پیش فاکتور دریافت فایل
پروژه کارآفرینی ساخت موتور جنرال
7073
24,900 تومان
.rar
664 کیلوبایت
توضیحات:
پروژه کارآفريني ساخت موتور جنرال در 38 صفحه ورد قابل ويرايش


1- 1 مقدمه :

موتور عبارتست از وسيله‌اي که قدرت توليد مي‌کند، ولي به تنهايي قادر به توليد کار نمي‌باشد. به زبان ساده‌تر موتور وسيله‌اي که با استفاده از منابع الکتريکي بخصوص ، انرژي جنبشي توليد مي‌کند. نوع موتور منابع انرژي اوليه متفاوت هستند. مثلا برخي از موتورها ، انرژي موجود در مواد نفتي را به انرژي جنبشي تبديل مي‌کنند و برخي ديگر انرژي الکتريکي را و …

موتور يک کلمه انگليسي است و معناي آن جنباننده يا محرک مي‌باشد. ليکن در حال حاضر از کلمه موتور به عنوان وسيله توليد انرژي جنبشي استفاده مي‌شود.

موتور يکي از ارکان اصلي خودرو مي‌باشد، که وظيفه اصلي حرکت آن بوسيله موتور با انجام يک سري اعمال خاص امکان پذير مي‌شود. بر اين اساس تلاشهاي زيادي در زمينه طراحي و ساخت انواع موتور صورت گرفته است که در حال حاضر نيز بيشتر سرمايه گذاريهاي کارخانه‌هاي خودرو سازي در اين زمينه انجام مي‌شود. تمام موتورهايي که در زندگي بشر مورد استفاده قرار مي‌گيرند انرژي جنبشي را به شکل يک حرکت دوراني (چرخشي) در اختيار مصرف کننده قرار مي‌دهند. موتورها اين انرژي را از طريق تبديل انرژي‌هاي پتانسيل و يا انرژيهاي ديگر بوجود مي‌آورند که مي‌توان بر حسب منبع انرژي اوليه ، موتورها را تقسيم بندي کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

بطور کلي مي‌توان گفت که در پيرامون ما هر وسيله‌اي که کاري انجام مي‌دهد داراي يک موتور است که حرکت قطعات آن و نيروي مورد نياز آن وسيله را تأمين مي‌کند. مثلا لوازم خانگي مثل يخچال ، ضبط صوت ، پنکه‌هاي تصويه و ... همگي داراي يک موتور الکتريکي مي‌باشند و يا اتومبيلهايي که در خيابانها رفت و آمد مي‌کنند هر کدام يک موتور جهت تأمين انرژي جنبشي خود دارند.





1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

ساخت موتور جنرال



محل اجرا :





1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

توجه به خودکفايي اين صنعت و همجنين نياز بازار داخلي به توليد اين محصول با توجه به اين که ساخت موتور جنرال مي تواند به رشد و شکوفايي اقتصادي کشور کمکي هر چند کوچک نمايد و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعاليت هاي صنعتي اين طرح را براي اجرا انتخاب کرده ام.







1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

اين طرح از جهات گوناگون براي جامعه مفيد است ، شکوفايي اقتصادي و خودکفايي در توليد يکي از محصولات ، سوددهي و بهبود وضعيت اقتصادي ، اشتغالزايي ، استفاده از نيروي انساني متخصص در پرورش کالاي داخلي و بهره گيري از سرمايه ها و داشته هاي انساني در بالندگي کشور .



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 145 نفر ميباشد .



تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

ايده ساخت موتور به زمانهاي دور باز مي‌گردد، چنانکه قبل از سالهاي 1700 ميلادي تلاشهايي جهت مسافت موتورها به شکل امروزي انجام پذيرفته بود هر چند که موتورهاي ساده آبي که انرژي جنبشي آب را به حرکت چرخشي تبديل مي‌کردند از زمانهاي بسيار دورتر ساخته شده و مورد استفاده قرار مي‌گرفتند). ليکن اولين تجربه موفقيت آميز در اين زمينه ، در سال 1769 اتفاق افتاد. در اين سال جيمز وات توانست يک موتور بخار اختراع کند که قابليت استفاده از انرژي محبوس در سوختهاي مختلف نظير چوب و ذغال سنگ را داشت.



سير تحولي و رشد

مخترعين زيادي سعي کردند که اصول فوق را در موتورها تحقق بخشند. ولي «ان.اي.اتو» مخترع آلماني اولين کسي بود که موفق گرديد. او در سال 1876 موتور خود را به ثبت رساند و دو سال بعد نمونه‌اي را که کار مي‌کرد به معرض نمايش گذاشت. موتور مزبور همان چرخ چهارزمانه يعني ، تکثير ، تراکم ، توان و تخليه را به کار مي‌بست. دانشمندان هم عصر اتو عقيده داشتند که وجود تنها يک مرحله توان در دو دور چرخش زمان بزرگي است (يک موتور چهارزمانه در هر دو دور چرخش تنها يک بار سوخت را مي سوزاند به اصطلاح داراي يکبار انفجار يا توان است).

بنابراين نظر خود را به موتور دو زمانه (که در هر دو چرخش يک انفجار دارد) معطوف کردند. اين تلاشها تا آنجا ادامه يافت که در سال 1891 «جوزف دي» با کمک گرفتن از محفظه ميل لنگ به عنوان يک سيلندر پمپ کننده هوا توانست ساخت موتورهاي روزانه را ساده کند. در موتور دي ، مجاري ورودي هوا و خروجي دود در بدنه سيلندر قرار داشت (همان سيستم موتورهاي دو زمانه امروزي). در سال 1892 دکتر رادولف ديزل يک مهندس آلماني ، موتوري را به ثبت رساند که در آن سوخت در نتيجه گرماي توليد شده در اثر فشار زياد ، مشتعل مي شد. ديزل در اصل موتور خود را براي کار کردن با پودر ذغال سنگ طراحي کرده بود. اما به سرعت به سوخت‌هاي مايع روي آورد.

فعاليت‌هاي انجام شده توسط دانشمندان در طراحي و ساخت موتور و پيشرفت‌هاي حاصله را مي‌توان مختصرا اين‌گونه بيان کرد.

· ساخت موتورهاي بنزيني – انژکتوري در سال 1936
· ساخت موتورهاي توربيني اتومبيل در سال 1950
· ساخت موتور پيستون گردان وانکل در سال 1957



ساختمان موتور

ساختمان موتورها بسيار گوناگون ولي در عين حال از لحاظ اصول کلي بسيار مشابه است. مثلا همه موتورهاي احتراقي داراي يک محفظه براي فشرده کردن سيال مي‌باشند که سيلندر نام دارد. يا اينکه همگي داراي يک قطعه متحرک رفت و برگشتي مي‌باشند که پيستون نام دارد و ... ليکن ساختار موتورهاي برقي متفاوت است. همگي آنها داراي يک سيم پيچ ثابت مي‌باشد که ميدان مغناطيسي ايجاد مي‌کند. در ميان اين سيم پيچ ميدان ، يک آرميچر (روتور) وجود دارد که با تغييرات ميدان مغناطيسي انرژي الکتريکي را به انرژي جنبشي تبديل مي‌کند (به شکل چرخش) و... .



طرز کار موتور

موتورهاي الکتريکي از لحاظ تجهيزات و ساختار نسبتا ساده تر از موتورهاي احتراقي هستند. البته طرز کار آنها نيز نسبتا ساده تر است. اين موتورها با ايجاد يک ميدان مغناطيسي و تغييرات مکرر اين ميدان مغناطيسي باعث به چرخش درآمدن روتور مي‌شوند. و اين چرخش توسط ميله اي از محفظه موتور خارج و مورد استفاده قرار مي‌گيرد. موتورهاي احتراقي بصورت نوساني کار مي‌کنند يعني اينکه قطعات متحرک آنها (پيستونها) که قابل انتقال انرژي هستند، حرکت رفت و برگشتي دارند. براي تبديل اين حرکات رفت و برگشتي به حرکت چرخشي وسيله‌اي به‌ نام ميل لنگ استفاده مي‌شود. ليکن در نهايت انرژي جنبشي اين موتورها هم بصورت چرخش يک ميله از محفظه موتور به خارج فرستاده مي‌شود.

قدم مهم در توسعه موتورهاي امروزي (که اغلب موتورهاي احتراق داخلي هستند) زماني برداشته شد که بودورثا مهندس فرانسوي چهار اصل عمده را که براي کار موثر اين موتورها الزامي بودند، ارائه کرد. اين اصول چهارگانه به قرار زيرند:

· اتاقک احتراق بايد کوچکترين نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
· فرآيند انبساط مخلوط گاز هوا و سوخت بايد تا حد امکان سريع انجام شود.
· تراکم مخلوط در ابتداي مرحله انبساط بايد تا حد امکان زياد باشد.
· کورس پيستون مي بايست تا حد امکان زياد باشد.

گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از محل ساخت موتور جنرال

بر اساس هماهنگي هاي بعمل آمده در بازديد از مرکز ساخت موتور جنرال به بررسي سيستم ها و دستگاهها و ماشين آلات موجود در محل پرداختيم و سيستم مديريت و روش هاي تامين مواد اوليه را در کارخانه مورد ارزيابي قرار داديم ،



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوري در کليه رشته ها مي تواند عامل پيشرفت و توسعه قرار گيرد در بخش صنعت نيز که بازار رقابتي بسيار شديدي دارد استفاده از ايده هاي نو و نوآوري و خلاقيت مي تواند به عامل موفقيت تبديل شود ، طراحي هاي گرافيکي تبليغاتي و استفاده از شيوه هاي نوين صنعتي از عوامل پيشرفت و توسعه اقتصادي در کشور هاي صاحب سبک در صنعت ميباشد ، الگوبرداري از اين روشها براي معرفي کالا و محصولات مي تواند به عنوان يک ايده نو مورد استقيال قرار گيرد .


1403/9/2 - پین فایل