پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش کارآموزی رنگ و تركيبها در گرافيك
9116
24,900 تومان
.rar
61 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش کارآموزي رنگ و تركيبها در گرافيك در 28 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان .................................. صفحه

مقدمه ......................................
چند رنگ پرکاربرد ...........................

بازتاب هاي رنگ .............................

رنگ‌بندي ....................................

قرمز .......................................

زرد.........................................

سبز.........................................

آبي ........................................

بنفش .......................................

قهوه‌اي .....................................

سفيد .......................................

سياه........................................

رنگ‌هاي گرم .................................

رنگهاي سرد..................................

رنگ‌هاي زنده.................................

رنگ‌هاي مرده يا کدر و يا کلي ................

رنگ‌هاي روشن.................................

رنگ‌هاي تيره .................................

فهرست مطالب

عنوان .................................. صفحه

ترکيب ‌هاي تهاجمي .............................

ترکيب‌هاي آرام ..............................

ترکيب‌هاي خون گرم و مهيج ....................

ترکيب‌هاي خون سرد وطيبعي ....................

ترکيب‌هاي منطقي گرم .........................

ترکيب‌هاي منطقي سرد .........................

ترکيب‌هاي جوان ..............................

ترکيب هاي زنانه ............................

ترکيب‌هاي شگفت انگيز ........................

فهرست منابع ................................




فهرست مطالب

عنوان .................................................................................................... صفحه

مقدمه ...............................................................................................................
چند رنگ پرکاربرد ..........................................................................................

بازتاب هاي رنگ ..............................................................................................

رنگ‌بندي ..........................................................................................................

قرمز ................................................................................................................

زرد...................................................................................................................

سبز...................................................................................................................

آبي ...................................................................................................................

بنفش ................................................................................................................

قهوه‌اي .............................................................................................................

سفيد ................................................................................................................

سياه..................................................................................................................

رنگ‌هاي گرم ...................................................................................................

رنگهاي سرد.....................................................................................................

رنگ‌هاي زنده...................................................................................................

رنگ‌هاي مرده يا کدر و يا کلي ........................................................................

رنگ‌هاي روشن................................................................................................

رنگ‌هاي تيره ...................................................................................................


فهرست مطالب

عنوان .................................................................................................... صفحه

ترکيب ‌هاي تهاجمي .........................................................................................

ترکيب‌هاي آرام ...............................................................................................

ترکيب‌هاي خون گرم و مهيج ..........................................................................

ترکيب‌هاي خون سرد وطيبعي .........................................................................

ترکيب‌هاي منطقي گرم .....................................................................................

ترکيب‌هاي منطقي سرد ....................................................................................

ترکيب‌هاي جوان ..............................................................................................

ترکيب هاي زنانه .............................................................................................

ترکيب‌هاي شگفت انگيز ...................................................................................

فهرست منابع ...................................................................................................






مقدمه:

دنيائي كه ما آن را نظاره مي‌كنيم از دو عنصر مهم تجسمي تشكيل شده است. اين دو عنصر عبارتند از: فرم‌ «شكل» و رنگ، كه هر كدام لازم و ملزوم يكديگرند.

هر موجودي كه در اين دنيا به چشم مي‌خورد، ابتدا از لحاظ شكل و اندازه احساس مي‌گردد، سپس درحالي كه داراي پوششي از رنگ است مورد توجه قرار مي‌گيرد. درعين حال رنگ علامت مشخصه هر شيئي طبيعي است، چنانكه يك گل سرخ به خاطر رنگش از دور جلب توجه مي‌كنند و نظر بيننده را به خود معطوف مي‌دارد و يك ميوة رنگي، با رنگش اعلام مي‌كند كه رسيده است يا نارس مي‌باشد.

زماني كه به سطح فلزات نگاه مي‌كنيم، با توجه به رنگ آنها مي‌توانيم جنس و حتي وزن آنها را احساس نمائيم. هر وقت به رنگ قرمز آهن گداخته نظر مي‌اندازيم، به صورت طبيعي از لمس كردن آن خودداري مي‌نمائيم. رنگ قرمز كه نمايشگر رنگ آتش است، نمايانگر خود نيز هست، بنابراين ملاحظه مي‌كنيم كه عنصر رنگ در دو مورد جداگانه، مفهوم و ارزش متفاوتي پيدا مي‌كند.

ملاحظه مي‌كنيم كه اهميت رنگ در زندگي انسان اگر بيش از شكل و فرم نباشد، كمتر از آن نيست. معمولاً در آموزشگاه‌ها، از طريق آموزش هندسه و اندازه‌ها، توجه دانش آموزان را به شكل‌ها و فرم‌هاي طبيعت متوجه مي‌سازند.دربارة فرم‌هاي هندسي از جمله دايره، مربع، مثلث وروابط بين آنها آموزش‌هايي داده مي‌شود و حجم‌هاي هندسي مورد مطالعه قرار مي‌گيرند و تعادل و توازن شكل‌ها در نظر گرفته مي‌شوند، يا اينكه با دانش «پرسپكتيو» آشنا مي‌گردند، و با سطح و حجم آشنايي به دست مي‌آورند، ليكن كمتر به رنگ و نقش و اهميت آن در زندگي انسان توجه داده مي‌شود.

***

دنيائي كه ما ناظر آن هستيم، پوشيده از رنگ است. رنگ براي فرد عالم، همانند هنرمند حائز اهميت است. براي همة مردم نيز لازم است كه به اين پديده با دقت خاصي توجه شود و دسته بندي‌هايي انجام پذيرد.

رؤيت رنگها همواره در رابطه با ( طبيعت اشياء) و (چگونگي تابش نور) و ( وضعيت عضو بينائي) است و بايد كه در همة حالات، خصوصاً در زماني كه رنگها را تجزيه و تحليل مي‌نمائيم به سه نكتة فوق توجه كافي بنمائيم. در تزيين فضاهاي تزئيني، در معماري، در مهندسي برق، در زمينة‌تبليغات، در عالم سينما، براي فرد عادي در تفرجگاه، براي هنرمند در كارگاه، داشتن هشياري و حساسيت لازم به رنگها ضروري است. بايد به رنهاي اوليه، ثانويه، ثالث، به رنگهاي مكمل وقوانين تركيب رنگها، به تضاد رنگ مايه‌‌ها و دايره و كرة رنگ توجه كافي نمود و براي ارزيابي رنگها، آنها را از نظر توزيع سطوح رنگ، درخشش آن و كيفيت هر رنگ و ابعاد و سطوح آنها مورد دقت قرار داد.

امروزه براي همة افراد غير ممكن است كه جهان را بدون رنگ تصور نمايند، چرا كه پديده‌اي است كه در همه‌ جا حضور دارد و نقش بازي مي‌‌كند. تمام ارتباطات به كمك رنگها حاصل مي‌شود. در روي تابلوهاي راهنمايي، در پيستهاي فرودگاهها، در تقاطع جاده‌ها، در كارخانه‌ها، در خيابانها و پيادر‌وها نيز چنين است. ماشين آلات و اتومبيل‌ها به رنگهاي مختلف رنگ‌آميزي مي‌شوند تابهتر به چشم بخورند. ديوارهاي سنگي و آجري، كف‌پوش هاي رنگارنگ، در و پنجره‌هاي چوبي به فلزي، رنگ داروها و بسته بندي آنها كه با تركيب شيميائي آنها مطابقت دارد همواره با توجه به ارزش‌هاي رنگها انتخاب مي‌شوند. در منزل، در خيابانها و پارك‌ها، گلهاي رنگارنگ فضاها را رنگين مي‌‌كنند.

سالن‌هاي نمايش و دكور تئاتر با توجه به جلوه‌هاي رنگي، رنگين مي‌؛ردند. در سينما فضاها و صحنه‌ها با دقت‌ فراوان به رنگها آرايش داده مي‌شوند و بازيگران لباسهاي رنگارنگ مي‌پوشند و نورافكن‌هاي رنگين با رنگ خود، نمود صحنه‌ها را تغيير مي‌دهند.

موزه‌ها مملو از گنجينه‌هاي هنري رنگين هستند كه در آنها رنگ، نقش اساسي را ايفاء مي‌كند. عليرغم وسعت كاربرد رنگ و حضور و تاثير آن در زندگي انسان، معمولاً اكثر افراد نسبت به آن توجه كافي ندارند شايد به خاطر وجود آن در همة حالات و همة‌ حالات و همة‌لحظات زندگي است كه اهميت خود را از دست مي‌دهد و ما را نسبت به خود بي تفاوت و بي انفعال مي‌سازد.

در هر حال انسان پيديدة رنگ را مانند آفتاب قبول دارد و مي‌داند كه قسمت مهمي از زندگي روزانة انسان با آن مواجه است. ليكن عليرغم بي تفاوتي ما در برابر رنگها، از درك و احساس زيبائي آن عاجز نيستيم. رنگها پديدة قابل تحسيني هستند، خصوصاً زماني كه به طلوع و يا غروب آفتاب نظر بيندازيم و در مقابل تابلو رنگارنگي بايستيم.

رنگها براي زندگي انسان ضروري است، ليكن ضرورت آن به اندازه‌اي نيست كه نتوانيم با كمبود آن از زندگي محروم باشيم، چنانكه افراد «كوررنگ» به خوبي مي‌توانند به زندگي خود ادامه دهند و نيازهاي خود را بر آورده سازند.


سفيد

سفيد سمبل، پاکي، پاك‌دامني، بي گناهي وصلح است. همچنين نشانه‌اي است براي مراكز بهداشتي، بيمارستان‌ها و زمستان، سفيد رنگي است دوگانه: مي‌تواند رنگ يك سرويس بسيار گران قيمت چيني باشد و يا رنگ ظرف كاغذي يك بار مصرف، قدرت سفيد را به عنوان يك رنگ كمكي دست كم نگيريد.

سياه

سياه رنگ شب و عزاست و به جادو و شيطان منتسب مي‌شود. ظاهر وزين رنگ سياه آن را بين سياستمداران و هنرپيشه‌ها محبوب كرده است. اين رنگ همچنين با ثروت و زيبايي نيز مرتبط است. مثلاً اشياء خانگي كاملاً سياه، اشرافي‌تر به نظر مي‌رسد.

رنگ‌هاي گرم

قرمز، زرد، نارنجي، صورتي، قهوه‌اي و شرابي را رنگ‌هاي گرم مي‌گويند. در حقيقت طول موج نور قرمز بسيار به اشعه ماوراء بنفش نزديك است، كه منشاء انتقال گرماست. رنگ‌هاي گرم، تاثيري چون جريان اين مواد مذاب از دهانه‌ي آتش فشان دارد. مهاجم و توجه برانگيز، رنگ گرم خودنما است و احساسات را بر مي‌انگيزد. وجود رنگ‌هاي گرم در محل كار آهنگ حركت را سريع‌تر مي‌كند و در پوستر چشم‌ها را به سوي خود مي‌كشاند. تركيب رنگهاي گرم در كنار هم، جسور، غني و زنده جلوه مي‌كند.
رنگهاي سرد

طيف سبز تابنفش، كه شامل آبي و سايه‌هاي خاكستري است، رنگهاي سرد شناخته مي‌شود. اين رنگ‌ها همان تاثير سرمازايي را دارد كه نگاه كردن به اين تصوير آلاسكا، در بيننده به وجود مي‌اورد. اثر اين رنگ‌ها نقطه مقابل اثر رنگ‌هاي گرم است. فعاليت‌ متابوليسم بدن را كند مي‌كند و در بيمارستان‌ها براي آرامش بيماران رواني به كار مي‌رود. رنگ‌هاي سرد، مثل نقاشي‌هاي آبي پيكاسو، بيزاري و بي‌هودگي و دل‌گيري را بيان‌ مي كند. در عين حال بازتاب رنگ‌هاي سرد هميشه هم منفي نيست، مجموعه‌اي از رنگ‌هاي سبز و ابي گاه احساس پاكيزه و جذاب فرو رفتن در يك آبگير خنك كوهستاني را تداعي مي‌كند.
رنگ‌هاي زنده

رديف نخست نمودار رنگ‌هاي پايه، حدي از هر رنگ است كه آن را حد زنده بودن آن رنگ گرفته‌ايم. اين حد از رنگ كلاسيك است. توجه كنيد كه سردي ياگرمي، در زنده نمايي رنگ بي‌تاثير است. اگر گروهي از رنگ‌هاي زنده را، چه سرد و چه گرم، در كنار هم به كار بريد، مثل اين است که عده اي آدم جدي در محفلي همه با هم و درباره‌ي مطلب واحدي جر و بحث مي‌كنند . كاربرد اين چنين رنگ‌هايي در اسباب بازي و يا لباس بچه‌ها، سلامت و شادابي و انرژي آن‌ها را نمايش مي‌دهد. اما استفاده از اين رنگ‌ها در موارد ديگر خسته كننده است و گويي به روح آدمي مي چسبد.
رنگ‌هاي مرده يا كدر و يا گلي

مي‌توانيد مثل رديف 2 جدول رنگ‌هاي پايه با افزودن ميزان معيني از خاكستري، هر رنگ، اعم از سرد و گرم را، به رنگي با ته مايه‌ي مرده و يا گلي بدل كنيد. طبيعتاً ما به رنگ‌هاي زنده گرايش بيش‌تري داريم. رنگ‌هاي مرده، كدر و گلي مبهم و ناراحت‌و رمزگونه است و هيجان و اهميت هر چيز را كاهش مي‌دهد. در اين عكس شما مي‌خواهيد كه مه اطراف را پس بزنيد و جزييات بيش‌تري ازكوه را ببينيد. رنگ‌هاي مرده‌ي مقابل كوه حتي از عظمت و ارتفاع آن كاسته است. اين گونه رنگ‌هاي بي‌روح براي القاء تفكر و رؤيا نيز كاربرد دارد و اگر بتوانيد آن راكنار يك رنگ زنده به كار گيريد، تاثير مطمئن‌تري مي‌گذارد.

رنگ‌هاي روشن:

رنگ‌هاي ملايم مثل ابرهاي تابستاني،‌لطيف و رؤيايي است، اما طبيعت گرم و يا سرد رنگ‌ تاثيري در اين بازتاب ندارد. رنگ‌مهاجم سرخ، اگر تا حد رديف سوم جدول رنگ‌هاي پايه ملايم شود. پيام‌دل نشيني خواهد داشت. در طراحي داخلي، رنگ‌هاي روشن از تاثير دل‌گير فضا مي‌كاهد و در لباس خانم‌ها،‌شخصيت ملايم‌تري از صاحب‌آن عرضه مي‌کند اين رنگ‌ها پيام كوبنده‌ي دل خواه گرافيست ها در طرح‌هاي تبليغاتي را همراه ندارد. اما تضاد مطلق آن را با رنگ‌هاي تند نمايش مي‌دهد. يك قطعه آبي آرام در ميان قطعات تند معصوميت ويژه‌اي را منتقل مي‌كند، كه در معرفي برخي از كالاها بسيار مفيد است.
رنگ‌هاي تيره

نقطه‌ي مقابل رنگ‌هاي روشن، رنگ‌هاي تيره است. مقل رديف چهارم جدول رنگ‌هاي پايه، با مقدار معيني از مشكي، طيفي از رنگ‌هاي تيره ساخته مي‌شود كه چون اين ديگ بخار آهني سنگين و به هم فشرده است. قرمز تيره، ارغواني تيره، سبز تيره، و يا آبي تيره، احساسي از بزرگي و قدرت و فرادستي رامنتقل مي‌كند كه مناسب پوشاك، مردانه و لباس‌هاي رسمي است و به اثاثيه‌ي اطراف ما نيز نوعي ارزش و قدمت و ويژگي‌ مي بخشد. چنين رنگ‌هايي د رگرافيك براي اعلام اسم كالا و ياتاكيد و تكرار در مطلبي به كار مي‌رود. تاثير آن وقتي به نهايت مي‌رسد كه در بين گروهي از رنگ‌هاي روشن‌تر به كار گرفته شود.
تركيب‌هاي تهاجمي

پس از آشنايي نخستين با رنگ‌هاي اصلي وتغييراتي كه مي‌توان در آن ها پديد آورد اينك وارد بحث تركيب رنگها مي‌شويم. شايد اصطلاح به تر براي تركيب‌‌هاي تهاجمي ، تركيب‌هاي وقيح باشد. چنين تركيب‌هايي گويي به ما از درون كاغذ چشمك مي‌زند و يا ما را به چيزي بسيار خصوصي دعوت مي‌كند. در اين گونه تركيب‌ها قرمز هميشه حرف اول را مي‌زند و يا ما را به چيزي بسيار خصوصي دعوت مي‌كندو در اينگونه تركيب‌ها قرمز هميشه حرف اول را مي‌زند و سپس نارنجي و زرد آن را تكميل مي‌كند. هيچ كاباره‌اي نيست مگر اين كه تابلوي دعوت كننده‌آش با رنگ قرمز خاموش و روشن شودو جلوه‌ي‌ رنگ قرمز حتي رنگ‌هايي مثل بنفش و يا قهوه‌اي را در اطراف خود محو مي‌كند. رنگ قرمز فرمان دهنده است و برجسته‌تر و نزديك‌تر ديده مي‌شود. تأثيري كه در چراغ قرمز چهاراه هاست خود به خود در راننده حالتي از ايست و توقف را ديكته مي‌كند. اگر شما بتوانيد در كنار قرمز رنگ‌هاي زنده‌ي ديگري، همانند تركيبي كه در رنگ‌هاي اين بالون است، استفاده كنيد، آن گاه هيچ چشمي از توجه به آن مصون نمي‌ماند.
تركيب‌هاي آرام

وقتي شما مي‌خواهيد توجه را به همه‌ي اطراف يك موضوع بكشانيد، به تر است از تركيب‌هاي آرام استفاده كنيد. اين تركيب نقطه‌ي مقابل تركيب‌هاي تهاجمي است و به تر است نام آن را تركيب‌هاي راست‌گو و منصف بگذاريم. د راين گونه تركيب‌ها رنگ‌هاي قهوه‌اي و تهاجمي يا اصلاً به كار نمي‌رود و يا كاربرد اندكي دارد. رنگ‌هاي سرد، مثل آبي و سبز و فيروزه‌اي و ارغواني و سايه‌هايي از صورتي و ابي كم رنگ، براي اين منظور ايده آل است. اگر شما آسمان تصوير اين صفحه را با اسمان تصوير صفحه‌ي قل مقايسه‌كنيد، متوجه مي‌شويد كه اسمان در اين تصوير هيچ ارجحيتي بر زمين ندارد و تمامي مجموعه‌ يك كل را تشكيل مي‌دهد كه بياني آرام و عميق داردو فضاهاي پهناور و خطوط كند و با انحناهاي ملايم بر آرامش رنگ‌ها مي افزايد. چنين چشم‌اندازهايي چون نقاشي‌هاي «مونه، هرگز چشم و ذهن را خسته نمي‌كند و تكراري به نظر نمي‌رسد.
تركيب‌هاي خون گرم و مهيج

در يك تركيب بندي خون گرم نيز، رنگ‌هاي متضاد و به ويژه قرمز، همانند تركيب‌هاي خون گرم را مي‌توان تركيب‌هاي دكوراتيو نيز ناميد. در اين‌گونه تركيب‌ها، مثل تصوير اين صحنه‌ي تاتر سنتي‌ ژاپني، شما گويا منتظر يك حركت و واكنش هستيد و هيچ عملي در اين فضا براي‌تان غير عادي نيست. اين تركيب مخصوص فضاهاي بسته است و استفاده از رنگ‌هاي غير معمول، كه در طبيعت معمولاً در كنار هم ديده نمي‌شود، مثل قرمز وسبز تيره و يا قرمز، و قهوه‌اي و قرمز و خاكستري و يا قرمز و بنفش، القاء يك فضاي غير عادي مي‌كند كه به قصد بالا بردن آمادگي، براي درك يك لحظه‌ي ويژه آفريده شده است.

1403/2/4 - پین فایل