پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش کارآموزی کامپیوتر،نقش IT و شبكه در دخانیات
8800
24,900 تومان
.zip
85 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش کارآموزي کامپيوتر-نقش IT و شبكه در دخانيات در 54 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول : آشنايي كلي با مكان كاز آموزي

مقدمه ............................................................................................................................4

چارت سازماني ..........................................................................................................5

فصل دوم : ارزيابي مكان از نظر ارتباط با رشته مورد نظر........................7

شاخصه هاي ارزيابي نرم افزارهاي آموزشي ..................................................8

نقش جديد کارمندان در شرکت ...............................................................................9

فناوري اطلاعات براي دخانيات ............................................................................12

تلفيق روشهاي تدريس ستني با فناوري ..........................................................16

بررسي موانع آموزش توسعه الكترونيك در دخانيات ................................18

آموزش مجازي و نقش کارمندان در آن ............................................................19

دبيرخانه بدون كاغذ ...............................................................................................21

فصل سوم آموخته ها و نتايج ...........................................................................24







مقدمه :

در اي راستا نيازمند مشارکت سازمانها و نهادها مختلفي است تا در انجام اين رسالت بزرگ که نتيجه اش همان پويايي انسانه از لحاظ معنوي و علمي کمک نمايند .

همانطور که مي دانيم .

بنابراين جهات بازيابي نقش و جايگاه علمي گذشته شايسته است همه دست به دست هم داده به آموزش و پرورش به عنوان مرکز تعليم و تربيت توجه جدي داشته باشيم لذا تمامي کارکنان و اوليا و مسئولين استاني نسبت به تعهدات خود واقف بوده ،از بذل و توان مالي و حمايت هاي معنوي نسبت به اين نهاد فرهنگ ساز دريغ نورزد .





شاخصهاي ارزيابي نرم افزارهاي آموزشي

با پيشرفت و توسعه فناوري اطلاعات ،کاربردهاي متعدد از آن علوم و در حوزه هاي گوناگون ارائه شده است اين کاربرد ها خصوصا در حوزه آموزش از ابعاد مختلفي مورد توجه و اقبال قرار گرفته است يکي از کاربردهاي فناوري اطلاعات در حوزه آموزش ،استفاده از نرم افزارهاي آموزشي و جهت دستيابي به مقاصد آموزشي و تسريع و تسهيل يادگيري از اين طريق است به جرات مي توان گفت که به کارگيري نرم افزارهاي آموزشي يکي از مرسوم ترين شيوه هاي استفاده از فناوري اطلاعات در فرآيند آموزش و يادگيري است به همين دليل امروزه نسخه هاي متعدد از اين نرم افزار توليد و در فروشگاه ها عرضه مي گردند اين امر انتخاب بهترين گزينه را از ميان انبوه از نم افزارهاي ارائه شده مشکل مي نمايد لذا مديران و کاربران سيستم هاي آموزشي به شاخص هاي نياز دارند تا بر اساس نتايج ارزيابي بهترين گزينه را انتخاب نمايند

در اينجا ضمن مرور کلي بر نرم افزار هاي آموزشي ،تعاريف و حوزه هاي مرتبط با آن شاخص هاي متعددي در زمينه ارزيابي اين گونه نرم افزارها ارائه شده و هر يک مورد بررسي قرار خواهند گرفت اين شاخص ها کاربردي (حين کاربرد ) شاخص هاي فردي (ذهني ) شاخص هاي آموزشي ،شاخص هاي پشتيباني و ... دسته بندي شده و ميزان اهميت و نکات مخصوص هر گروه از شاخص ها مورد بررسي قرار خواهد گرفت سپس براي راحتي استفاده و کاربرد روش ارزيابي يک سياه مقاله (چک ليست ) از شاخص هاي مطرح شده در اختيار قرار خواهد گرفت در انتها يک مدل رياضي بر اساس تکنيک هاي تصميم گيري چند شاخصه اي (MADM ) براي رتبه بندي نرم افزار ارائه خواهد شد

نقش کارکنان با توجه به توسعه فن آوري اطلاعات

ظهور و پيدايش جامعه اطلاعاتي ،بسياري از فريضه ها ما را در زمينه آموزش با پرسش هاي اساسي رو به رو ساخته است فناوري جديد ارتباطات و اطلاعات دنيايي را که در آن زندگي مي کنيم و روش هاي يادگيري چگونه زيستن را تغيير داده اند در آينده نزديک بيش از 80% امروز زندگي بشر به طور مستقيم يا غير مستقيم به فناوري اطلاعات وابسته خواهد بود و توسعه فناوري اطلاعات در آموزش و همکاري جهاني نيز نقش ارزنده اي خواهد يافت از سوي ديگر مي دانيم که انفجار دانش و فناوري و گسترش وسايل ارتباط جمعي به ويژه پيشرفت چشم گير و فزاينده ي شبکه ارتباطين المللي (internet ) وظيفه نظام آموزشي کشورها را بسيار سنگين تر کرده است

هدف امروزي نظام آموزشي تنها انتقال فرهنگ نسل گذشته به نسل آينده نيست

اين نهاد بايد چنان قابليت هاي را در افراد بپردازد که آنها بتوانند خود را با تحولات و دگرگوني روز افزون اجتماعي علمي و فني جهان آينده همگام سازد بنا بر اين الزامات زندگي آينده ي بشر اقتضا دارد تا محصولات علمي و فني جهان آينده همگام سازد بنابراين الزامات زندگي آينده بشر اقتضا دارد تا محصولات نظام آموزشي آن با فناوري جديد آشنا شوند و اگر قرار باشد گامي فراتر از آشنايي برداشته شود مي بايست فرصت هاي کافي با تمرينات و مهارت اندوزي را در اختيار دانش آموزان قرار دهد ICT منبعي با ارزش براي توليد دانش ،بستري مناسب براي انتقال محتوا و ابزاري توانمند براي ايجاد تامل در فرآيند ياددهي –يادگيري در کلاس درس مي باشد ولي با وجود امکانات بسيار که در اختيار دارد و يادگيري را غني تر مي سازد اما رويگرد هاي جديد يادگيري –ياددهي را در پيش مي گيرند طبيعي است که اگر کارکنان نخواهند خود را با تغييرات هماهنگ نمايند جايگاه خود را متزلزل خواهند يافت داشتن سواد رايانهاي سواد فناوري و شناخت ادبيات خاص شبکه هاي اطلاع رساني از مقدمات ضروري حرفه اي هر معلم در اين عصر است اما نکته اي که نبايد از آن غفلت نمود آن است که معلمان با توجه به نقش ويژه اي که در اين دوره ايفا مي کنند بهتر از هر کسي مي توانند به آموخته هاي فراگير جهت صحيح داده و از انحراف يادگيري جلوگيري به عمل آورند

سرعت توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات به حدي است که مانند ساير تحولات آموزشي نمي توان انتظار داشت که کارکنان فعلي نظام آموزشي بيشتر خواهد بود و يا بيشتر بايد باشد مسامحه در آماده سازي معلمان براي آشنايي با پيامدهاي عصر اطلاعات ممکن است توسعه اين فناوري را در نسل بعدي به تاخير بياندازد

روند تغييرات در فناوري جديد بر زندگي ،کار و امور رفاهي مردم اثر چشم گير داشته است اين فن آوري جديد و در حال توسعه فرايند آموزش و فراگيري سنتي و روشهاي مديريت آموزشي را به چالش فرا مي خواند فناوري اطلاعات و ارتباطات به فراگيري کمک مي کند که طيف وسيعي از مهارتهايي را که در اقتصاد امروزي لازم است فراگيرند مثل آموختن آنکه چه طور بياموزند مشکلات را حل کنند ظهور اطلاعات را به دست آورند و آن را ارزيابي کنند اما اين آموزشها در برنامه در برنامه درسي مدارس منعکس نيست آهنگ دگرگوني که فناوري رايانه طلايه دار آن است مار ا بيش از پيش نسبت به اين موضوع آگاه کرد که دانش زودگذر و فاني است ما نمي توانيم معلم را کسي فرض کنيم که در دانشگاه چيزهاي در مغز او پر مي کنيم و او تا سي سال بعد همان چيزي را تکرار مي کند معلمان بايد پيوندهاي بيشتري را با دانشگاه ايجاد نمايند و هم چنين بايد در استفاده از فناوري اطلاعات ارتباطي تقويت شوند هر چه فناوري رايانه موجب دسترسي آسانتر آموزش گيران به مواد درسي ارائه شده قبلي معلمان شود نقش مربيان از يک منبع مطالب علمي به يک مدير ناظر بر فرايند يادگيري تغيير مي کند اگر بتوانيم پيشرفت حرفه اي به صورت تماس الکترونيک بر قرار کنيم و منابع لازم را براي کارکنان فراهم آوريم تا با فناوري اطلاعات و ارتباطات آميخته شوند اعتماد شان به اين فناوري جلب خواهد شد

فناوري اطلاعات براي آموزش ،ابزار فربه يا چالش نو

در اين مبحث که از سه بخش کلي ارائه شده است سعي بر آن است که پس از بررسي مفاهيم بنيادي فناوري اطلاعات به توانايي اين ابزار در امر آموزش و توسعه يادگيري پرداخته و سپس نگاهي اجمالي به چالشهاي ورود اين ابزار و فناوري ها به حيطه ي آموزش و راهکارها هاي حل اين بحران خواهيم داشت .

گرچه استفاده از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي ،مزاياي فراواني براي آموزش و توسعه يادگيري از جمله گسترش پوشش تحصيلي افزايش زمان و کيفيت يادگيري ،ايجاد حس پرسشگري ،آموزش تمام معلمان حتي انان که در نقاط دور دست مشغول به خدمت اند در پي دارند اما آ«چه با اين عنوان در ساختار آموزشي کشور وارد شده است ،جدا از تمام مزاياي حرفه اي و سهولت دستيابي به اطلاعات باعث افزايش شکاف ارزشي در ميان طبقات اصلي بخش شده است هر چند اين ابزار جمع آوري داده ها و کسب اطلاعات از طريق يافتن ارتباط بين آنها و سپس توليد دانش را سهل تر مي نمايد اما کاربرد دانش توليد شده که جزو اهداف اصلي آموزش محسوب مي گردد به آساني موارد فوق الذکر نيست شايد به همين دليل است که کانونهاي تفکر را حلقه مفقوده ي سياستگذاري هاي کشور هاي در حال توسعه مي دانند با وجود اين همه فناوري رنگارنگ اطلاعاتي و ارتباطي که تقريبا در دسترس بدنه آموزش کشور قرار گرفته است چرا شاهد تحولات اساسي دردخانيات نيستم ؟؟؟ ين که کارکنان ما قادر باشند آنچه را به عنوان علم در کلاس درس به آنها آموزش داده مي شوند در زندگي روزمره بکار گيرند و آنچه را در اين محيط مشاهده مي کنند با توجه را در اين محيط مشاهده مي کنند با توجه به آموزشهاي مدرسه اي ،تجزيه و تحليل کنند (کسب مهارتهاي لازم براي زندگي و پرورش هوش هاي هيجاني کارمندان ) بايد پرسد در اين مرحله چه توفيقاتي کسب کرده ايم ؟ شايد بتوان دليل اصلي اين امر را عدم دستيابي در اين فرايند آموزش به مرحله يادگيري دانست آنچه ما به عنوان آموزش بر آن تاکيد مي کنيم بايد به تغيير رفتار و يادگيري منجر شود و گرنه آموزش منجر به انباشتگي اطلاعات بي حاصل در ذهن فراگيران خواهد شد فراگيراني که يا از تحصيل علم گريزانند يا علي رقم دانش فراوان به انسانهاي بي خاصيت تبديل مي شوند دستيابي به فن بدون حصول انديشه فن ،تنها بازندگي مالي به ناکجا آباد مي رساند توسعه در نحوه بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش کارمندان و به خصوص مديران ارشد نظام آموزشي را ياري مي دهد تا به گونه اي موثر از اين ابزار در امر کيفيت براي جلوگيري از اين معضل مطرح کرد فرايند بازسازي فرهنگي و مباني اجتماعي ،ارائه روشهاي و شاخص هاي فرهنگي با زباني تازه و شيوا و نو مي باشد يا استفاده از خود اين ابزار در غني سازي انديشه و دانش ملي و ايجاد يک فرهنگ پويا که قابليت پذيرش اين توسعه را بيش از پيش داشته باشد در حقيقت سرچشمه اين مشکلات را بايد در بخش فرهنگي مربوط به اين ابزار جستجو کرد نه محدوديت دسترسي به آنها براي بهره گيري از قابليتهاي بيشمار فناوري اطلاعات و ارتباطات در تعميم آموزش و توسعه دانش گسترش يادگيري نياز به اصلاح سياست هاي کلان آموزشي و رويکرد هاي آن به همراه بهبود زير ساخت ها و سازماندهي مجدد محتوي آموزشي و حمايت در منابع مالي است



درخت

درخت يک سازماندهي سلسله مراتبي از Domain هاي ويندوز 2000 بوده که يک نام را به اشتراک مي گذارند زمانيکه يک Domain به يک درخت موجود اضافه مي گردد به عنوان sub Domain در نظر گرفته مي شود subDomain يک child domain نيز ناميده شده و Domain اضافه شده از طريق domain parent مربوطه شناخته مي گردد پس از اينکه Domain child به درخت ملحق گرديد نام Domain آن به نام Domain parent اضافه مي شود مثلا زمانيکه يک Domain با نام Tehran به يک درخت موجود ملحق و به عنوان يک Child Domain از Domain با نام City .com مطرح گردد نام Domain مربوطه به صورت tihran.Citys.com خواهد بود

جنگل

جنگل شامل گروهي از درخت ها بوده که در مقابل استفاده از يک نام مشترک از يک پيکر بندي مشترک استفاده مي نمايند به منظور مراجعه به جنگل به صورت پيش فراز نام ريشه درخت و يا اولين درختي که در جنگل ايجاد مي گردد اسفاده مي گردد مثلا در صورتيکه Citys.com اولين Domain در اولين درخت باشد و درخت ديگر به آن ملحق تا يک جنگل را ايجاد نمايند نام جنگل Citys.com خواهد بود

ويژگي هاي Active Directory

Active Directory سرويس دايرکتوري ويندوز 2000 است Active Directory اطلاعات مربوط به اشياء شبکه را ذخيره و با ارائه يک ساختار سلسله مراتبي زمينه سازماندهي Domain ها و منابع را به سادگي فراهم مي نمايد بدين ترتيب کاربران به سادگي قادر به مکان يابي منابع شبکه نظير فايل ها و چاپگرها خواهند بود Active Directory داراي ويژگي هاي متعددي است

Active Directory باعث سازماندهي دايرکتوري به بخش هايي خواهد شد که امکان ذخيره سازي حجم بالايي از اشياء را فراهم مي آورد دستاورد ويژگي فوق توسعه Active Directory همزمان با رشد يک سازمان خواه بود بدين ترتيب امکان رشد شبکه اي با صرفا يک سرويس دهنده و کمتر از يکصد شي به شبکه اي با هزاران سرويس دهنده و ميليون ها شي فراهم خواهد شد
Active Directory يک مکان متمرکز به منظور جمع آوري و توزيع اطلاعات در رابطه با اشياء موجود در شبکه شامل کاربران ،گروهها و چاپگرها بوده و امکان يافتن و استفاده از اطلاعات را آسان خواهد کرد
تدابير امنيتي در ارتباط با Directory Active پيش بيني و زمينه تحقق آن با استفاده از Log on و کنترل دستيابي به اشياء موجود در دايرکتوري فراهم مي گردد پس از فرآيند ورود به شبکه (يک Log on به يک شبکه )مديران شبکه قادر به مديريت داده هاي موجود در دايرکتوري مي گردند کاربران تائيد شده نيز امکان دستيابي به منابع موجود در شبکه را از هر مکاني به دست خواهند آورد



مزاياي Active Directory

استفاده از Active Directory داراي مزاياي زير است

کاهش مجموع هزينه مالکيت پارامتر فوق به هزينه مالکيت يک کامپيوتر مرتبط مي گردد هزينه فوق شامل :هزينه هاي مربوط به نگهداري ،آموزش ،پشتيباني فني ،ارتقاء سخت افزار و نرم افزار است Active Directory با پياده سازي سياست ها باعث کاهش برخي از هزينه هاي فوق مي گردد بکارگيري يک سياست به همراه Active Directory اين امکان را فراهم مي آورد که پيکر بندي محيط مربوطه و نصب برنامه ها از يک مکان مرکزي انجام شود بدين ترتيب زمان مربوط به پيکر بندي و نصب برنامه ها بر روي هر کامپيوتر ،کاهش پيدا خواهد کرد
مديريت انعطاف پذيري واحدهاي سازماني درون يک Domain را مي توان بر اساس سياست هاي موجود در Active Directory تقسيم نمود بدين ترتيب واحدهاي سازماني امکان تعريف کاربراني خاص به منظور مديريت بخشهائي خاص از شبکه را به دست مي آورند
Scalability با استفاده از Directory Active امکان استفاده از سرويس هاي دايرکتوري براي سازمان هاي با ابعاد متفاوت فراهم مي گردد
تسهيل در مديريت Active Directory ابزارهاي مديريتي خاصي را ارائه که مديران شبکه با استفاده از آنان قادر به مديريت منابع موجود در شبکه خواهند بود

دستيابي به يک شبکه ويندوز 2000

براي استفاده از منابع تعريف شده در شبکه کاربران مي بايست فرايند Log on را دنبال نمايند در زمان فرايند Log on ويندوز2000 اعتبار و هويت يک کاربر راتائيد خواهد کرد فرايند فوق اين اطمينان را به وجود خواهد آورد که صرفا کاربران معتبر و تائيد شده قادر به دستيابي منابع موجود بر روي کامپيوتر درش بکه خواهند بود پس از اتمام موفقيت آميز فرايند ورود به شبکه زمينه استفاده از منابع موجود در تمام شبکه با توجه به سياست هاي تعريف شده فراهم مي گردد کاربران براي دستيابي به منابع در يک شبکه مبتني بر ويندوز 2000 به يک Account نياز خواهند داشت Account شامل اطلاعات مرتبط با يک کاربر بوده و شامل نام و رمز عبور است در صورتيکه کامپيوتر يک Meeber Domain باشد Account مربوط به کاربر امکان Log on نمودن به کامپيوتر به صورت محلي و يا به Domian ( اما نه هر دو ) را فراهم و زمينه استفاده از منابع موجود در شبکه با توجه به مجوزهاي تعريف شده فراهم خواهد شد در صورتيکه کامپيوتر عضوي از يک Workgroup باشد Account مربوطه امکان Log on نمودن کاربر را صرفا به کامپيوتر محلي فراهم مي نمايد (چون Account کاربر صرفا بر روي بانک اطلاعاتي امنيتي همان کامپيوتر محلي ذخيره شده است ) براي ورود به يک Domain ويندوز 2000 ،کاربران مي بايست نام خود را به صورت خاصي وارد نمايند نام فوق شامل نام کاربر بوده که به دنبال آن از کاراکتر @ و يک پسوند استفاده مي گردد Domain مربوطه اي است که account بر روي آن وجود دارد User 1@ Citys .com نمونه اي در اين زمينه است

1403/9/2 - پین فایل