پیش فاکتور دریافت فایل
هنر کاشی کاری
21600
24,900 تومان
.rar
1,207 کیلوبایت
توضیحات:
هنر کاشی کاری word
کاشیکاری یکی از روشهای دلپذیر تزئین معماری در تمام سرزمینهای اسلامی است. تحول و توسعه کاشی ها از عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغاز و به پوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون هشتم و نهم هجری انجامید. در سرزمینهای غرب جهان اسلام که بناها اساسا سنگی بود، کاشی های درخشان رنگارنگ بر روی دیوارهای سنگی خاکستری ساختمانهای قرن دهم و یازدهم ترکیه، تأثیری کاملا متفاوت اما همگون و پر احساس ایجاد می کردند.
جز مهم کاشی، لعاب است. لعاب سطحی شیشه مانند است که دو عملکرد دارد: تزیینی و کاربردی. کاشی های لعاب دار نه تنها باعث غنای سطح معماری مزین به کاشی می شوند بلکه به عنوان عایق دیوارهای ساختمان در برابر رطوبت و آب، عمل می کنند.
تا دو قرن پس از ظهور اسلام در منطقه بین النهرین شاهدی بر رواج صنعت کاشیکاری نداریم و تنها در این زمان یعنی اواسط قرن سوم هجری، هنر کاشیکاری احیا شده و رونقی مجدد یافت. در حفاری های شهر سامرا، پایتخت عباسیان، بین سالهای 836 تا 883 میلادی بخشی از یک کاشی چهارگوش چندرنگ لعابدار که طرحی از یک پرنده را در بر داشته به دست آمده است. از جمله کاشی هایی که توسط سفالگران شهر سامرا تولید و به کشور تونس صادر می شد، می توان به تعداد صد و پنجاه کاشی چهارگوش چند رنگ و لعابدار اشاره کرد که هنوز در اطراف بالاترین قسمت محراب مسجد جامع قیروان قابل مشاهده اند. احتمالا بغداد، بصره و کوفه مراکز تولید محصولات سفالی در دوران عباسی بوده اند. صنعت سفالگری عراق در دهه پایانی قرن سوم هجری رو به افول گذاشت و تقلید از تولیدات وابسته به پایتخت در بخش های زیادی از امپراتوری اسلامی مانند راقه در سوریه شمالی و نیشابور در شرق ایران ادامه یافت. در همین دوران، یک مرکز مهم ساخت کاشی های لعابی در زمان خلفای فاطمی در فسطاط مصر تأسیس گردید.
نخستین نشانه های کاشیکاری بر سطوح معماری، به حدود سال 450 ه.ق باز می گردد که نمونه ای از آن بر مناره مسجد جامع دمشق به چشم می خورد. سطح این مناره با تزئینات هندسی و استفاده از تکنیک آجرکاری پوشش یافته، ولی محدوده کتیبه ای آن با استفاده از کاشیهای فیروزه ای لعابدار تزئین گردیده است.
شبستان گنبد دار مسجد جامع قزوین( 509 ه.ق) شامل حاشیه ای تزئینی از کاشیهای فیروزه ای رنگ کوچک می باشد و از نخستین موارد شناخته شده ای است که استفاده از کاشی در تزئینات داخلی بنا را در ایران اسلامی به نمایش می گذارد. در قرن ششم هجری، کاشیهایی یا لعابهای فیروزه ای و لاجوردی با محبوبیتی روزافزون رو به رو گردیده و به صورت گسترده در کنار آجرهای بدون لعاب به کار گرفته شدند.
تا اوایل قرن هفتم هجری، ماده مورد استفاده برای ساخت کاشی ها گل بود اما در قرن ششم هجری، یک ماده دست ساز که به عنوان خمیر سنگ یا خمیر چینی مشهور است، معمول گردید و در مصر و سوریه و ایران مورد استفاده قرار گرفت.
و در ادامه
گزارشی از فرازو نشیب های صنعت كاشی سرامیك در ایران
لعابها و انواع آن
لعابها در انواع زیر وجود دارند:
لعاب بیرنگ:
لعاب رنگی:
لعاب کدر:
سرامیک چیست؟
آشنایی با سرامیک
فرآوردههای سرامیکی:
1- سرامیکهای سنتی:
سفیدآلات، ( Whiteware):
لعابهای چینی
محصولات رسی ساختمانی:
دیرگدازها
صنعت سازنده مواد ساینده:
2- سرامیکهای نوین:
گروهی از انواع این نوع سرامیکها عبارتنداز:
سرامیکهای اکسیدی خالص با ساختمانی یکنواخت:
سرامیکهای الکترواپتیکی (الکترونیکی– نوری):
سرامیکهای مغناطیسی:
تک بلورها
سرامیکهای نیتریدی:
لعابهای سرامیکی:
مواد مرکب کامپوزیت (فلزی – سرامیکی):
کاربیدهای سرامیکی:
بوریدهای سرامیکی:
سرامیکهای فروالکتریکی:
شیشه سرامیکها
علم سرامیک:
سرامیک فیزیکی
سرامیک صنعتی
خواص سرامیک ها ( بیوسرامیك ها)
آشنائی با فنون عملی هنر سرامیك (11)
ساختن كاشی بروش لوحه كردن گل
بشقاب با روش لوحه كردن گل
منابع
1403/9/2 - پین فایل