پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش کاراموزی تاريخچه شركت دژ پل ابهر رود
8395
24,900 تومان
.rar
241 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش کاراموزي تاريخچه شركت دژ پل ابهر رود در 32 صفحه ورد قابل ويرايش


تاريخچه شركت دژ پل ابهر رود

تاريخچه تاسيس دفتر فني شركت دژ پل ابهر در سال 1379 بوده است و حدود 8 سال تجربه كاري مفيد دارد.

علل ايجاد دفتر فني شركت دژ پل ابهر به خاطر نياز منطقه به ساخت خانه‌هاي جديد زيبا سازي منطقه از خانه‌هاي رسوده، اشتغال چند فرد تحصيل كرده به كار در دفتر مهندس و در مجموع سربلندي جامعه در مسير ساخت و ساز.

مهندس محمودي مسئول اين دفتر مهندسي مي‌باشد و از تجربه و سطح بالاي علمي و عملي برخوردار است همكاران ايشان نيز بسيار تحصيل كرده و موفق هستند اين دفتر مهندسي در بين دفاتر مهندسي ديگر از اهميت بيشتري در بين پيمانكاران كه صاحبان زمين برخوردار است به دليل اجراي خوب و اصولي احكام و قوانين خانه سازي توسط اين دفتر مي‌باشد.

در اين دفتر مهندس كليه كارهاي محاسباتي، طراحي، مكانيك، تاسيسات، برق و نظارت انجام مي‌شود.


گزارش فعاليت‌هاي انجام شده

در تاريخ 15/8/ در اولين روز كارآموزي با مراجعه دفتر فني مهندس دژ پل ابهر محلي كه در آنجا بايد فعاليت‌هاي دوره كارآموزي خود را به انجام مي‌رساندم حضور يافتم. در اولين روز كارآموزي به دليل آشنا نبودن با افراد و محيط كار مشغول به آشنايي با مسئولان و كاركنان دفتر مهندس شدم.

در تاريخ 16/8/ در دومين روز كارآموزي پس از مراجعه به دفتر فني سعي به آموختن روابط بين كاركنان با مراجعين و نوع آمد و شد مهندسين و پيمانكاران پرداختم. در آن روز چند پيمانكار و يك صاحب زمين كه براي ساخت آپارتمان زمين يك طبقه خود را در اختيار مهندس محمودي قرار داده بود به صحبت‌هاي آنها پيرامون ساخت و ساز توجه كردم.

در تاريخ 17/8/ در سومين روز كار آموزي پس از مراجعه به دفتر فني به دليل آشنا نبودم كامل و صحيح با مهندس محمودي و ديگر كاركنان به مانند روزهاي قبل بيشتر سعي كردم تا با روابط بين مهندس و كاركنان و مراجعين و صحبت با يكي از همكاران مهندس محمودي به پيرامون درس معماري در دانشگاه خود در ابهر و نوع آموزش درس‌ها و سطح آموزش صحبت كرديم.

در تاريخ 18/8/ در چهارمين روز كارآموزي خود با حضور دفتر مهندسي پس از گذشتن چند ساعت از روز كه من مشغول صحبت با همكار مهندس محمودي در مورد دفتر مهندس كه در آن مشغول كارآموزي بودم يكي از پيمانكاران با مراجعه به دفتر فني مهندس دژ پل ابهر خواستار تغيير طراحي نقشه‌اي كه مهندس محمودي ترسيم كرده بود نمود و دليل خود را زيبا نمودم طرح از نظر مالك زمين عنوان نمود و من نيز با كسب اجازه از مهندس محمودي با نظرات بر نحوه ارائه طرح جديد و رفع اشكال در آن نقشه توسط مهندس محمودي چند نكته در مورد طرح و بهتر نمودن طرح آموختم.

در تاريخ 19/8/ در پنجمين روز كارآموزي خود پس از حضور در محل و با كسب اجازه از مهندس محمودي به بررسي چند نقشه معماري كه مهندس محمودي ترسيم نموده بود و جواز ساخت داشتند پرداختم و با بررسي نقشه‌ها با هم از جمله متراژ زمين، متنوع بودن طرح‌ها، شمالي و جنوبي بودن زمين‌ها، قرارگيري آنها در كوچه‌ها يا گذر خيابان‌ها، قرار گيري فضاهاي خانه‌ها با توجه به شمالي و جنوبي بودن آنها، نوع عوارض، محدوديت‌هاي هر يك از آنها خانه‌ها به نكات جديدي در مورد طراحي يك خانه دست يافتم كه شايد در هيچ كتاب و جزوه‌اي اين نكات وجود نداشت و من براي اولين بار بود كه يك نقشه تاييد شده از ظرف شمرداري را با مهر و امضا مي‌ديدم برايم بسيار جالب و قابل توجه بود.

در تاريخ 20/8/ پس از حضور در محل كارآموزي با كسب اجازه از مهندس محمودي شروع به مطالعه آئين نامه ضوابط شهرداري ابهر در مورد مواظين و مقررات اجرائي ساخت ساختمان در ابهر و محدوديت‌ها و عوارض و جريمه‌هاي تعدي از مقررات اجرائي را تا حدودي مطالعه نمودم پس به صحبت‌ها و همفكري‌هاي مهندس محمودي با يكي از همكارانش را كه پيرامون يك طرح در حال گفتگو بودند توجه كردم تا نكات بيشتري را فرا بگيرم. هر طرح و نقشه براي خود از اهميت خاصي برخوردار است كه طراح بايد با توجه به موقعيت‌هاي آن منطقه كه خانه در آنجا ساخته مي‌شود طرح نهايي خود را ارائه نمايد.

در تاريخ 21/8/ پس از حضور در محل به دليل علاقه‌مند شدن من به قوانين و ضوابط شهرداري ابهر شروع به ادامه مطالعه در مورد قوانين ساخت و ساز پرداختم زيرا چند سال قبل در هنگام كارآموزي دوره متوسطه براي كسب ديپلم در شهرداري منطقه ابهر مقداري درباره آن مطالعه و اطلاع داشتم ولي همان طور كه مي‌دانيم هر سال ضوابط و قوانين شهرداري ابهر تغيير مي‌كند به عنوان مثال در آن سال كه من كارآموزي ديپلم خود را مي‌گذراندم ساختمانها اجازه ساخت تا چهار طبقه به همراه يك طبقه پيلوت را داشتند اما در آئين نامه جديد ساختمانها حق ساخت سه طبقه همراه با يك طبقه پيلوت را دارا بودند و در صورتي كه ساختمانها داراي پاركينگ باشد حق ساخت چهار طبقه را داشتند به خاطر همين مطلب سعي به يادگيري بيشتر در مورد قوانين جديد كردم.

در تاريخ 22/8/ پس از حضور در محل كارآموزي با كسب اجازه از مهندس محمودي شروع به مقايسه چند نقشه اجرايي كه توسط مهندس محمودي طراحي و ترسيم شده بود با قوانين و مقررات شهرداري ابهر براي ساخت خانه‌ها شدم و متوجه اجراي صحيح قوانين اجرايي شهرداري ابهر در نقشه‌هايي كه مهندس محمودي طراحي كرده بودند شدم و از قانون‌مند بودن و توجه مهندس به قوانين بسيار لذت بردم. زيرا در بعضي از دفتر مهندسي‌ها با تعدي قانون موجب زشت شدن فضاي شهري و تجاوز به حريم خانه‌هاي همسايه‌هاي كناري ساختمان‌ خود مي‌شوند.

در تاريخ 24/8/ پس از حضور در محل كارآموزي خود با يكي از كاركنان دفتر مهندس شروع به گفتگو در مورد مراحل پروژه از زمان شروع به پروژه تا پايان پروژه از جمله مراحل اداري، مراحل شهرداري، مراحل خريد و تهيه مصالح ساخت، دفاتر مصالح ساختماني طرح قرارداد با دفتر مهندسي دژ پل ابهر، چگونگي اطلاع از ميزان قيمت‌ها از بازار، روند شكل‌گيري مشاركت در ساخت بين مالك زمين و دفتر مهندسي دژ پل ابهر به گفتگو پرداختم.

در تاريخ 25/8/ پس از حضور در محل كارآموزي با مراجعه مالك خانه قديمي به دفتر مهندس محمودي براي ساخت آپارتمان مشغول توجه كردن گفتگوها و توافق‌ها بين طرفين معامله پرداختم سپس مهندس محمودي به همراه مالك خانه براي ديدن زمين ساخت به راه افتادن من نيز با كسب اجازه از مهندس با آنها همراه شدم. سپس مهندس محمودي با بررسي خانه و كوچه‌اي كه خانه در آنجا قرار داشت و صحبت‌هايي با مالك زمين به دفتر فني برگشتيم. پس از آن من مغشول تماشاي نقشه‌هاي اجرايي نمودم.

در تاريخ 26/8/ پس از مراجعه به محل كارآموزي به دليل كاهش تعداد مراجعه كنندگان و خلوت بودن محل كارآموزي شروع به بررسي نقشه‌هاي اجرايي و جزئيات آنها پرداختم در بين نقشه‌ها به نقشه‌هايي برخورد كردم كه از طرف شهرداري با مشكل مواجه شده بود پس از آمدن همكار مهندس از محل احداث ساختمان با وي در مورد اين نقشه و راهكارهاي برطرف نمودن اين اشكالات بحث و گفتگو كرديم.

همكار مهندس با دلسوزي تمام به سئوالات من جواب داد و تا آنجايي كه مي‌توانست مرا راهنمايي نمود.

در تاريخ 27/8/ در دوازدهمين روز كارآموزي پس از مراجعه به آن محل همكار مهندس محمودي مشغول طراحي يك نقشه ساختماني با نرم افزار Auto cad بود با كسب اجازه از او در كنارش نشسته و نحوه ترسيم نقشه و همچنين به كار بردن ميانبرها در سريع تر شدن ترسيم نقشه را از همكار مهندس محمودي آموختم. همكار مهندس از من پرسيد كه آيا به اين نرم افزار تسلط دارم من نيز در جواب گفتم كه بله تا حدودي به اين نرم افزار تسلط دارم.

ساختمان شديم.

در تاريخ 25/9/ كه آخرين روز كارآموزي من طبق آئين نامه آموزش و پرورش بود در محل كارآموزي حاضر شدم و پس از كسب اجازه از مهندس محمودي به كپي كردن در فلاپي نقشه‌هاي معماري كه خود به دلخواه در طول كارآموزي ترسيم كرده بودم پرداختم و همچنين نقشه فرهنگسرايي كه با Arche cad ترسيم نموده بودم براي قرار دادن در پروژه‌ نهايي پرداختم. سپس به همراه مهندس محمودي ابتدا به شهرداري منطقه رفتيم و سپس به محل احداث ساختمان اسكلت فلزي رفتيم با دوربين كه به همراه داشتم با اجازه مهندس از نحوه اتصالات آن براي قرار دادن در پروژه نهايي خود استفاده نمودم.

من چند روز ديگر به دليل علاقه به كار در دفتر مهندس حضور داشتم و به عكس گرفتن از ديگر ساختمان يعني ساختمان بتني پرداختم.




وابستگي انسان به فضا ، ريشه هاي عميقي دارد . اين دلبستگي از نياز به درك روابط اجتماعي انسان ، جهت كسب مفهوم و فرمانروايي بر دنياي حوادث و رويدادها سرچشمه مي گيرد . بشر بين خود و اشياء رابطه ايجاد مي كند . بدين معني كه وي خود را به طريق فيزيولوژي با اشياء وفق داده و ايجاد سازگاري مي كند . چون حركات بشر در فضا انجام مي شود ، لذا فضا بيان كننده وجه ويژه اي از ايجاد ارتباط ميان انسان ها و ميان انسان ها و محيط نبوده بلكه صورتي است جامع از هرگونه ايجاد ارتباط و دربرگيرنده آن . بنابراين مي توان بر اين نكته تاكيد كرد كه فضا فقط يك جنبه از ايجاد ارتباط كلي است .

در عهد باستان دو نوع تعريف ، مبتني بر دو گرايش فكري براي فضا يافت مي شود : تعريف افلاطون كه فضا را همانند يك هستي ثابت و از بين نرفتني مي بيند كه هر چه به وجود آيد در داخل اين فضا جاي دارد .

تعريف ارسطويي كه فضا را به عنوان Topos يا مكان بيان مي كند و آن را جزئي از فضاي كلي تر مي داند كه محدودة آن با محدودة حجمي كه آن را در خود جاي داده است ، تطابق دارد . تعريف افلاطون موفقيت بيشتري از تعريف ارسطو در طول تاريخ پيدا كرد و در دورة رنسانس با تعريف نيوتن تكميل شد و به مفهوم فضاي سه

بعدي و مطلق و متشكل از زمان و كالبدهايي كه آن را پر مي كنند درآمد .

دكارت بر خصوصيات متافيزيكي فضا تاكيد دارد ، ولي در عين حال با تاكيد بر فيزيك خالص و مكانيكي اصل سيستم مختصات راستگوشه را براي قابل شناسايي كردن وسعت ها به كار برد .

بعد از رنسانس به تدريج مفاهيم فضا از موجوديت واقعي آن جدا و بيشتر به جنبه‌هاي متافيزيكي آن توجه شد ، ولي در زمينه هاي علمي ، فضا مفهوم مكاني بيشتري را پيدا كرد

در طراحي معماران كوشش معماران همواره براي خلق فضاهاي مطلوب و سودمند جهت استفاده انسان بوده ، كه براي نيل به اين هدف اطلاع از نحوه برخورد و رفتار او در درون اين فضاها بسيار اهميت دارد . مبلمان ، نور ، رنگ ، عملكرد ، حريم ، احساس ، نحوه استفاده و بطور كلي همة ابعاد كمي و كيفي و رفتار انسان در درون هر فضا «سناريو» ي اين فضا را تعيين مي كند .

در اين مقاله ، سعي شده است به اين پرسش پاسخ داده شود كه تعريف فضا چيست؟ فضا در معماري چه مفهومي دارد؟ انواع فضا كدام است ؟

و در نهايت پاسخ به پرسش نهايي : فضاي معماري چه نوع فضايي بايد باشد و خصوصيات آن چيست ؟

1-فضا چيست؟

«ذرات فضا چيزي را باز مي نماياند كه فضا مي خواهد باشد.» لوئي كان

نزديكترين تعريف براي فضا ، به نظر مي رسد چنين است كه فضا را خلائي در نظر بگيريم كه مي تواند شي را در خود جاي دهد و يا از چيزي آكنده شود .

فضا در واقع چيزي نيست كه تعريف دقيق داشته باشد ، اما قابل اندازه گيري است . ارسطو اولين متفكر اروپايي باستان ، فضا را قابل قياس با ظرف مي داند كه جايي خالي است و براي وجود داشتن بايد پيرامون آن محصور باشد ، يعني ارسطو براي فضا نهايتي در نظر مي گيرد .

بر عكس اين تعبير را جيوردانو برونو (Giordano Bruno) در قرن شانزدهم ارائه مي‌دهد . (با استناد به نظريه كپرنيك) . به عقيده او فضا از طريق جداره ها درك مي‌شود و مجموعه اي از روابط ميان اشياء است و نيازي نيست كه از همه سمت محصور باشد و يا به تعبيري همواره نهايتي داشته باشد . محيط و خصوصاً معماري در مجموعه اي از سيستم هاي فضايي كم و بيش پيچيده است كه بر يكديگر تاثير مي‌گذارند . هر چه ساختار فضايي اين ارتباطات ساده تر باشند درك آن به عنوان يك كليت ساده تر است و به عكس ، پيچيدگي در نظم آن باعث مي شود تا نگاه ما بيشتر به دنبال ساختار و ريز نقش آن باشد . بشر از همان ابتدا نيازمند فضايي است كه او را در مقابل تاثيرات محيط حفظ كند . بنابراين اين فضا چون نقطه شروع انسان براي شناخت محيط است داراي ارزش خاصي مي باشد .

اين فضا مركزي است كه بر مبناي آن تمامي ارتباطات فضايي شكل يافته و سنجيده مي شوند از يك سو ساخت و پرداخت اين فضا وابسته با امكانات فني انسان است و از سويي ديگر گوياي حالات و روحيات سازنده آن مي باشد . لويي كان اين نكته را چنين بيان مي كند : «ذرات فضا نه تنها روح زنده است بلكه فضا نمودي است از نياز بشر نسبت به وجود.»

اين نوع مشخص از وجود داشتن و هم از اين طريق ، روح حاكم بر ساختار و پردازش فضا در طول زمان هميشه متغير بوده و تابعي از فرهنگ مي باشد .

در فرهنگ اروپا ، در طول تاريخ آن سه نوع نگرش كاملاً متفاوت نسبت به فضا قابل بررسي است . نخستين آن همزمان با دوران شكوفائي تمدن و فرهنگ بين النهرين ، مصر و يونان مي باشد . معماري اين دوره به صورت مجسمه بوده كه مي بايست درخشش آن در تمامي فضاي بي پايان جلوه گر باشد و ارتباطي با كهكشان برقرار سازد . نقش فضاهاي داخلي در اين دوره نقشي ثانويه بوده و به آن چندان توجهي نمي شده است . (عناصر تشكيل دهندة فضا به مراتب مهمتر از خود فضا بودند.) به عكس معماري يونان كه نوعي «مجسمه سازي» بود در معماري رومي تبديل به «فضا‌سازي» گرديد . براي اولين بار در اين معماري ، براي كاربري هاي گوناگون ، فضاهاي متفاوت در نظر گرفته شد . فضاي داخلي پرداخته تر و فعال تر گرديد و از اين طريق نقش اول را در معماري بر عهده گرفت . شروع دوران سوم را مي توان آغاز قرن حاضر است . فضا در اين دوره ديگر محفظه‌اي محصور و بسته نيست ، بلكه به يك حوزه يا پهنه تبديل مي شود . به اين ترتيب است كه رابطه بين فضاي داخل و فضاي خارج نيز متحول مي گردد .

1403/1/9 - پین فایل