پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش کاراموزی كارخانه ايمن خودرو شرق
8455
24,900 تومان
.zip
227 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش کاراموزي كارخانه ايمن خودرو شرق در 36 صفحه ورد قابل ويرايش


دينامها

به منظور تأمين انرژي مورد نياز موتور استارتر جهت سيستم‌هاي جرقه و سوخت رساني انژكتوري و همچنين به واحد كنترل الكترونيكي (ECU) جهت كنترل تجهيزات الكترونيكي، سيستم روشنايي و نيز سيستم‌هاي ايمني و رفاهي خودرو، خودروهاي موتوري نيازمند دينامي جهت تأمين مناسب منبع انرژي مي‌باشند. اين انرژي بايستي در تمامي زمان‌ها در دسترس بوده و قابليت استفاده و دسترسي در شب و روز را داشته باشد.

اصول طراحي دينام

اولويت‌هاي زير در رابطه با طراحي دينام از اهميت خاصي برخوردار است:

نوع خودرو و شرايط عملكردي مربوطه
محدوده سرعت موتوري كه دينام بايد با آن مورد بهره‌برداري قرار گيرد
ولتاژ باتري سيستم الكتريكي خودرو
الزامات بارهايي كه متصل خواهد شد (از نظر قدرت)
بارهاي محيطي وارده به دينام (گرما، آلودگي، رطوبت)
عمر مفيد استاندارد
ابعاد و فضاي نصب

الزاماتي كه بايستي در دينام رعايت گردد با توجه به كاربرد و معيارهاي ذكر شده فوق بسيار متغير است. از لحاظ بازده اقتصادي نيز معيار با توجه به زمينه كاربرد تغيير مي‌يابد. به همين علت طراحي دينامي كه تمامي الزامات را رعايت نمايد بسيار نامحتمل مي‌باشد. زمينه‌هاي مختلف كاربرد و محدوده قدرتي اتومبيل‌ها و موتورهاي آنها باعث توسعه مدل‌هاي پايه‌اي شده است.



اصول كار دينام

تئوري القاء الكترومغناطيس

مي‌دانيد كه هرگاه يك سيم هادي را در ميدان مغناطيسي به‌گونه‌اي حركت دهيم كه خطوط قواي مغناطيسي را قطع نمايد، نيروي محركه‌اي در آن القا مي‌شود كه مي‌توان آن را توسط يك ميلي‌آمپر مشاهده نمود. در صورتي‌كه جهت حركت هادي عوض شود، جهت جريان نيز عوض مي‌شود كه در اين صورت انحراف عقربه نيز عوض مي‌شود.

نكته 1: اگر سيم هادي به موازات خط قوا حركت كند، هيچ‌گونه نيروي محركه‌اي در آن ايجاد نمي‌شود كه در اين صورت عقربه آمپرمتر نيز هيچ حركتي نخواهد كرد. به عبارتي مي‌توان گفت كه نيروي محركه القايي توليد شده با تعداد خطوط قوايي كه توسط هادي قطع مي‌شود، متناسب است.

نكته 2: هرگاه يك الكترون از يك سيم هادي در مسير عمود بر جهت ميدان مغناطيسي حركت نمايد، نيرويي بر آن وارد مي‌شود كه امتداد اين نيرو به جهت حركت هادي و نيز جهت ميدان بستگي دارد.

نكته 3: جهت نيروي ايجاد شده طبق قانون دست چپ مشخص مي‌شود به طوريكه هرگاه سه انگشت شست، سبابه و وسطي دست چپ را همانند سه محور عمود بر هم طوري بگيريم كه شست در جهت حركت و انگشت وسطي جهت ميدان و انگشت سبابه، جهت نيروي محركه القايي و جريان حاصل از آن را نشان مي‌دهد.


















اطلاعات الكتريكي و ابعاد

اندازه و ابعاد خودرو براي تعيين ميزان بازده خروجي مورد نياز دينام اهميتي ندارد. مشخصات خروجي دينام مورد نظر تابعي است از تجهيزات الكتريكي نصب شده بر روي خودرو.

انتخاب دينام با توجه به شرايط زير صورت مي‌پذيرد:

ولتاژ دينام (v 28/v 14)
خروجي قدرت به عنوان تابعي از ولتاژ جريان در محدوده سرعت دوران موتور
حداكثر جريان
سرعتي كه پس از آغاز به كار موتور و افزايش دور آن، دينام براي مرتبه اول شروع به توليد و تحويل جريان مي‌كند.

با توجه به اطلاعات الكتريكي و ساختار الكتريكي، ابعاد دينام مشخص شده و اندازه، ابعاد مختلف دينام با حروف و افزايش ترتيب آن مشخص مي‌گردد. يكي ديگر از مشخصات مهم و كاربردي سيستم مورد استفاده دينام يا روتور مي‌باشد (همانند دينام‌هاي نوع Claw – pole) كه بعنوان يك دينام كم حجم با ديود كم حجم و روتوري كه داراي قطب برآمده‌اي مي‌باشد و يا بدون سيم‌پيچ مي‌باشد. اين مشخصات توسط اعداد يا حروف شناسايي مي‌گردد. علاوه بر اين انواع دينام با يك كد مشخص مي‌شوند. ساير تغييرات نيز با توجه به نوع و نحوه نصب، شكل و ساختار پولي و اتصالات الكتريكي امكان‌پذير خواهد بود.

انواع دينام

دينام‌هاي نوع Claw – pole با رينگ‌هاي كلكتور
دينام‌هاي يكپارچه ديودي LIT
دينام‌هاي يكپارچه استاندارد G1، K1 و N1
دينام‌هاي يكپارچه ديودي نوع T1
دينام‌هاي يكپارچه ديودي نوع DT1
دينام‌هاي يكپارچه نوع LIC
دينام‌هاي يكپارچه نوع B (LIC-B)
دينام‌هاي يكپارچه نوع E و P (LI-P و LI-E)
دينام‌هاي يكپارچه نوع X (LI-X)
دينام‌هاي داراي روتور بدون سيم‌پيچ و حلقه‌هاي كلكتور
دينام‌هاي يكپارچه ديودي نوع N3
دينام‌هاي يكپارچه خنك‌شونده توسط سيال و بدون سيم‌پيچ روتور (LIF)
دينام‌هاي حلقه كلكتوري قطب برجسته نوع U2

ليست قطعات بكار رفته شده (Part List)

1. بدنه

2. شافت

3. آرميچر

4. بالشتك

5. كاسه‌نمد

6. قاب

7. بوش

8. پولي

9. قرقر

واشر
مهره



اصول اقتصادي حركت در عمليات خط فرضي مونتاژ دينام

استفاده از حركت متقارن دست ها
ايجاد فضاي مناسب جهت نشستن كارگران روي ميز و رعايت اصول آنتروپومتري
رعايت اصول ارگونوميكي در محيط كار و ميزكاري
ايجاد محل ثابت براي كليه ابزار و ايستگاه هاي كاري و در نظر گرفتن ترتيب و تقدم و تاخر در خط مونتاژ
قرار گرفتن قطعات پيش مونتاژ در ناحيه نرمال دست ها
استفاده از جيگ و فيكسچر در ميز كاري
رنگ كردن محيط كار و ايجاد شادابي و روحيه بيشتر در كاركنان

طراحي ميز كاري

ميز كاري را مي‌توان به‌گونه‌اي طراحي كرد كه در سمت چپ اپراتور نقاله قرار گيرد به‌طوري‌كه اپراتور بدون نياز به خم شدن بتواند با دو دست دو بدنه اصلي دينام را از روي نقاله بردارد و روي دو فيكسچر كه بر روي ميز كار قرار گرفته است جاي دهد. در بالاي اين ميز كاري طبقه‌اي قرار گرفته به‌طوري‌كه اين طبقه در ناحيه نرمال دست‌ها مي‌باشد و دو جعبه از شافت‌ها روي آن قرار مي‌دهيم. كه اپراتور هنگام كار زماني كه بدنه اصلي را روي فيكسچر قرار داد بتواند با دو دست، دو شافت را بردارد و روي بدنه اصلي مي‌گذارد.











گزارش 3

مقدمه

در راستاي عملياتي كردن آموخته‌هاي درس ارزيابي كار و زمان، ما سه نفر پس از تكميل يك گروه تحقيقاتي كار خود را بر روي پروژه‌اي در رابطه با كمربند ايمني خودرو آغاز نموديم. كارخانه مد نظر ما، كارخانه ايمن‌ خودرو شرق بود. مراحل تكميل اين پروژه طي 5 جلسه بازديد انجام گرديد كه دو جلسه ابتدايي آن مربوط به نمودارهاي OPC، مونتاژ و تقدم و تأخر بود و سه جلسه ديگر مربوط به زمان‌سنجي خط مونتاژ. شايان به ذكر است كه وجود واحد صنايع مستقل در اين كارخانه مسيري هموارتر را براي ما فراهم نمود. پس از پايان يافتن مراحل بازديد و تكميل اطلاعات مورد نياز طي 6 جلسه درون‌گروهي اطلاعات بدست آمده سازماندهي و در قالب جداول و نمودارهاي مورد نياز فراهم آمده است كه نتيجه حاصل در قالب اين پروژه خدمت جنابعالي ارائه شده است. با اميد به آنكه خواسته‌هاي مد نظر شما فراهم آمده باشد.

معرفي شركت و تاريخچه آن

اين شركت تحت پوشش شركت قطعات اتومبيل ايران با هدف توليد كمربند ايمني به عنوان يكي از شركت‌هاي توليد كننده قطعات خودرو در ارديبهشت ماه سال 1376 تحت شماره 11875 به ثبت رسيده است و در كيلومتر 12 بزرگراه آسيايي مشهد واقع گرديده و داراي زميني به وسعت بيش از 7000 متر مربع و حدود 2800 متر مربع زيربنا شامل قسمت‌هاي سالن مونتاژ، قطعه‌سازي، قالب‌سازي، آزمايشگاه، انبار و واحدهاي اداري، توليد، تضمين كيفيت، صنايع و بهره‌وري، مهندسي، بازرگاني و مالي مي‌باشد. اين شركت هم‌اكنون بالغ بر 250 نفر پرسنل دارد.

شركت ايمن خودرو با توجه به اهداف تعيين شده توسط هيئت مديره ابتدا مونتاژ كمربند ايمني پژو 405 را آغاز كرد و به تبع آن موفق به اخذ پروانه بهره‌برداري به شماره 35018 در مورخه 9/8/1377 گرديد. پس از مطالعات انجام شده در اين راستا، خط مونتاژ شركت اتوليو فرانسه از كشور اسلواني خريداري و ابتدا 18000 عدد كمربند پژو 405 به صورت CBU را از كشور تايوان وارد و پس از بسته‌بندي به سابكو ارسال نمود. سپس اين روند را با ورود قطعات CKD كمربند پژو به ميزان 30000 عدد از كشور تايوان و مونتاژ آن در سال‌هاي 77- 76 ادامه داد. در آغاز سال 78 پروژه داخلي شدن قطعات شروع گرديد و به روش مهندسي معكوس كليه قطعات كمربند ايمني با طراحي و ساخت ابزارهاي مورد نظر به توليد داخل رسيد. اين شركت در راستاي سيستم‌ ارتقاي كيفيت در سال 78 موفق به اخذ گواهينامه ISO9002 از مؤسسه RWTUV ايران گرديد.

كه با اجراي اين استاندارد بستر لازم جهت دريافت گواهينامه‌هاي كيفيتي برتر ايجاد و در سال 1380 موفق به دريافت گواهينامه تحقيق و توسعه (R&D) از وزارت صنايع و معادن گرديد.

ساير دستاوردها:

ü دريافت گريد B از شركت سابكو در سال 1381 (شركت طراحي و مهندسي و تأمين قطعات خودرو)

ü دريافت گريد B از شركت سازه گستر (تأمين كننده قطعات شركت سايپا)

ü بهينه‌سازي آزمايشگاه شركت با پياده‌سازي سيستم كيفيت ISO/IEC17025

ü گواهينامه اكروديته آزمايشگاه

واحد صنايع و برنامه‌ريزي

كارشناس مهندسي صنايع و بهره وري

k حضور مرتب در محل كار و برنامه‌ريزي به منظور اجراي وظايف محموله

k بررسي روشهاي حمل‌ونقل جاري مواد و محصول، ابزار و وسايل كاري، ارائه پيشنهادات لازم به منظور بهبود بخشيدن به وضعيت و روشهاي موجود و پيشگيري از حمل و نقل هاي اضافي

k تعيين وتدوين جداول توانايي عملي ، كار دستگاههـا وماشيـن آلات

k تهيه وتنظيم آمار مربوط به كاركرد وتوقفات دستگاه‌ها و ماشين آلات،كاركرد پرسنل و توليد نفر ساعت، زمان لازم جهت توليد يك واحد محصول وضايعات محصول به منظور تشخيص وتعيين انحراف از برنامه پيش‌بيني شده واستـانـداردهـاي تعيين شده و بررسي علل وجودي آنها

k بررسي ظرفيت‌هاي توليدي شركت و امكانات موجود شامل ماشين آلات، نيروي انساني، فضاهاي توليد و منابع مالي و تطابق آنهـا بـا نياز شركت

k انجام مطالعات كار وزمان سنجي، تجزيه و تحليل و بهبود و به‌سازي سيستم‌هـا و روش‌هـا در قـالب طرح‌هـا و گزارشات توجيهي

k انجام مطالعات مربوط به افزايش بهره‌وري و همكاري تهيه و تدوين روش‌هاي اجرايي آن در مواعد تعيين شده و تلاش جهت بهبود مستمر روش‌ها

k انجام اقدامات لازم در جهت اجراي پروژه‌هاي توسعه شركت به منظور افزايش ظرفيت توليد شركت

k همكاري و مشاركت در سازمان به منظور افزايش بهره‌وري با نظارت مدير برنامه‌ريزي و صنايع

k بررسي علل ناهماهنگي‌هاي موجود درخطوط توليد، شناسايي تنگناهاي خطوط توليد، ارزيابي مواد لازم، پيگيري رفـع اشكالات از طريق برنامه‌ريزي اضطراري و ارائه طريق نسبت به رفع تنگناها و بالانس كردن خطوط توليدي

k مشاركت در تهيه و تدوين سيستم‌هاي تشويق و يا كاربردي براساس استانداردهاي توليدي تدوين شده

k نظارت وهمكاري در تهيه وتنظيم پرونده و جمع‌آوري و بروزسازي اطلاعات لازم درخصوص امور مربوط به پست سازماني طبق دستورالعمل تعيين شده

k همكاري در انجام برنامه‌ريزي سالانه و ماهانه توليد با توجه به ظرفيت‌هاي توليد و موجودي مواداوليه

k همكاري در طراحي، استقرار و يا تجديد نظر در لي‌اوت شركت

k كنترل منظم و تجديد نظر در استانداردهاي خطوط و محصولات در صورت لزوم

k همكاري در ارزيابي اقتصادي طرح‌ها

k بررسي چگونگي استقرار كاركنان و ارائه پيشنهادات اصلاحي در جهت اصلاح مستمر آرگونومي، حـركـت‌سنجي و بهينـه‌سـازي روش‌هاي توليد وغيره

k كنترل پروژه‌هاي تعريف شده در شركت و ارائه گزارش‌هاي لازم در اين خصوص با نظارت مدير برنامه‌ريزي و صنايع

k تنظيم ليست مورد نياز از پروژه‌هاي در جريان و كد‌بندي آنها به شيوه تعيين شده

k استفاده از وسايل حفاظت فردي

k رعايت مسائل بهداشت فردي و عمومي در محل كار

k تفكيك انواع زباله‌ها و ريختن در محل‌هاي مشخص

k همكاري لازم جهت انجام آزمايش‌هاي ادواري جهت پيشگيري و كنترل بيماري‌ها

k رعايت اصول‌كاري و توجه به علائم هشداري مسائل ايمني و بهداشت شغلي و زيست محيطي

k رعايت 5S

k همكاري و رعايت و اجرا كليه روش‌ها و دستورالعمل‌هاي جاري و آيين‌نامه‌ها در سيستم مديريت يكپارچه كيفيت و آزمايشگاه

k صرفه‌جويي در مصرف آب، برق و كاغذ

k شركت در برنامه‌هاي انجام معاينات دوره‌اي

k اعلام نواقص و عوامل بالقوه آسيب‌رسان ايمني و بهداشتي و زيست‌محيطي در موارد نشتي و ساير موارد

k انجام ساير وظايف محوله مرتبط به پست سازماني مورد تصدي

1403/2/6 - پین فایل