پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش كارآموزي در شركت فني مهندسي كانرود سازه (طراح قالبهاي مختلف)
20395
24,900 تومان
.rar
17 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش كارآموزي در شركت فني مهندسي كانرود سازه (طراح قالبهاي مختلف) در 19 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

آشنايي با مكان كارآموزي 1

طراحي قالب 5

ماشينهاي پرس 6

پرسهاي مكانيكي دوضربه اي 10

چگونگي انتخاب دستگاه پرس 11

برش 12

قالب برش 18

كفشك استاندارد 23

جزئيات ساخت قالب 25

ماتريس 28

صفحه توپي گير و صفحه سنبه گير 32

آشنايي كلي با مكان كارآموزي

اطلاعاتي كه مي توانيم در اين زمينه ارائه كنيم يكي در مورد موقعيت مكاني كارخانه است كه در استان تهران سهروردي شمالي -شهيد قندي - پلاك 110 واقع شده است مساحت تقريبي اين كارخانه 4000 متر مربع و داراي زير بناي 2000 متر مربع مي باشد اين كارخانه در سال 1368 با مديريت جناب آقاي مهندس دولت آبادي و با مشاركت 5 نفر به صورت سهام دارد احداث شده است و در سال 1372با تلاش وهمت پرسنل توانست مجوز استاندارد را دريافت كند . اين كارخانه با نام شركت فني كانرودسازه شروع به كاركرد ومحصولات اين كارخانه توليد قطعه هاي بزرگ براي كارخانجات و سوله ها و بعضي قطعه هاي الكتريكي بود و داراي سه سوله فعال مي باشد .

1- سوله قالبسازي 2- سوله خط توليد 3- سوله مونتاژ

وسايل موجود در سوله قالبسازي عبارتند از : 2 دستگاه اره لنگ – 1 دستگاه دلر 32 تبريز – 1 دستگاه دلر 13 تبريز – 1 دستگاه فرز FP4M ساخت تبريز – 2 دستگاه تراش 2 متري تبريز – 1 دستگاه اسپارك 120 آمپر پيشتازان كوره آبكاري 1200 درجه ، دستگاه مغناطيسي SPD4D لهستاني مونتاژ ايران و علاوه بر دستگاه تعدادي قالبهاي آماده شده و تعدادي در حال ساخت به طور كلي در اين سوله ها كارهاي ساخت و تعميرات قالبها انجام مي شود و اما در قسمت سوله خط توليد در اين سوله دستگاههايي مانند پرس گرمكار 120 تن جهت قالبهاي باكاليت دستگاه پرس ضربه اي 43 تن در سردكار جهت قالبهاي فلزي ، دستگاه پرس ضربهاي 10 تن سرد كار جهت قالبهاي فلزي دستگاه تزريق مواد پلاستيكي 250 گرمي و در نهايت سوله مونتاژ كه مرحله پاياني و مونتاژ و سپس بسته بندي محصولات مي باشد .

از جمله مواد اوليهاي كه در اين كارخانه مورد استفاده بود مي توان مقداري مصالح فلزي و غير فلزي مانند ورق هاي فولادي در اندازه ها و قطر هاي مختلف و آلياژهاي گوناگون و مواد پلاستيكي مانند پلي كربنات ، ابي رس ، اتروميد ، و پلي آميد و … را مي توان نام برد .

تعداد پرسنل و افراد مشغول به كار حدوداً 45 نفر مي باشد كه شامل مهندسين ، تكنسينها و كارگرها مي باشند .

ب ) ارزيابي بخش هاي مرتبط با رشته عملي كار آموز :

در اين كارخانه مهمترين بخشي كه مرتبط به رشته عملي ما بود بخش قالبسازي آن بود كه شيوه ساخت يك قالب و اجزاي آن مورد بررسي قرار مي گرفت و پس نحوه سوار كردن اجزاء قالب از قبيل ماتريس ، سنبه ، ميله راهنما و … بر روي يكديگر و تشكيل يك قالب كامل و اماده براي قرار گرفتن و در خط توليد انجام مي شود . و اين قسمت كار با دستگاههايي مانند فرز ، تراش ، دلر هم مي توانست برايمان مهم باشد .

ج ) آزمون آموخت ها و نتايج و پيشنهادات :

ما طراحي را كه به صورت تئوري در دانشگاه آموخته بوديم حالا عملاً تجربه كرديم و همچنين كار با انواع دستگاهها و نحوه كار و انضباط كاري و احساس مسئوليت در محيط كار را فرا گرفتيم .

اين كاراموزي ديد ما نسبت به آينده شغلي را كه براي خود انتخاب كرده ايم بازتر كرد .

در اولين روزي كه وارد اين كارخانه شدم با آقاي مهندس دولت آبادي مدير عامل كارخانه آشنا شدم و پس از آشنايي با آقاي دولت آبادي با اتفاق ايشان از قسمتهاي مختلف كارخانه و چند سوله آن ديدن كرديم و پس با سرپرست بخش قالبسازي آن آقاي عباس زاده آشنا شدم كه مسئوليت آموزش من را به عهده گرفت ، كه مراحل ساخت قالب را برايم تشريح كرد .





طراحي قالب

مقدمه

به مجموعه عمليات فرم دادن و به شكل دلخواه در آوردن ورق ((كار روي ورق فلزات )) گفته مي شود .

امتيازي كه اين روش ساخت نسبت به روش هاي ديگر دارد عبارت است از: توليد زياد ، بهاي واحد تمام شده ارزان ، هم شكل بودن قطعات و قابليت تعويض آن و سبكي و استحكام قطعات ساخته شده .

امكانات ساخت اين قطعات با اصلاح و بهبود خواص زير بيش تر و بهتر شده است . اين خواص عبارتند از :

جنس فلز مورد ساخت ،جنس مواد متشكله قالب ها ، پرس هاي با سرعت روز افزون و محاسبات معلومات فني دقيق تر .

قبلاً قالب ها و به طور كلي افزار ها بدون دخالت يك سرويس فني ساخته مي شد ولي امروزه بيش تر كارخانه ها و كارگاه ها يك دفتر فني براي طراحي و محاسبات لازم دارند .
ماشين هاي پرس

ماشينهايي كه براي ((كار روي ورق فلزات به كار مي روند )) پرس نام داردند و انها را نسبت به طرز كارشان طبقه بندي مي كنند ، به طور كلي پرس ها به دو دسته تقسيم مي شوند :

1- پرس هاي مكانيكي و 2- پرس هاي هيدروليكي

هر يك از اين دو نوع نيز از نظر حركتشان به دو دسته تقسيم مي شوند :

الف ) پرسهاي يك ضربهاي و ب ) پرس هاي دو شربه اي .
پرس هاي مكانيكي يك ضربه اي

پرس ها بسته به نوع كارشان به انواع زير تقسيم مي شوند .

الف ) پرس هاي برشي و كششي ب ) پرس هاي خم كاري و سوراخكاري ج ) پرس هاي ضربه اي

و نيز نسبت به نوع حركتشان چنين اند :

1- پرس هاي دستي

2- پرس هاي اصطكاكي

3- پرس هاي لنگي

4- پرس هاي ميل لنگي

5- پرس هاي زانويي

1- پرس هاي دستي

طرز كار : پيچ فرمان پرس معمولاً پرس معمولاً چند راهه ساخته مي شوند و در مهره اي مي گردد كه در قسمت فوقاني بدنه تعبيه شده است . اين پيچ در بالا به وسط اهرمي متصل مي شود كه در دو سر آن دو وزنه قرار دارد .

قطر پيچ معمولاً متناسب با نيروي پرس است به عبارت ديگر هر چه قطر پيچ بيش تر باشد ابعاد پرس بزرگ تر مي شود و لذا نيروي بيش تري دارد .

مورد استفاده : از اين رس ها براي كارهاي برشي ، خمشي و كششي كه به نيروي زيادي نياز ندارند استفاده مي شود و به طور كلي در كارگاهايي كه بخواهند قبل از قرار دادن قالبي روي ماشين پرس ، آزمايش هايي از نظر تنظيم قالب و يا كنترل نمونه روي آن انجام دهند .

2- پرس هاي اصطكاكي

طرز كار : با فشار دادن روي اهرم مخصوص فرمان يكي از چرخ هاي دوار يا چرخ لنگري كه به پيچ پرس متصل است تماس گرفته آن را به گردش وا مي دارد (كورش پايين رونده ) . با رها كردن اهرم چرخ دوم (كه در همان جهت حركت مي كند ) . به نوبه خود با چرخ لنگر تماس پيدا مي كند و آن را در جهت عكس مي گرداند (كورس بالا رونده) .

مورد استفاده : از اين پرس ها براي كارهاي ضربه اي و خم كاري استفاده مي كنند .

3) پرس هاي لنگي

بدنه اين پرس ها به شكل هاي مختلف ساخته مي شوند ، مانند بدنه بوته جقه اي ثابت ، بدنه بوته جقه اي خم شده و بدنه ستون دار (2 يا 4 ستونه) .

طرز كار : روي قسمت لنگ محور يك بوش قرار دارد كه توسط يك ديسك هزار خاره مي تواند به محور متصل شود . اين ديسك هزار خاره كه هنگام گردش محور شاتون را نيز مي گرداند به كمك اهرم مخصوص روي محور حركت كرده و از درگيري با بوش لنگ خلاص مي شود و محور مي تواند آزادانه بگردد . حالت قرار گرفتن بوش لنگ تعيين كننده مقدار لنگ و از انجا كورش كشويي پرس مي باشد .

اين پرس ها كلاچي دارند كه اتصال چرخ طيار و محور را امكان پذير مي سازد و نيز ترمزي دارند كه هنگام كلاچ گرفتن سرعت را كاهش مي دهد.

4-پرس هاي ميل لنگي

محور اين نوع پرس ها را يك ميل لنگ تشكيل مي دهد بنابراين كورس كشويي ثابت بوده ومقدار كورس آن به علت وجود ميل لنگ مي تواند بيشتراز پرس هاي لنگي باشد .

براي اين كه اين نوع پرس ها نيز طرز كار صحيحي داشته باشند به يك كلاچ و ترمز مجهز هستند . بدنه اين پرسها معمولاً از نوع بدنه هاي ستوندار ساخته مي شود .

5- پرس هاي زانويي

بدنه اين پرسها نيز مانند پرس هاي ميل لنگي از نوع ستون دار ساخته مي شود و اختلاف آن با پرس ميل لنگي فقط در نوع فرمانشان مي باشد .

د) قالب اتوماتيك :

اين قالب ها را روي كفشك سوار مي كنند سنبه در اين نوع قالبها روي كفشك تحتاني سوار شده و ماتريس و سنبه هاي سوراخ كن روي كفشك فوقاني جاي مي گيرند .

ماتريس بسته به جسم مورد برش از يك يا چند قطعه ساخته مي شود يك سنبه پولك جدا كن جسم بريده شده را كه به ماتريس چسبده است جدا مي كند و در اين هنگام جسم برديده شده با هواي فشرده به پشت قالب پرتاب مي شود لذا ورق توسط سه پين كه دوتاي آن روي كفشك ثابت شده وسومي را روي بيرون انداز سوار مي كنند هدايت مي شود .

در زير پين سوم يك فنر تيغه اي قرار مي دهند تا اين پين بتواند در سوراخ خود حركت كند مانع مخصوص پيش روي (استوپ) هم به همين ترتيب يعني با قرار داردن يك فنر تيغه اي در زير آن ساخته مي شود معمولاً سطح مانع از پيرامون برش را براي تكيه دادن نوار به پشت آن انتخاب مي كنند چون اين سطح با استوپ تماس پيدا مي كند بنابراين با فشار دادن نوار به جلو نوار به طرف پين هاي راهنما كشيده شده و به آنها تكيه مي كند اگر در اطراف مورد برش سطح مانع نباشد مي توان جسم را به طور مايل در نوار قرار داد از طرفي ديگر خود نوار هم بايد نسبت به محور قالب مايل (با زاويه 45 درجه) باشد و امتياز اين عمل آن است كه كارگر مي تواند كار را بهتر ببيند .
كفشك استاندارد

امروزه تقريباً بيشتر قالب ها روي كفشك سوار مي شوند و به همين دليل عموم سازندگان قالب از كفشكهاي استاندارد استفاده مي كنند اين كفشكها را معمولاً از چدن خاكستري مخصوص و گاهي نيز بنابر سفارش از فولاد ريخته گري مي سازند از انواع متداولي كه اين كفشكها دارند چند نوع آن را كه بيشتر كاربرد دارند انتخاب كرده نام مي بريم .

1- كفشك با صفحه راهنما كه تنها براي قالب هاي برشي از آن استفاده مي شود .

2- كفشك بيضي شكل كه براي قالب هاي اتوماتيك از آن استفاده مي شود .

3- كفشك گرد با ستون هاي خلفي از اين كفشكها براي خم كاري استفاده مي كنند . چون ستون (گايدها) عقب قرار دارند فضاي بيشتري براي خم كاري وجود دارد .

4- كفشك مستطيل شكل با ستون هاي خلفي داراي همان مشخصات كفشك قبلي است .

جزئيات ساخت قالب

سنبه

براي ساخت اجسام كوچك معمولاً سنبه را يك تكيه اي مي سازند و براي ساخت قطعات با ابعاد متوسط ممكن است سنبه از دو قطعه ساخته شود كه عبارتند از يك كف فولادي آب داده كه با چند پيچ و چند پين به بدنه سنبه (قطعه دوم) كه از فولاد نيم سخت ساخته شده متصل مي شود . اين روش ساخت سنبه را آسان و تغيير شكل سنبه هنگام آب دادن را كاهش داده و در استفاده از فولاد سخت صرفه جويي مي شود براي اجسام با ابعاد بزرگ سنبه ها معمولاً از يك بدنه چدني يا فولاد نيمه سخت ساخته مي شود در قسمتي كه سنبه بايد كار كند تيغه هايي از فولاد آب داده قرار مي دهند به علت تغير شكل در هنگام آب دادن طول اين تيغه ها نبايد از 250 ميليمتر تجاوز كند ارتفاع سنبه هاي انتخابي براي قطعه مورد نظر با ارتفاع قطعه يكسان و يا حداكثر 15 تا 20 ميليمتر بيشتر است .براي اينكه سنبه هاي گرد با اقطار كوچك هنگام بار تحت نيروي كمانش قرار مي گيرند سنبه كه ابعاد مورد لزوم را دارد تا ارتفاع 8 تا 10 ميليمتر ساخته مي شود و بقيه طول سنبه داراي قطر و يا ضخامت بيشتري است از طرفي ديگر اين سنبه ها را مي توان دو تكيه اي ساخت به اين صورت كه يك قطعه خود سنبه ايت كه داراي اندازه هاي لازم مي باشد و قطعه ديگر پوششي است براي ان كه سنبه در روبنده هدايت شود در عمل براي اينكه سنبه نشكند حداقل قطر آن را برابر با ضخامت ورق مورد برش در نظر مي گيرند .

1403/1/10 - پین فایل