پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش کارآموزی کامپیوتر،سازمان دانش‌آموزي استان گلستان
8794
24,900 تومان
.zip
201 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش کارآموزي کامپيوتر،سازمان دانش‌آموزي استان گلستان در 19 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

فصل اول: ضرورت و فلسفه تشكيل سازمان دانش آموزي. 1

فصل دوم: تاريخچه تشكيل سازمان. 3

تاريخچه تصويب اساسنامه سازمان دانش آموزي. 3

فصل سوم: آشنايي با اساسنامه سازمان دانش آموزي. 5

اهداف سازمان دانش آموزي. 6

وظايف سازمان دانش آموزي. 6

ويژگي هاي سازمان از زوايا و ابعاد مختلف.. 8

آشنايي با محيط کاري در اداره سازمان دانش آموزي. 10








مقدمه و تشکر



دنياي امروز، دنياي تغيير و تحولات سريع اجتماعي و علمي است. دنيايي است که حرکت کردن در آن نياز به داشتن انديشه هاي فرافکن قوي، قدرت تجزيه و تحليل، آينده نگري، برنامه ريزي و نهايتاً هدفدار بودن است. امروز ديگر انديشه هاي کند سنتي و مديريت سنتي و حال نگري در افراد، آنها را از ادامه حرکت با چرخه هاي جامعه باز مي دارد.

در قالب اين مستندات قصد دارم تا تجربيات و فعاليت هاي خود را در اين مدت كوتاه جهت ارائه به دانشگاه به رشته تحرير در آورم.اميدوارم كه در اين امر مهم بتوانم موفق باشم. در اينجا جا دارد از زحمات مسئوولان سازمان دانش آموزي بخصوص از سرپرست كارآموزي كه كارشناس كانونها را بر عهده داشتند وهمچنين از استاد كارآموز خود جناب آقاي مهندس برومند كه نه فقط در طول اين دوره كارآموزي بلكه در تمام دوران تحصيليم در دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرگان مطالب بسياري از وي آموختم تشكر و قدر داني نمايم دان شاءالله كه آنان از من به عنوان يك دانشجو راضي باشند.












فصل اول: ضرورت و فلسفه تشكيل سازمان دانش آموزي

در اين فصل ضرورت و فلسفه سازمان از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته است:

الف) در اصل سوم و نوزدهم قانون اساسي مبني بر موظف بودن دولت جمهوري اسلامي ايران براي مشاركت عامه در تعيين سرنوشت فرهنگي ، اجتماعي ، سياسي و اقتصادي مردم از هر قوم و قبيله اي كه باشند تأ كيد شده است لذا نسل نوجوان و جوان كه از مهمترين و حساسترين آحاد مردم هستند .لزوم ايجاد بستر مناسب براي مشاركت آنان به طريق مختلف از وظايف مهم نظام مقدس جمهوري اسلامي است.

ب) از ابتداي پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي امام خميني (ره) بيانگزار اين حركت همواره بر توجه و استفاده و بكارگيري اقشار مختلف جامعه در اداره امور تأ كيد داشتند.

ج) مقام معظم رهبري نيز بارها در فرمايشات خود بر رسيدگي به امور جوانان و نوجوانان تأ كيد داشته اند در سال 1366 ايشان در پيامي خطاب به مجمع رسيدگي به امور جوانان فرمودند: نقش عظيم جوانان و نوجوانان پسر و دختر نه تنها در جامعه انقلابي ما بلكه در كل جامعه بشري با محاسبه آينده و مسئوليتهاي بالقوه و در كنار مسئوليتهاي بالفعل اين قشر عضيم نمودار مي گردد و از اين روست كه ناديده گرفتن مسئوليت اجتماعي ، سياسي و فرهنگي نسل نوپا و كودك انگاشتن آنان حتي در سنين بالاي بلوغ بصورت آفت اجتماعي پديدار مي شود و اين مجمع بايد در دگرگون سازي آن و ايجاد ذهنيت واقع گرايانه نسبت به اين نسل برومند طرحي نو و اساسي در اندازد.

در جاي ديگر از اين پيام خطاب به بزرگسالان مي فرمايند: كه پدران و مادران و مربيان و معلمان و استادان بايد بدانند كه تعليم و تربيت اين نسل نه در تعليم و تربيت رسمي منحصر و نه از تعليم و تربيت عمومي جداست. زيرا كه اين دو با هم پيوسته و وابسته اند و نسل نوپا شريك طبيعي كليه فعاليتها سياسي ، اجتماعي،اقتصادي و فرهنگي نسل پيشين است.

د)ديدگاه جناب آقاي مددي-رياست محترم سازمان دانش آموزي-نسبت به پركردن اوقات فراقت صاحب نظران معتقدند اوقات فراقت يكي از مهمترين عوامل و بستر خلاقيت و ابتكار و نوآوري در دانش آموزان است. كسب تجارت علمي يكي از دستاوردهاي مهم اوقات و كسب اين تجارب براي نوجوانان يكي از امور ضروري و حيات بخش است.نوعآ در چارچوب مدارس كسب اين نوع تجارب كمتر اتفاق مي افتد.

يادگيري اجتماعي براي زندگي اجتماعي مورد نياز است و بدون دارا بودن مهارتهاي زندگي امروزه موفقيت ها در سطح جامعه كاهش پيدا مي كند و يكي از رموز موفقيت افراد دارا بودن اجتماعي است. لذا اوقات فراقت را بخصوص تابستان را فرصت مناسب و ارزشمندي براي تقويت اين مهم تلقي مي كنيم.

مشكلاتي كه ما در كشور داريم در مورد اوقات فراغت باعث مي شود كه نتوانيم به نحو مطلوب و شايسته از اين فرصت استفاده كنيم.نگاه به اوقات فراقت با جنبه هاي هزينه اي بودن آن نه سرمايه گذاري كردن موجب شده است كه در طول چند سال گذشته سرمايه گذاريهاي لازم انجام نشود.


فصل دوم: تاريخچه تشكيل سازمان
تاريخچه تصويب اساسنامه سازمان دانش آموزي

چنانچه بخواهيم تصويري از تاريخچه تصويب اساسنامه سازمان دانش آموزي ترسيم نماييم شايسته است از نقطه ابتدايي كه شماي كلي اساسنامه مطرح و تدوين شد آغاز كنيم كه در اوايل مهر ماه سال 1376 صورت گرفت.

1) تدوين اساسنامه بعنوان مرحله نخست 5 ماه به طول انجاميد اين كار بطور مشترك توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور اداري و استخدامي انجام شد.

2) پس از طي مرحله اول با صدور ابلاغ توسط رياست محترم جمهوري در بهمن ماه 1376 مبني بر پيگيري تشكيل سازمان مرحله دوم آغاز شد.آغاز اين مرحله با تشكيل كميسيون مشترك بين وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداري و استخدامي صورت گرفت كه مدت 7 ماه بطول انجاميد طي اين اين مرحله بررسي دقيق و كارشناسي شده اي صورت گرفت ودر يك برنامه از تعداد دويست هزار دانش آموز پيرامون موضوعات مختلف مرتبط با سازمان نظر خواهي شد و نيز طرح تشكيل سازمان و اساسنامه مربوط با كارشناسان و صاحبنظران و مديران آموزش و پرورش مطرح و بررسي گرديد و در پايان اين مرحله اساسنامه نهايي به دبير خانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارجاع شد.

3) مرحله سوم كه از مهرماه 77 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي آغاز گرديد.به مدت 8 ماه طول كشيد پس از طي 14 جلسه كارشناسي اساسنامه سازمان دانش آموزي و بررسي نهايي آن در كميسيون معين شوراي عالي انقلاب فرهنگي در نهايت ،اساسنامه در جلسه 441 مورخ 21/2/78 همان شورا طرح و بتصويب رسيد و در تاريخ 2/4/78 از جانب رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي به آموزش و پرورش ابلاغ گرديد تا نسبت به تشكيل آن اقدام شود.

4) در مرحله چهارم و طي 7 ماه معاونت پرورشي مامور پيگيريهاي اوليه و تمهيد مقدمات راه اندازي سازمان شد كه با تفويض اينكار به اداره كل فعاليتهاي دانش آموزي در اين مرحله گروه مطالعاتي تشكيل و پس از بحث و تبادل نظر در ساعات متمادي در 14 محور نتايج آن ارائه شد كه حاكي از چگونگي حركت براي تشكيل سازمان بود با صدور ابلاغ اعضاي هيأت امنا(اولين ركن سازمان) و برگزاري اولين جلسه اين هيات در تاريخ 26/8/78 اين مرحله نيز به اتمام رسيد.

5) مرحله پنجم انتخاب رئيس سازمان. رئيس سازمان با پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأييد اعضاي هيأت امنا انتخاب گرديد از آنجا كه رئيس سازمان رئيس شوراي برنامه ريزي يعني ركن دوم سازمان نيز در نظر گرفته شده بود لذا فعاليت اين شوراها نيز آغاز شد. در ابتدا جناب آقاي رضا مددي – رئيس سازمان رئوس برنامه ها و اقدامات 6 ماهه خود را به شورا ارائه و پس از تصويب آن در شورا كار ادامه پيدا كرد.


آشنايي با محيط کاري در اداره سازمان دانش آموزي



استان و کارمندان اين اداره و ديدن کارهاي مربوط به آنان و آشنايي با سر مسِول خود در قسمت کارشناس کانونها و صحبت اوليه در مورد نحوه کار در سازمان و فراهم کردن اصول کا در سازمان و برخورد بيشتر با کارمندان و رييس سازمان و تا جاي که کشش بود صبت در مورد کارکرد کارهاي که در سازمان انجام مي شود ومعرفي کردن خود به عنوان دانشجوي رشته کامپيوتر و صحبت در مورد بهتر کردن اصول کاربردي کار در سازمان در مدتي که من در آنجا کار مي کنم و فراهم کردن بستر مناسبي از اصول کاربردي در سازمانها و نهادهاي دولتي و پيش آمدن شرايطي طبق آنچه در گزارش کارآموزي آورده شده است

در روز دوم که با آمدن در سازمان و رفتن از يکسري از اطلاعات که در فراهم کردن کار طبق فرم خلاصه اطلاعات کار آموزي که توسط سرپرست کار آموزي پر شود و نگاه انداختن ودر قسمت عنوان و موضوع کار آموزي و پر شده توسط سر پرست کار آموزي که به عنوان فناوري هاي نوين در سازمان دانش آموزي و برنامه نويسي در سازمان من را کمي متعجب کرد که در سازمان چه فناوري هاي مي شود انجام داد و برنامه نويسي که در اين مدت کوتاه نياز به همفکري بيشتري مي طلبيد منجر شد که اين خود باعث کنجکاوي من در قسمت برنامه نويسي و فناوري هاي نوين بشود و اين اولين کاري بود که من بايد انجام ميدادم و در جستجوي آماده کردن خود براي بهبود سازمان از حالت که مورد بحث قرار مي گرفت شد

در روز سوم که با سرپرست خود صحبت مي کردم و اين که خود(سرپرست) در قبل از آمدن من به فکر ايجاد تيم برنامه نويسي دانش آموزي که خود فکر نويي در سازمان و طرح جامعي بود و پيگرد اين کار در ماهاي قبل بود و با آمدن من با احتمال اين که من راه گشاي سرپرست در بوجود آوردن وشناسايي دانش آموزان و فراهم کردن کردن مکانهايي براي تحقيقات و برنامه نويسي دانش آموزان که در نوبه خود در ورحله اول کاري پر هموار و بس مشکل مي بود ولي بايد انجام مي شد چون سرپرست من که فردي مسمم در کارهاي خود مي بود مرا در اين امر خطير در طي کردن مسير براي تشکيل دادن اين کار و طبق انجام وظيفه اي که در فرم خلاصه کار آموزي بود مي بايست در بهتر کردن اين کار تلاش زيادي ميشد که در اين روز بنا بر سرپرست کار آموز که خود مسيوليت کارشناس کانونها را داشت رفتن در کانونها گرفتن اطلاعات در مورد کارهايي که در کانونها و ايجاد بستري براي فراهم کردن راهي براي جمع آوري دانش آموزاني که شرايط انجام برنامه هايي که نياز به مهارت و کار با برنامه نويسي و مکاني در کانونها که خود اين (کانونها) زير نظر سازمان دانش آموزي استان بود و صحبت کردن با مسِول کانون و ايجاد محلي براي ارتقا و توسعه پيشرفت دانش آموزي و ايجاد محيطي سالم در گسترش ايجاد روحيه گروهي کارکردن براي آينده اي که خود نياز به انجام کارهاي گروهي را مي طلبيد و اين براي من هم کاري نو و در خور سنجش چه از لحاظ ايجاد کار گروهي و چه از لحاظ ايجاد تجربه راهي بس نو بود

روزهاي اوليه کلاً از لحاظ کار در سازمان کمي در حال گسترش و ايجاد شکل گرفتن به خود را داشت که اين خود مرا بيشتر تشويق کرد که براي طرح هاي من در مدت معيني که در آنجا هستم و اين باعث به فکر وکنجکاوي من در سازمان براي راه کارهاي که در آينده کاربردي براي سازمان داشته باشد ودر ادامه نامه اي بايد زده ميشد به مکانهاي (استانها) که از لحاظ دانش آموزي و برنامه نويسي کارکردهاي داشتند و اين خود مي طلبيد که جستجويي در استانهايي که اين فناوري در آن استانها در حال کار بود که قرار شد در روز هايي که من قرار بود اين کار را بکنم انجام بشود واين کار شد و من براي اين کار بايد طرحي از کار به دست ما مي يامد

در اين روز که داشت هويت کاري من هم مشخص مي شد وخود را براي اين ماموريت که بستري مناسب براي بهتر کار کردن و کار آزمودن خود در کارهاي که خود نياز به همفکري ديگران داشت و اين انسجام را در من به وجود مي آورد و در اين روز نامه اي به استان خراسان زده شد که خود استان مبني بر اين کار چند سالي پيش قدم بوده.

1403/9/2 - پین فایل