پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش کارآموزی مدیریت کارعملی در آموزشگاه
8567
24,900 تومان
.zip
69 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش کارآموزي مديريت کارعملي در آموزشگاه در 103 صفحه ورد قابل ويرايش
عناوين
صفحه تشکر و قدرداني
مقدمه
سر آغاز
- نام موسسه
-عنوان رساله
- محل تحقيق
- تاريخ
فهرست مطالب
بخش اول : مشخصات کلي آموزشگاه
بخش دوم : مديريت
بخش سوم : معاونت
بخش چهارم : دفتر داران-بايگان
بخش پنجم : دبيران سر گروه
بخش ششم: امور پرورشي
بخش هفتم: آموزگاران و همکاران
بخش هشتم : ارکان و شوراهاي مدرسه
بخش نهم : انجمن اوليا و مربيان
بخش دهم : ارزشيابي
بخش يازدهم : مشاوره
بخش دوازدهم : خدمتگزاران
بخش سيزدهم : سرايدار
بخش چهاردهم: پيشنهادها- محدوديت ها- مصاحبه
بخش پانزدهم : منابع و مآخذ
بخش شانزدهم : بيوگرافي محقق
صفحه ضمائم – اردوها – مسابقات علمي
مقدمه :
تعريف آموزش و پرورش دوره راهنمايي تحصيلي:
دوره راهنمايي تحصيلي پس از دوره ابتدايي (مرحله اول تعليمات عمومي) آغاز ميشود و مرحله دوم تعليمات عمومي به شمار مي رود معمولا گروه سني يازده تا سيزده ساله در اين دوره تحصيل مي کنند.
علت نامگذاري مرحله دوم تعليمات عمومي به نام دوره راهنمايي تحصيلي وارد شدن مفهوم راهنمايي در آموزش و پرورش و لزوم توجه به تفاوتهاي فردي و فراهم کردن شرايط بهره برداري صحيح از استعدادهاست که در همه سطوح تعليمات رسمي بايد مورد توجه قرار گيرد.
انتخاب رشته تحصيلي مناسب از موارد مهمي است که بايد به آن در اين دوره بيشتر توجه شود بنابراين مدارس راهنمايي تحصيلي عبارتند از مراکزي که با اجازه وزارت آموزش و پرورش براي تربيت نوجوانان يازده تا سيزده ساله براي تحقق اهداف اين دوره تاسيس ميشوند و در آنها علاوه بر افزايش معلومات و توجه به رشد بدني، عقلي، اجتماعي، عاطفي و اخلاقي نوجوانان، خدمات راهنمايي و مشاوره نيز ارائه ميشود.
دوره راهنمايي تحصيلي دوره انتقال از محيط ساده مدرسه ابتدايي به محيط پيچيده تر مدارس متوسطه است دوره اي که انتقال از کودکي را به اواخر نوجواني و جواني بر عهده دارد و نسبت به دوره ابتدايي از نظر تنوع دروس و تنوع دبير تفاوت دارد . از اين رو توجه خاص به اين دوره و ايجاد و توسعه مراکز تربيتي براي اجراي برنامه هاي تدوين شده ضرورت دارد. در طرح اصلاح نظام آموزش و پرورش ايران در سال 1344 دوره ابتدايي 5 سال اعلام شد بعد از آن دوره با نام دوره تحصيلي راهنمايي به مدت سه سال اعلام شد اهداف آموزش و پرورش دوره راهنمايي تحصيلي در دو حيطه شناختي و عاطفي در شوراي تغيير نظام آموزش و پرورش در سال 1374 تعيين شده است. که در اين دو حيطه شناختي و عاطفي مقوله هاي ديني – علمي- اجتماعي- فرهنگي و هنري- بهداشتي- اقتصادي فردي و اخلاقي و سياسي دانش آموزان داده شده و تربيت ميشوند .
سر آغاز
نام موسسه مدرسه راهنمايي دخترانه مهديه
عنوان رساله : مديريت کار عملي در آموزشگاه
محل تحقيق : کرج – گوهر دشت (رجائي شهر ) – بلوار جمهوري اسلامي فاز 3 خيابان ششم
تاريخ : از 16/12/الي 24/12/
3-مشخصات کلي آموزشگاه
نام واحد آموزشي : مدرسه راهنمايي دخترانه مهديه
کد واحد آموزشي : مهديه 1 14185505
مهديه 2 14185401
ناحيه : ناحيه 3 آموزش و پرورش منطقه کرج
مساحت دبيرستان : 1200 مترمربع
تاريخ تأسيس : 1356
تعداد کل دانش آموزان : 813 نفر
تعداد کل دانش آموزان پايه اول راهنمايي : 273 نفر
تعداد کل دانش آموزان پايه دوم راهنمايي : 269 نفر
تعداد کل دانش آموزان پايه سوم راهنمايي : 271 نفر
تعداد کل دبيران آموزشي : 40 نفر
تعداد کل کلاس درس : 12 کلاس که در يک طبقه مي باشد و مدرسه داراي تراس (بالکن) مي باشد.
تلفن مدرسه راهنمايي مهديه : 4421311-0261
6-امور بهداشتي :
آموزشگاه داراي 8 سرويس بهداشتي براي دانش آموزان است و در حياط مدرسه مي باشد. آبخوري در حياط مدرسه و در کنار بوفه مدرسه قرار دارد و چون در جايي قرار دارد که دانش آموزان مي توانند براحتي از آبخوري استفاده کنند مزاحمتي براي يکديگر بوجود نمي آورند و نظارت به صورت روزانه در دو شيفت صبح و بعدازظهر مي باشد و زيرنظر معاونين مي باشد.
7-دفتر آموزشگاه :
دفتر آموزشگاه دفتر معاونين و معلمان روبروي درب ورودي سالن مدرسه قرار دارد و دفتر مدرسه در انتهاي سالن سمت چپ مي باشد.
در دفتر معاونين و معلمان حضور دارند که معلمان زنگ تفريح به دفتر معاونين و معلمان مراجعه مي کنند و معاونين امور محوله را انجام مي دهند و دفتر معاونين و معلمان در دسترس مي باشد و معمولا در دفتر يکي از معاونين حضور مرتب دارد و پاسخگو به دانش آموزان و والدين و افراد متفرقه مي باشد.
معاونت آموزشي دارند که يکي از معاونين آموزشي و ديگري اجرائي مي باشدو دفتر برنامه ريزي نيز دارند که اين برنامه ريزي ها اغلب در دفتر مدير مدرسه انجام مي شود.
در دفتر معاونين و معلمان و همچنين دفتر مدير مدرسه تابلوهايي قرار دارند که شعارهاي مخصوص به روز نوشته شده است و همچنين بوردي روي ديوار دفترها نصب شده است که اعلانات و بخش نامه هاي عمومي و علامت ديگر ضروري بر روي آن نصب مي شود.
و جلسات بر حسب ضرورت و طبق برنامه زيرنظر معاونين و مدير مدرسه تشکيل ميشود.
8-نمازخانه :
نمازخانه به مساحت 50 مترمربع مي باشد و زير نظر مربيان تربيتي است و گنجايش آن محدود است و دانش آموزان به نوبت مي توانند براي انجام نماز از آن استفاده کنند و در انتهاي سالن مدرسه سمت راست قرار گرفته است و مشرف به حياط خلوت مي باشد و پيش نماز مدرسه دارد و کف نمازخانه موکت مي باشد و مرتبا مستخدمين آن را نظافت مي کنند و مسائل بهداشتي در آن رعايت مي شود و معمولا محل برگزاري جلسات بهداشتي-ورزشي و غيره مي باشد.
9-کتابخانه :
مشرف به حياط مدرسه و در کنار آزمايشگاهي مي باشد و در ورودي آن بسمت بالکن حياط مدرسه باز مي شود و قابل دسترسي است و دانش آموزان مي توانند از آن استفاده کنند و کلاً کتابهاي آموزشي-ديني و مذهبي، علمي، و غيره وجود دارد که هم براي معلمين و هم براي دانش آموزان قابل استفاده مي باشد و مسئول کتابخانه خانم ها صفاري و بصيرتي هستند و دانش آموزان را براي دريافت کتاب مورد نيازشان راهنمايي مي کنند و دانش آموزان داراي کارت کتابخانه نيز مي باشد و کتابخانه داراي 600 جلد کتاب است و شامل مجموعه اي از کتابهاي داستاني-علمي-فلسفي، اقتصاد، مذهبي، ادبيات، هنر و کتابهاي کمک آموزشي معلمان مي باشد و اين کتابخانه داراي 63 قفسه مي باشد که بر حسب موضوعات ذکر شده طبقه بندي شده و به راحتي قابل استفاده براي کارکنان و دانش آموزان است مساحت کتابخانه 20 مترمربع ميباشد که متصديان گفتند : خيلي کوچک است و اگر بزرگتر بود مي توانستند کتابهاي بيشتري را در آن قرار دهند.
-دوره هاي مديريت که ايشان گذرانده اند:
خانم خليلي گفتند که براي مديريت دوره هاي حسابداري، کامپيوتر، بالاخص اکسل، را گذرانده اند و يک دوره جامع که براي مديران که از طرف اداره آموزش و پرورش گذاشته اند ايشان استفاده کرده اند که شامل دوره هاي روانشناسي، فلسفه، طرح جامع(240 ساعت)، دوره آموزش عمليات در زلزله، هلال احمر، مقابله با بيماري ايدز و ... که مدارک اين دوره ها را اخذ کرده اند و در پايان متذکر شدند که دوره مديريت و معاونت به مدت سه ماه هفته اي يک روز گذرانده اند.
4-چگونگي ارتباط مدير با آموزش و پرورش منطقه
خانم خليلي سرگروه مديران منطقه 3 در مقطع راهنمايي در اداره هستند و ارتباط مستقيم با اداره ناحيه 3 دارند. و در گروههاي مشورتي که در خود اداره تشکيل مي شود با جمع آوري آراء، در اعمال مديريتي نظر سنجي ميشود.
بيشتر کارهاي آموزشي با سرگروه هماهنگ مي شود-هفته اي يکبار روز چهارشنبه گروه آموزشي در اداره تشکيل ميشود و ماهي يکبار در سازمان آموزش و پرورش تهران يا در مهمانسراي فرهنگيان در شهر ري گروه آموزشي تشکيل مي شود. که از هر مقطع يک خانم يا آقا ( نماينده معلمان از هر پايه 2 نفر ) يعني راهنمايي 2 نفر- ابتدائي 2 نفر دبيرستان 2 نفر بهمراه رئيس اداره و دبير جلسه و مسئول ارزيابي عملکرد در گروه آموزشي مديريتي شرکت مي کنند و گاهي اوقات در صورت ضرورت از افراد خاصي دعوت به عمل مي آيد يعني فردي که فرهنگيان مي توانند نظريات و مشکلات را به سمع ايشان برسانند مانند جناب فرماندار- امام جمعه-يا نماينده کرج که البته حداکثر در سال 3 دفعه از افراد خاص بر حسب ضرورت دعوت صورت مي گيرد که البته نتايج و پيشرفتهايي هم حاصل شده است.
5-چگونگي ارتباط مدير با معلمين:
خانم خليلي گفتند: که نحوه همکاري با معلمين دوستانه است-در مورد معلمين فرم ارزشيابي مستمر ارائه ميشود، يعني آن چيزي که به نفع مدرسه و محيط کار و همکار است در نظر گرفته مي شود. مدير بايد در همکاران و معلمان نفوذ داشته باشند تا بتواند مدرسه را بخوبي اداره کند.
و گفتند: اگر معلمي دير بيايد اولا با نگاه دوستانه پرسش مي شود که البته بيشتر اوقات نقاط قوت کار معلمين در نظر گرفته مي شود تا نقاط ضعف
6-چگونگي ارتباط با مدير با دانش آموزان:
روابط دوستانه است- طبق مقررات انضباطي رفتار مي شو د و در نهايت سعي در تغيير رفتار دانش آموز در جهت بهبود از نظر اخلاقي و تحصيلي هستند-اگر از دانش آموزي اولين بار خطايي ببينند نصيحت مي کنند- براي دومين بار اخطار مي دهند و براي سومين بار اوليا را در جريان امر قرار مي دهند و در صورت اصلاح ناپذير بودن دانش آموز به اداره قسمت هسته مشاوره فرستاده مي شود ولي تلاش مي کنند که مشکل را در چهارچوب مدرسه حل کنند و در نهايت در صورت لزوم شيفت ساعت را براي دانش آموز عوض مي کنند و از طريق دادن شيفت مخالف دانش آموز خاطي از ساير دانش آموزان جدا مي کنند.
7-چگونگي ارتباط مدير با اوليا دانش آموزان:
با اوليا دانش آموزان از طريق انجمن ارتباط دارند-ارتباط مستمر دارند و انجمن اوليا و مربيان و کادر مدرسه در کل براي پيشرفت دانش آموزان چه از نظر درسي و چه اخلاقي تلاش مي کنند و اوليا از نحوه اداره مدرسه و دانش آموزان آن راضي هستند.
8-چگونگي ارتباط مدير با مستخدمان:
حريم رابطه را نمي شکنند و از آنها در حد وظايفشان و مقررات کار مي خواهند در عين حال روابط محترمانه و مودبانه است. ارتباط با مستخدمان رسمي است که البته کار بين مستخدمان تقسيم شده است و مستخدمان از نحوه برخورد مدير، معلمان و معاونان راضي هستند و کلا سعي در انجام وظائف محوله دارند و آنها داراي کارت بهداشت نيز مي باشند که سالي يکبار تمديد و دريافت مي کنند.
9-چگونگي تشويق و تنبيه دانش آموزان:
اگر دانش آموزي پيشرفت تحصيلي کند و خوب درس بخواند ابتدا سرکلاس درس تشويق مي شود سپس در حضور شاگردان ديگر در حياط مدرسه تشويق مي شود و از بودجه مدرسه براي دانش آموز هديه اي مي خرند-در مورد تنبيه تا حد امکان سعي مي شود از تنبيه استفاده نشود و در صورت اول از طريق گوشزد بصورت نصيحت که البته نه در حضور ديگران بلکه در مکان خلوت وي را نصيحت مي کنند و سعي مي کنند دانش آموز را متوجه خطايش کنند و بفهمانند که اين کار بهيچ وجه در شأن يک دانش آموز نيست و وقتي مي تواني اين خطا را نکني و دانش آموز خوبي باشي لزومي ندارد که اينگونه رفتار کني و باعث ناراحتي خود و يا ديگران شوي همه مثل خودت براي درس خواندن و يادگرفتن روش درست زندگي به مدرسه آمده اند و تو هم بايد سعي کني که خوب باشي-خوب درس بخواني و والدين خود را خوشحال کني و باعث سربلندي مدرسه و والدينت شوي.
10-ميزان استفاده از وسايل کمک آموزشي
ميزان استفاده از وسايل کمک آموزشي خوب و زياد است و تا آنجا که دانش آموزان به اين وسائل احتياج دارند در اختيار آنها در ساعات مربوط به آن درس قرار داده مي شود البته با نظارت و حضور مربي و معلم و از وسائلي نظيرنوار ويدئو-سي دي-تلويزيون رنگي به ميزان قابل توجه دراختيار امور آموزشي قرار مي گيرد-از سي دي هاي درس تاريخ-عربي زياد استفاده مي شود ولي سي دي هاي رياضي زياد جالب نيست.
11-نقش مديريت در ارتباط با دانش افزايي معلمان
در شوراي معلمان يک نمونه کار ارائه مي شود که در پيشرفت دانش آموزان مؤثر بوده است و دانش افزايي معلمان از طريق اداره آموزش ضمن خدمت به معلمان ارائه مي شود.
12-چگونگي نظارت بر شرح وظائف وکنترل مديريت
چون خانم خليلي خودشان سرگروه مديران هستند يک نظارت کلي و جامع دارند و براي خودشان يک گزارش کار يک ساله دارند که به پيوست مي باشد و نيز يک گزارش 5 ساله کاري دارند که از اين نظير که وي مي خواهند بدانند بعد از 5 سال بايد به کجا برسند و از کجا شروع کرده اند آمار قبولي از 70% در طول 5 سال اخير به 98% رسيده است و نمودار نيز دارند که همان بيشتر از نظر درسي و اخلاقي است.
1403/10/2 - پین فایل