پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش کاراموزی شبكه بهداري ابهر
7814
24,900 تومان
.zip
45 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش کاراموزي شبكه بهداري ابهر در 35 صفحه ورد قابل ويرايش


شبكه بهداشت ابهر :

به شبكه بهداري ابهر كه جهت كار آموزي اعزام گرديدم قسمت امور اداري و مالي را انتخاب كرده و جهت فراگيري امور مالي و اداري فعاليت خود را آغاز كردم و يافته هايي كه از اين امور بدست آوردم به قرار ذيل مي باشد :

1- هزينه ها : گرفتن فيشهاي مربوطه واريز به حسابهاي شبكه از بانك ها وتفكيك نمودن آنها به حسابهاي مربوطه به طور روزانه و ثبت آنها در دفتر معين حسابهاي بانكي و در آخر هر ماه گرفتن صورت حسابهاي بانكي از بانك مربوطه و بررسي كردن مبالغ صورتحساب با دفتر معينبانكها و در آوردن صورت مغايرت بانكي و گزارش آن به پيوست تراز نامه به مسئولين .

2- اخذ فاكتورهاي خريد از قسمت كارپردازي و چك كردن آنها از حيث مبالغ ريز فاكتورها و جمع فاكتور. سپس تفكيك فاكتورهاي هزينه به سرفصلهاي هزينه ها و ثبت آنها در دفتر معين در سر فصلهاي مربوطه بطور روزانه و همچنين به تاييد رساندن آنها توسط مسئول حسابداري . البته اين قسمت كه هزينه يابي و تفكيك هزينه ها مي باشد با اطلاعات گرفتن از مسئولين پس از مدتي توانستم خودم هزينه ها را تشخيص داده و در سر فصلهاي خود ثبت نمايم و تراز آنها را بطور ماهيانه به صورت حسابداري دوبل تنظيم و پس از جمع و موازنه تراز آنرا به مسئولين تقديم نمايم .

3- تنظيم اسناد هزينه ها : پس از گرفتن مدارك مربوطه يعني برگ درخواست خريد كه پس از تصويب و تاييد مسئول قسمت و امور مالي جهت انجام خريد اقلام مي گردد . دوم برگ رسيد انبار كه توسط انبار دار كه پس از دريافت جنس صادر و امضاء مي گردد و اين خريدها توسط تنخواه مامور خريد و با چك شبكه مبالغ آنها پرداخت مي گردد .

4- تنخواه گردان : تنخواه وجهي است كه مامورين خريد آنرا از شسبكه گرفته و از آن محل خريدها راانجام مي دهند . در صدور اسناد حسابداري قسمت بدهكاري مربوطه به هزينه ها ودر مقابل آن تنخواه گردان و يا بانك بستانكار مي گردد و در آخر تيرماه كه تنخواه اخذ شده توسط مامور خريد در طي همان ماه به حساب بدهكاري تنخواه دار دار گذاشته شده و در مقابل خريدهايي كه توسط تنخواه انجام گرفته به بستانكاري تنخواه گذاشته مي شود(يعني بدين طريق اسناد مربوطه تنظيم و پس از تاييد در دفتر معين سر فصل تنخواه گردان ثبت مي گردد . )

درآمدها

دريافت چك فيش هاي دريافتي از بيماران جمع آوري و همچنين وجه هاي دريافتي از بيماران بر طبق پرونده هاي آنها اول صحيح بودن آن بر طبق هزينه هايي كه برروي آنها انجامگرفته اعم از هزينه دكتر و دارو و پول تخت بيمارستان بر اساس تعرفه چك شده و سپس به حساب درآمد سند مربوطه تنظيم مي گردد و سپس در دفتر معين ثبت مي شود وجه هاي دريافت شده بطور روزانه به حساب مخصوص درآمدها واريز و فيش دريافت و جهت صدور اسناد نهايي آماده مي گردد . چنانچه از بيماران از يارانه اي بهر دليل استفاده نكنيد بايد مدارك و تاييديه آنها توسط مسئول بيمارستان انجام و تحويل امور مالي جهت محاسبه گردد لازم به توضيح است كه محل يارانه بايد حتماً در برگ يارانه مستحضر باشد .

حقوق و مزاياي كاركنان بيمارستان و شبكه :

براي تنظيم ليست حقوق مزايا بايد مدارك از قبيل تعداد روزهاي كاركرد و اضافه كاري و نوبتكاري و تصحيلات زندگي ( اعم از حق مسكن – حق اولاد – كارانه خارج از مركز – بدي آب و هوا – حق مشاوره و ساير مزايا ) در ستون هاي بدهكاري ليست حقوق بطور ماهيانه ثبت و سپس جمع آنها را بايد به عنوان كسورات جمع و در ستون جمع كسورات ثبت نموده و فني كه جمع كسورات را از جمع حقوق مزايا كسر نماييم مبلغ خالص پرداختي مشخص مي گردد . و پس از تنظيم ليست حقوق و رفع مغايرت هاي احتمالي آماده امضاء توسط امور مالي و پس از تاييد امور مالي به امضاء رئيس بيمارستان يا شبكه مي رسد . در اين مرحله ليست آماده تحويل به بانك جهت پرداخت حقوق كاركنان مي گردد كه ليست فوق طي چك به مبلغ جمع كل خالص پرداختي توسط امور مالي تنظيم و پس از امضاء هاي مربوطه و مهمور شدن به مهر شبكه تحويل بانك مي گردد .

بانك بر اساس خالص پرداختي هر يك از كاركنان رابه حساب آنها واريز و فيش هاي مربوطه را صادر مي نمايد كه توسط امور مالي فيش هاي دريافت و به صاحبان آنها يعني كاركنان اعم از پزشكان و كارمندان تسليم مي گردد .

صدور اسناد و حسابداري :

پس از جمع آوري و كنترل هزينه ها و درآمدها از حيث و درستي مبالغ هزينه ها را بر اساس مراكز هزينه ها و اعتبارات تفكيك مي شود و ضمائم از قبيل دستور خريد و رسيد انبار و فاكتورهاي مربوطه پس از رسيدگي بطور روزانه توسط حسابدار سند صادر مي شود و پس از كنترل و مميزي به امضاء رئيس حسابداري و مدير مالي و رئيس شبكه رسيده و آماده ثبت اسناد در دفاتر قانوني روزنامه و كل مي گردد .

و از تنظيم دفاتر روزنامه بدين صورت است كه اول سر فصل سند ثبت ومبلغ آن در مقابل سر فصل نوشته شده و بعد شرح سند با توجه به ضمائم و فاكتورهاي هزينه و شماره فاكتور و رسيد انبار پيوستي ثبت مي گردد ( در ستون بدهكاري دفتر ) و سر فصل بستانكاري سند كه مبلغ هزينه ها را پرداخت كرده اعم از نقد يا بانك كه در صورت پرداخت نقدي تنخواه گردان بستانكار مي شود و در صورت چك شماره چك بستانكار مي گردد و بر اساس شماره و تاريخ دفتر روزنامه شماره و تاريخ سند نوشته مي شود



.

ثبت اسناد درآمد :

وجهي كه پس از دريافت از بيماران ومرتب كردن و بررسي بطور روزانه سند ثبت دفتر روزنامه مي گرد بدينترتيب كه بانك گيرنده وجه در سر فصل بدهكاري بر اساس مبلغ ثبت در سند در ستون بدهكاري نوشته شده و پس از ثبت شماره فيش هاي واريزي ضميمه سن در شرح سند سر فصل درآمدها در ستون بستانكاري ثبت مي گردد .

ثبت دفتر كل

دفتر كل بر اساس سر فصلها و اعتبارات صفحه بندي شده و از روي دفتر روزنامه تنظيم مي گردد كه هزينه در سر فصل اعتبارات مربوطه از دفتر روزنامه انتقال مي يابد .

ثبت دفتر معين

دفتر معين بر اساس اسناد صادره ارقامي كه در ستون معين سند ( ريز هزينه ها ) ثبت گرديده نوشته مي شود و در نهايت جمع كل دفتر كل با جمع كل دفتر روزنامه توازن دارد و دفتر معين نيز با جمع دفتر روزنام توازن خواهد داشت در غير اين صورت اشتباه ثبت خواهد شد كه بايد رسيدگي و بر طرف گردد .

در آخر هر ماه تراز ( تراز آزمايش ) از دفتر كل بر اساس سر فصل ها تنظيممي گردد كه در مقايسه با جمع مبلغ دفتر روزنامه بايستي توازن داشته باشد .



مدير اداري كه كليه مسئوليت اداري موسسه را به عهده دارد و در مقابل مافوق جوابگوي اقدامات خواهد بود .



رئيسي كارگزيني :

كه مسئوليت زير مجموعه خود اعم از اقدام كننده كه وظيفه اقدام كليه نامه هاي وارده و جوابگويي به آنها زير نظر مدير امور اداري و قسمتهاي بايگاني اسناد و مدارك مربوطه به امور را انجام مي دهد و ثبات مسئول ثبت كليه نامه هاي وارده و صادره در دفتر ارسال و تقديم آنها به رئيس كارگزيني مي باشد و قسمت تايپ كه نامه هاي تنظيم شده را با تاييد رئيس كارگزيني تايپ و آماده جهت امضاء مي نمايد .

روابط عمومي :

هماهنگ كردن كليه روابط با موسسات دولتي و ساير موسسات را دارد اعم از تنظيم اطلاعيه ها و بخشنامه و مكاتبات با ساير ارگانها زير نظر مدير امور اداري انجام وظيفه مي نمايد .

خدمات :

كه تشكيل شده از زير مجموعه خود يعني قسمت هاي انتظامات و نگهباني و تنظيمات و باغباني و نگهداري آن كه رئيس خدمات مستقيماً زير نظر مدير اداري انجام وظيفه مي نمايد .

اگر چارت سازماني امور اداري احياناً خوب و بهموقع مسئوليتهاي خود را انجان ندهد موسسه دچار مشكلات عديده اي مي گردد كه در جبران آن مشكل و در بعضي موارد ناممكن است در صورت ايجاد مشكلات اداري كليه موسسه با سازمان از حيث كارايي و جوابگوي ناتوان خواهد شد .

تشريح قسمت امور مالي

امور مالي يكي از اركان مهم هر سازمان و موسسه مي باشد كه هر چه عمل نمايد باعث ترقي و پيشرفت مي گردد امور مالي كه در صدر آن مدير مالي قرار دارد وظايف بسيار سنگين و در نهايت بسيار ارزشمند است در صورت محفل شدن اين امور سازمان و موسسه مربوطه ممكناست دچار ورشكستگي شود كه قابل جبران نيست و بهمين جهت در انتخابات مدير مالي بايستي از هر لحاظ دقت فراوان شود تا در آينده دچار معضل نگردد .

نشانگرهاى ابتلاء

نشانگرهاى ابتلاء که براى سنجش ناخوشى‌هاى جامعه به کار مى‌روند عبارتند از:

الف- ميزان وقوع يا بروز (Incidence) و وفور يا شيوع (Prevalence)

ب- ميزان گزارش

ج- ميزان مراقبت در بخش‌هاى سرپائى )بيمارستان‌ها)، مراکز بهداشتى درمانى و ...

د- ميزان‌هاى پذيرش، ترخيص و پذيرش مجدد)در بيمارستان‌‌ها)

هـ- مدت اقامت در بيمارستان

و- دفعات بيمارى يا غيبت از کارخانه يا مدرسه

ز- ميزان کشندگى بيمارى (Case Fatality Rate)

ميزان‌هاى ناتوانى

چون على‌رغم هزينه‌هاى گزاف براى بهداشت، ميزان‌هاى ميرائى در سال‌هاى اخير دگرگونى قابل توجه نيافته‌اند، براى تکميل نشانگرهاى ميرائى و ابتلاء، ميزان‌هاى ناتوانى مربوط به بيمارى‌ها و صدمات به‌کار گرفته مى‌شوند. اين ميزان‌ها با توجه به اين که سلامتى شامل طيف کامل فعاليت‌هاى روزانه است پايه‌گذارى شده‌اند. ميزان‌هاى ناتوانى که از همه بيشتر به‌کار مى‌روند بر دو دسته هستند:

الف- نشانگرهاى Event - type:

?. تعداد روزهاى محدوديت فعاليت

?. تعداد روزهاى ناتوانى و بستري

?. تعداد روزهاى غيبت از کار (يا مدرسه) در يک دوره? معين

ب- نشانگرهاى Person type:

?. محدود شدن تحرک: مانند بسترى شدن، خانه‌نشين شدن و کمک‌هاى ويژه براى رفتن به اطراف (درخانه يا بيرون از خانه)

?. محدود شدن فعاليت: مانند محدوديت عملکرد فعاليت‌هاى اساسى زندگى روزانه، (Activities of، Daily Living) (ADL)، مانند غذا خوردن، شستشو، لباس پوشيدن، توالت رفتن، حرکت به اطراف و ... محدود شدن فعاليت‌هاى عمده مانند کار حرفه‌اى و کار در خانه.

شاخص سوليوان (Sullivan): اميد زندگى بدون ناتوانى - از تفاضل اميد زندگى و مدت احتمالى بسترى شدن و ناتوانى در عملکرد فعاليت‌هاى عمده و بر حسب داده‌هاى به‌دست آمده از بررسى‌هاى مقطعى - (Cross Sectional) جمعيت، محاسبه مى‌شود. به‌عنوان مثال در ايالات‌متحده? آمريکا اميد زندگى در بدو تولد در سال ???? براى همه ?/?? سال بوده و مقدار تقريبى اميد زندگى بدون ناتوانى ?/?? سال به‌دست آمده است. شاخص سوليوان يکى از پيشرفته‌ترين نشانگرهاى موجود جارى به‌شمار مى‌آيد.

نشانگرهاى سطح تغذيه

نشانگر وضعيت تغذيه يکى از نشانگرهاى سلامتى مثبت است. سه نشانگر وضعيت بهداشت اهميت دارند؛ از اين قرار:

الف- اندازه‌گيرى انسان‌سنجى (Anthropometric) در کودکان بيش از سن ورود به دبستان؛ مانند وزن و قد و دور قسمت ميانى بازو

ب- قد (و گاهى وزن) کودکان در سن ورود به مدرسه

ج- فراوانى کمبود وزن به‌هنگام تولد(کمتر از ?/? کيلوگرم(

نشانگرهاى ارائه? مراقبت‌هاى بهداشتى

نشانگرهائى که از همه بيشتر براى تعيين چگونگى اجراء خدمات بهداشتى به‌کار مى‌روند عبارتند از:

الف- نسبت پزشک به پرستار

ب- نسبت تخت بيمارستان به جمعيت

ج- نسبت مراجعه? جمعيت به مرکز بهداشتى درمانى (يا خانه? بهداشت(

د- نسبت جمعيتى که توسط ماماهاى سنّتى زايمان مى‌کنند.

اين نشانگرها توزيع عادلانه? منابع بهداشتى در بخش‌هاى مختلف کشور و تدارک مراقبت‌هاى بهداشتى را منعکس مى‌کنند.

ميزان‌هاى استفاده از خدمات

براى به‌دست آوردن اطلاعات اضافى درباره? وضعيت بهداشت، بيشتر اوقات دامنه? استفاده از خدمات بهداشتى بررسى مى‌شود. استفاده از خدمات - يا پوشش عملى - به‌صورت نسبت مردمى که نياز به خدمات دارند بر کسانى که در عمل خدمات را در يک دوره? معين به‌طور معمول يک سال دريافت مى‌کنند بيان مى‌شود ثابت شده که ميزان‌هاى استفاده از خدمات نشانه‌هائى از نوع خدمات مورد نياز مردم را به‌دست مى‌دهد و از اين‌رو وضع سلامتى جامعه را هم مى‌توان به‌دست آورد. به‌عبارت ديگر بين استفاده از خدمات بهداشتى و نيازهاى بهداشتى و وضع سلامتى مردم رابطه‌اى وجود دارد. استفاده از خدمات بهداشتى از عواملى مانند موجود بودن و در دسترس بودن خدمات بهداشتى و بينش افراد از سلامت خود و نظام ارائه? خدمات بهداشتى آسيب‌پذير است. چند نمونه از ميزان‌هاى استفاده از خدمات در زير ذکر مى‌شود:

الف- نسبت شيرخواران (کمتر از يک سال) که در برابر شش بيمارى هدف EPI ايمن‌سازى کامل شده‌اند

ب- نسبت زنان باردار تحت مراقبت در دوران پيش از زايمان، و يا زايمان توسط کارمند بهداشتى آموزش ديده

ج- درصد جمعيتى از روش‌هاى گوناگون تنظيم خانواده استفاده مى‌کنند

د- ميزان اشغال تخت (بيمارستان)، يعنى متوسط تعداد روزهاى بسترى شدن تقسيم بر متوسط تعداد تخت بيمارستاني

هـ- متوسط مدت اقامت (يعنى تعداد روزهاى مراقبت ارائه شده تقسيم بر ترخيص)

و- نسبت بازگردانى (Turn over) تخت (يعنى ترخيص تقسيم بر متوسط تخت بيمارستاني(









فلسفه هاي خدمات بهداشتي

فلسفه‌هاى خدمات بهداشتى و يا ضرورت خدمات بهداشتى بر اساس نياز جوامع بشرى به ادامه بقاء و استمرار سلامتى و ارتقاء سطح سلامت جوامع طرح‌ريزى مى‌شود که اين خدمات بر اساس نياز هر جامعه و با توجه به وجود امکانات آن جامعه ارائه مى‌شود.

فلسفه‌هاى خدمات بهداشتى و يا ضرورت خدمات بهداشتى بر اساس نياز جوامع بشرى به ادامه بقاء و استمرار سلامتى و ارتقاء سطح سلامت جوامع طرح‌ريزى مى‌شود که اين خدمات بر اساس نياز هر جامعه و با توجه به وجود امکانات آن جامعه ارائه مى‌شود.


1403/9/2 - پین فایل