پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش كارآموزي حسابداری دانشگاه آزاد اسلامي واحد ميانه
8831
24,900 تومان
.rar
396 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش كارآموزي حسابداري دانشگاه آزاد اسلامي واحد ميانه در 40 صفحه ورد قابل ويرايش
مقدمه
با توجه به رشد روزافزون جمعيت جامعه انساني و فعاليتهاي اقتصادي آن در سالهاي اخير نياز به حسابداري در رشتههاي مربوط به آن را در جامعهاي امروزي به يك مسئله جدي مبدل ساخته است و صاحبنظران را برآن داشته كه در مورد توسعه و گسترش اين حرفه بااهميت فكر اساسي نمود و تلاش پرثمري را در اين مورد ارائه نمايند هدف ما از اين كارآموزي يادگيري حرفه حسابداري به صورت علمي و آشنايي دانشجويان با طرز روابط و رفتار قوانين سازمانها و مؤسسات ميباشد. و تا به هنگام ورود دانشجويان به بازار كار بتوانند با اعتماد به نفس كافي عمل نمايند
فصل اول
آشنايي كلي با مكان كارآموزي
تاريخچه سازمان
دانشگاه آزاد اسلامي واحد ميانه در تيرماه سال 1372 با سعي و تلاش فراوان مسئولات شهر شروع بكار نمود فعاليت آموزشي اين واحد عملاٌ از مهر ماه 1373 با پذيرش 175 نفر دانشجو در رشته تحصيلي زراعت و اصلاح نباتات و 52 نفر در رشته كارداني كامپيوتر آغاز گرديد.
فعاليتهاي ساختماني اين دانشگاه در سال 1375 شروع و با فضاي به وسعت 7200 متر مربع در مهرماه 1377 مورد بهرهبرداري قرار گرفت زمان اندكي نگذشت كه اين واحد با پيگيريهاي مستمر رئيس سابق واحد آقاي دكتر رجايي با تلاشهاي شبانهروزي خود بال و پر گسترده و با 13 رشته و با فضاي آموزشي بيش از 7760 متر مربع و بالغ بر 36 نفر عضو هيئت علمي تمام وقت خدمات علمي و فرهنگي خود را ارائه نمود.
در حال حاضر اين واحد دانشگاهي با دارا بودن دو سايت مجهز به شبكه كامپيوتري و با ازمايشگاههاي مجهز 13 رشته داير و 7 رشته در حال تأمين و بيش از 1500 نفر دانشجوي خواهر و برادر به يكي از واحدهاي دانشگاهي مطرح تبديل شده است.
هدف و وظايف اساسي دانشگاه
هــدف
پرورش استعدادها و انتقال و پيشبرد دانش از طريق آموزش و پژوهش علمي و ترويج و توسعه علوم به منظور تأمين و تجهيز نيروي انساني متعهد و متخصص جهت رفع نيازهاي مشروع جامعه.
وظايف اساسي دانشگاه
- بالابردن سطح اطلاعات علمي مردم در زمينههاي مختلف.
- گسترش مرزهاي دانش از طريق تبادلنظر با مراكز و منابع علمي داخلي، خارجي و بينالمللي.
- تعميم و توسعه آموزش علمي در اجراي بند 3 اصل سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.
- تربيت دانشآموختگان و متخصصان متعهد خدمت به جمهوري اسلامي.
- تأمين خودكفايي در علوم و فنون صنعت و كشاورزي و بهداشت و درمان و ساير رشتهها.
- تربيت نيروي انساني آگاه و معتبر از ميان مردم كليه مناطق كشور بويژه مردم مناطق محروم به منظور جذب خدمت در آن مناطق در جهت رفع محروميتهاي موجود.
- انجام پژوهشهاي علمي در زمينههاي مختلف علوم و فنون.
- كاستن از تعهدات در زمينه آموزش عالي و پژوهشهاي علمي.
- جلب هرچه بيشتر مشاركت و همكاري و همياري مردم در زمينه آموزش عالي و تربيت متخصص و محقق.
- اعمال و اجراي سياست عدم مركزيت در آموزش عالي و پژوهش.
- فراهم ساختن زمينه حداكثر بهرهوري از علما و فقها و استادان دانشگاهها و ساير متخصصان و كارشناسان در امور آموزشي و پژوهشي در سرتاسر كشور.
- ترجمه و تأليف كتب و نشريات در زمينههاي مختلف اسلامي، ادبي، علمي و فني.
- ارائه خدمات علمي و پژوهشي به بخشهاي مختلف اعم از دولتي و خصوصي.
خدمات دانشگاه آزاد ميانه
دانشگاه آزاد اسلامي فرآيند توليد نداشته و فعاليتش بصورت خدماتي ميباشد. به اينصورت كه پس از امتحان كنكور ديپلمههاي رشتههاي مختلف پس از پذيرفته شدن در رشتههاي موجود در دانشگاه ثبت نام نموده و بعد از تحصيل در مقطع كارداني (حدود دو سال) و كارشناسي (چهارسال) در اين دانشگاه فوق ديپلم يا كارشناس شناخته شده و بعنوان متخصص ميتواند در جامعه به فعاليت مشغول شوند بيش از ده رشته پذيرش دانشجو دارد.
نوع خدمات و شرح مختصري از فرآيند خدماتي
الف- خدمات آموزشي: تعداد رشتههاي موجود در مقطع تحصيلي.
1- حسابداري (كارداني – پيوسته و ناپيوسته)
2- كامپيوتر (كارداني – پيوسته و ناپيوسته)
3- كشاورزي (كارشناسي)
4- اقتصاد كشاورزي (كارشناسي)
5- اقتصاد صنعتي (كارشناسي)
6- اقتصاد بازرگاني (كارشناسي)
7- ادبيات (كارداني)
8- ديني و عربي (كارداني)
9- معماري(كارداني)
10- تكنولوژي و توليدات گياهي (كارداني)
11- الكترونيك (كارداني)
- تأمين كانون فارغالتحصيلان و دفتر فرصتهاي شغلي.
- جذب يا استخدام استادان متعهد و متخص و اعطاي بورسيه براي دورههاي تحصيلي.
- استفاده از طرح سربازي مشمولان متخصص.
- توفيق چشمگير فارغالتحصيلان در دورههاي تحصيلي و احراز مشاغل در بخشهاي مختلف اقتصادي جامعه.
- اجراي متمركز ثبت نام – انتخاب واحد و حذف و اضافه – صدور تيمهاي دانشجويي با استفاده از طرح توسعه شبكه كامپيوتري.
ب – امور دانشجويي
1- ارائه غذاي گرم براي بيش از 600 نفر دانشجويان يا اساتيد يا پرسنل.
2- تأمين هشت باب ساختمان خوابگاه خواهران و سه باب براي برادران.
3- تأمين تمامي وسايل رفاهي موردنياز دانشجويان ساكن در خوابگاه.
4- داير نمودن بوفه در محوطه دانشگاه.
5- فراهم نمودن كارتهاي نيمبها جهت استفاده از استخر و ...
6- اجاره دادن سلف سرويس و شركت تعاوني دانشجويان.
ج – تربيت بدني.
1- برگزاري مسابقات كشتي دانشگاه ازاد اسلامي سراسر كشور.
2- برگزاري مسابقات تنيس روي ميز منطقه.
3- برگزاري مسابقات واليبال و فوتبال داخل سالن.
د- امور مالي.
1- وصول چك دانشجويان.
2- وام اعطائي به دانشجويان.
3- و غيره.
دريافتها
دريافتهاي نقد و يا مستقيم و دريافتهاي غيرنقدي يا غيرمستقيم يا همان چك كه اين خود به دو قسمت تقسيم ميگردد. وصول چك و برگشت چك، دريافتها: هر شركت و يا مؤسسهاي يك نوع درآمدهايي دارند كه دانشگاه آزاد نيز درآمدهايش با توجه به شهريه تأمين ميشود به اين ترتيب كه: وقتي كه دانشجويي براي ثبت نام مراجعه ميكند و تمام مراحل ثبت نام را انجام ميدهد در قسمت آخر به امور مالي دانشگاه يعني اپراتور حسابداري دانشگاه مراجعه ميكند تا شهريه خود را واريز نمايد دانشگاه آزاد ميانه براي شهريه دانشجويان در سال 81 قانون جديدي براي دانشجويان خود در نظر گرفت كه دانشجويان با توجه به آن قانون شهر خود را پرداخت نمايند.
اول: دانشجويان ترم اول بايد شهريه خود را به طور مستقيم يا نقدي پرداخت نمايند دوم: دانشجويان ترم دوم و بالاتر ميتوانند نصف شهريه خود را به طور مستقيم يعني نقد و بقيه را بطور غيرمستقيم يعني در دو عدد چك بپردازند البته بايد متذكر شويم كه دانشجويان ميتوانند از صندوق رفاه دانشجويان وامي را از دانشگاه براي تأمين شهريه خود بردارنند همچنين ميتوانند براي كمتر كردن و كاهش دادن هزينه شهريه از رياست دانشگاه تخفيف بگيرند وقتي كه دانشجويان براي پرداخت شهريه به اپراتور حسابداري مراجعه ميكنند اپراتور حسابداري با توجه به ترم اول و دوم يا ترمهاي بالاتر آنها را ثبتنام ميكند اپراتور حسابداري ضمن ثبت نام بايد توجه داشته باشد به چكها و فيشهاي كه در اختيار دارد دانشجويان را ثبت نام ميكند بايد حتماً شماره فيش، تاريخ و همچنين شماره تاريخ چكها بايد حتماً ثبت شود اپراتور حسابداري وقتي دانشجويان را ثبتنام كرد برگ انتخاب واحد آنها را Print ميكند كه اين قسمت با توجه به برنامههاي آموزش و مالي انجام ميگيرد كه اين Print در سه نسخه ميباشد كه نسخه اول را اپراتور حسابداري برميدارد و نسخه دوم را به آموزش و نسخه سوم در اختيار خود دانشجو قرار ميگيرد البته بايد متذكر شويم كه اپراتور حسابداري حتماً بايد هر سه برگ را امضاء كند. اپراتور حسابداري هر روز در آخر وقت اداري تمامي Printهاي دانشجويان را در اختيار امور مالي قرار ميدهد در قسمت امور مالي تنظيمكننده اسناد شهريه آنها را با توجه به رشته و فيشهايشان جدا ميكند و سند موردنظر يعني سند شهريه را ميزند كه در ثبتنام، ثبت سند فوق را ميزند كه بصورت زير ميباشد. سپس بانك و اسناد دريافتني را بدهكار و شهريه كارداني و كارشناسي را بتانكار ميكند در ضمن ثبت سند فوق زماني است كه بدهكار يا بستانكار و يا تخفيف و غيره را دانشجو نداشته باشد وقتي كه سند زده شده توسط تنظيمكننده اسناد شهريه امضاء شده و همراه با چكها و فيشها و Printها به رسيدگي كننده تحويل داده ميشود رسيدگي كننده بعد از اينكه اسناد شهريه را با توجه به چكها و فيشهايشان بررسي نموده چكها را برداشته و اسناد شهريه را به مدير مالي ارائه ميدهد البته رسيدگيكننده بعد از امضاء و مهر به شخص مدير مالي ميدهد و بعد از امضاء و بررسي مدير مالي به معاونت مالي دانشگاه تحويل داده ميشود و زماني كه سند به قسمت امور مالي تحويل داده ميشود البته با امضاء و تائيد رئيس دانشگاه، اين اسناد توسط مسئول بايگاني ميشود و دفتر روزنامه و كل و بانك نيز از روي آن نوشته ميشود.
بررسي شرح وظايف رشته كارآموز
وظايفي كه در دانشگاه آزاد ميانه در قسمت حسابداري به عهده اينجانب بود به قرار زير ميباشد.
1- بايگاني
2- نوشتن دفتر روزنامه و كل
3- مغايرت
1- اولين وظيفهاي كه در قسمت حسابداري به عهده اينجانب بود بايگاني كردن اسنادي بود كه توسط تنظيمكننده اسناد زده ميشد و بعد از اينكه سندها امضاء شده و رسيدگي لازم انجام شد به قسمت بايگاني داده ميشد كه اسناد موردنظر را طبق شماره سند و تاريخ آنها در زونكن گذاشته و بايگاني ميكردم.
2- دومين وظيفه من نوشتن دفتر روزنامه و كل بود كه وقتي اسناد بايگاني ميشد آنها را به ترتيب شماره سند وارد دفتر روزنامه ميكردم و بعد از روي دفتر روزنامه به دفتر كل منتقل ميكردم. دفتر روزنامه دفتري است كه در اول سال مالي با مهر و امضاي دارايي و اداره ثبت اسناد پلمپ شده و داراي ارزش قانوني ميباشد در دفتر روزنامه نبايد تا حدالامكان قلمخوردگي باشد و لاك زدن هر چيزي كه موجب پاك شدن ارقام ميشود در اين دفتر غيرقانوني است. در مورد اشتباهي كه ممكن است رخ دهد. بايد با زدن قلم قرمز روي عدد يا نوشتن صحيح آن در بالاي سطر اشتباه را برطرف كرد.
3- سومين وظيفهاي كه بعد از وظايف بالا به عهده اينجانب گذاشته شد وارد كردن مبلغ فيشها و چكها بود كه فيشها در قسمت دريافتها براساس شماره حساب، شماره سريال و تاريخشان و چكها را نيز در قسمت پرداختها براساس شماره حساب و شماره چك وارد ميكرديم.
بايد متذكر شويم كه حتماٌ نام اشخاص در هر دو قسمت پرداختي و دريافتي درج شود.
در دانشگاه آزاد اسلامي واحد ميانه طبق مقررات و آييننامه در هر ماه در قسمت حسابداري وظيفه دارد تا يك صورت مغايرت بانكي از سه حساب بانكي دانشگاه تنظيم و تهيه نمايد.
اما چون دانشگاه ميانه با سه بانك ملي مركزي و بانك ملي شعبه امام و بانك كشاورزي حساب دارد هر ماه براي هر كي از اين حسابها صورت مغايرت تهيه و تنظيم ميكند در اول يك صورت حساب از بانك توسط حسابداري دريافت ميشود و سپس صورتحساب دريافتي توسط يكي از حسابداران دانشگاه با صورتحساب دانشگاه مطابقت داده و هر گونه اشتباه يا كسري ثبت را به معاون حسابداري اطلاع ميدهد. تا براي رفع آن اقدامات لازم انجام بگيرد و يك نكته مهم اين است كه در دانشگاه ميانه چنانكه گفته شد هر ماه يك صورت مغايرت تهيه و هر كدام از آنها را بعد از بررسي كامل به قسمت بايگاني اسناد و مدارك حسابداري فرستاده ميشود.
امور در دست اقدام دانشگاه آزاد اسلامي – واحد ميانه
- ايجاد يك باب ساختمان چهار طبقه به مساحت 2292 متر مربع جهت خوابگاه خواهران.
- آماده سازي قسمت ورودي دانشگاه، ايجاد فضاي سبز و همچنين محوطه سازي سايت اصلي دانشگاه.
- گسترش ساختمانهاي جديد براي دانشجويان.
- استخدام كارمندان جديد براي جلوگيري از كمبود نيروي كاري
- مجهز كردن كتابخانه براي استفاده هرچه بيشتر دانشجويان از منابع.
- افزايش ظرفيت سلف سرويس فعلي دانشگاه.
- خريد زمينهاي زراعي براي دانشجويان رشته زراعت.
برنامههاي آينده دانشگاه آزاد
- تلاش براي جذب استادان مجرب براي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي ميانه، از شهرها و استانها براي كليه رشتهها.
- تلاش و كوشش براي آوردن كارشناسي براي رشتههاي كارداني به گفته رئيس دانشگاهي قبلي.
- آوردن رشتههاي فني و مهندسي جديد به دانشگاه.
- گسترش هرچه بيشتر ساختمان و ايجاد خوابگاه براي دانشجويان.
- محوطهسازي اطراف ساختمان آموزشي دانشگاه.
- تلاش براي تأسيس گلخانه با اهداف پژوهشي و اقتصادي.
- تأسيس ايستگاه هواشناسي درجه سه با اهداف پژوهشي و آموزشي دانشگاه.
شرح وظايف رشته كارآموزي
همانطوري كه قبلاً ذكر شد حسابداري يكي از مهمترين بخشهاي اين مؤسسه ميباشد كه هدف آن سامان دادن به امور مالي و اداري و جلوگيري از سوءاستفادههاي اشخاص ميباشد مهمترين وظايف اين بخش دادن اطلاعات مفيد براي مقامات بالا و خدمت بيشتر به قشر دانشجويان ميباشد اين رشته نياز مبرم به كارشناسي حسابداري دارد كه تحت نظارت سازمان مركزي ميباشد تا به نحوه احسن اين بخش فعاليت نمايد من در آغاز با رضايت مسئولين محترم قسمت امور مالي كارآموزي خود را در قسمت امور مالي يا همان قسمت حسابداري كه مرتبط با رشته تخصصي خودم بود آغاز كردم كارآموزي به علت اينكه دو واحد عملي ميباشد پس بايد حضور متسمر و فعال در مكان كارآموزي داشته باشم مدت كارآموزي در حدود دويست و چهل ساعت در حدود چهل روز ميباشد من از اولين روزي كه كارآموزي خودم را در دانشگاه آزاد اسلامي – واحد ميانه آغاز كردهام از ساعت هفت و سي دقيقه صبح تا ساعت چهارده و سي دقيقه مشغول بكار ميباشم چون يكي از عوامل مؤثر در دوره كارآموزي حضور به موقع در محل كارآموزي و رعايت نظم و ترتيب و همكاري با كاركنان اين قسمت ميباشد، چون زماني كه كارآموزي من در اين دانشگاه آغاز شد زماني بود كه ثبت نام شروع شد به همين دليل من اولين كار و فعاليت خود را با جدا كردن چكهاي مربوط به دانشجويان آغاز كردم بطوري كه چكهاي ارائه شده از طرف دانشجويان را از هم جدا كرده و نام و نام خانوادگي آنها را در پشت چكها يادداشت ميكردم كه طبق قانون دانشگاه امسال هر يك از دانشجويان فقط ميتوانستند براي ثبت نام از دو فقره چك استفاده كنند از فعاليتهاي ديگر من در دوره كارآموزي مرتب كردن اسناد و مدارك همراه ضميمه ميباشد نحوه ايجاد سند در قسمت امور مالي به اين ترتيب است كه هزينههايي كه براي اداره مصرف ميشوند هزينههايي هستند كه براي اداره وسايل موردنياز خريداري ميشوند مثل: كامپيوتر، لوازم التحرير و غيره: براي تهيه كردن وسايل موردنياز دانشگاه ابتدا بايد درخواست كننده كالا فرم و يا برگ درخواست كالا را پر كند بعد از اينكه فرم را پر كردند فرم موردنظر را اول درخواستكننده كالا و دوم مدير قسمت موردنظر و معاون اداري و مالي امضاء ميكند برگه را به انبار تحويل ميدهند اگر كالاي موردنظر در انبار وجود داشت انباردار كالا را به درخواست كننده كالا تحول ميدهد و اما اگر وجود نداشت برگه درخواست كالا را ضمن امضاء رياست واحد به تنخواهگردان ميدهند تنخواهگردان ضمن استعلام كردن كالا ما آنرا در صورت وجود به پايينترين قيمت خريداري شده برگه رسيد كالا را به انبار داده و به امور مالي تحويل ميدهد تنخواهگردان اگر از دانشگاه پيشپرداخت گرفته بود بقيه هزينه را ميگيرد ولي اگر پيشپرداخت نگرفته بود فاكتورهاي خريداري ليستي تهيه كرده و به معاون اداري و مالي تحويل ميدهد معاون اداري و مالي طبق فاكتورهاي موردنظر چك صادر ميكند و همراه دستور پرداخت به قسمت امور مالي فرستاده ميشود تا توسط تنظيمكننده اسناد هزينه سند زده ميشود وقتي كه سند زده شد و توسط تنظيمكننده امضاء شد خص رسيدگي كننده و سپس مدير مالي و بعد معاون اداري و مالي تحويل داده ميشود تا معاون اداري و مالي ميفرستد و ايشان سند را به قسمت امور مالي ميفرستند تا ضمن بايگاني، دفاتر روزنامه و كل و بانك نيز نوشته شود بعد از فرستاده شدن سند به قسمت امور مالي كارآموزان يا شخص كه مسئول بايگاني ميباشد سند ما را به همراه ضميمهاي كه بايد به سند پيوست شود پيوست داده شده و در مكانهاي مخصوص بايگاني قرار ميگيرد تا هر موقع كه ايجاد شكل شد با برداشتن آن شكل از بين برود.
1403/10/2 - پین فایل