماتورهاي ستون برابر 1 دهم است. براساس آيين نامه B.S مقدار فولاد موجود در وصله نبايد از 10% سطح مقطع ستون بيشتر باشد و بايد حداقل فاصله اي برابر 10 ميليمتر بين قفسه هاي فولادي در وصله موجود داشته باشد.

فاصله مرکز تا مرکز دو گروه از ميلگردهاي به هم بسته شده نبايد از 150 ميليمتر بيشتر باشد ايعاد ميلگردهاي آجدار يا مربع شکل پيچيده را مي توان از ضرب عدد 1/1 در شماره اسمي آنها به دست آورد.

ترتيب تنگها : براي تحمل مؤلفه افقي نيرو در قسمت بالاي ميلگرد خم شده لازم است که يک تنگ در بالاترين نقطه آن قرار داده شود. همچنين بايد تنگ مشابهي در پاينترين نقطع زانويي ميلگرد قرار داده شود تا در مقابل هر گونه تنش انهدامي ناشي از خمش مقاومت کند. شيب قسمت مايل خم شده برابر 1 دهم باشد و قسمت مستقيم بالايي و پاييني زانويي بايد در امتداد محور ستون يا موازي با آن قرار داشته باشد.



در بعضي ستونها که داراي خارج از محوري شديد مي باشد بجاي نبشي از صفحات مستطيل شکل که طول آن بيشتر از پشت تا پشت ستون است استفاده مي گردد و بدينوسيله نبشي هاي اتصال را با ابعاد بزرگتر بوسيله صفحه در محل مي سازد و بوسيله چند عدد صفحه لچکي که بين دو بال نبشي قرار مي دهند سيستم قابل اطمينان در مقابل ممانهاي وارده ايجاد مي نمايند. عرض و طول کلي اين اتصالات نبايد از روي صفحه زير ستون تجاوز نمايد.



خرپاها و کاربرد آن در ساختمان :

خرپا عبارت است از مجموعه اي از ميله هاي مستقيم يا منحني (انواع پروفيلها) که توسط مفصلها با يکديگر متصل مي شوند.

خرپا در شکلهاي مختلف و نوعهاي گوناگون وجود دارد که براي پوشش دهانهاي طويل به کار مي رود.

به طور کلي چنانچه عناصري مربع يا مستطيل ساخته شود در اثر نيرو و فشار حالت نامتعادل پيدا کرده و در آن دگرگوني بوجود مي آييد.

در صورتي که اگر به صورت مثلث با سه رأس مفصلي دار ساخته شود داراي پايداري و تعادل کامل است. (پايدارترين شکل اتصالي مفصلي در خرپاها شکل مثلث است).

بين قطعات يک خرپا و مفصلهاي آن مي تواند رابطه اي وجود داشته باشد که براي حفظ پايداري و تعادل يک خرپا به کار مي رود.

به طور کلي ديده شده ساده ترين خرپاي پايدار يک مثلث است.

اتصالات خرپا :

ميله ها و اعضاي خرپا چنانچه فلزي باشد بوسيله جوش پيچ و يا پرچ صورت مي گيرد که معمول ترين نوع اتصالات جوش مي باشد جوشکاري در اين صورت باييد با نهايت دقت صورت گيرد.

در جوشکاري نوع جوش ضخامت و طريقه اجراي آن فوق العاده حائز اهميت مي باشد.

محاسن پوشش سقف خرپا :

1 ) سقف در اين حالت نسبت به ارتفاع بوجود آمده سبک است؛

2 ) پوشش سقف براي دهانهاي طويل قابل اجرا مي باشد؛

3 ) از نظر اقتصادي مقرون به صرفه مي باشد؛

4 ) مقاومت سقف در مقابل نيروهاي فشاري واقعي وارده زياد است؛

1403/9/2 - پین فایل