پیش فاکتور دریافت فایل
گزارش كارآموزي تابلو برق در شرکت ایران تکنیک
20359
24,900 تومان
.rar
25 کیلوبایت
توضیحات:
گزارش كارآموزي تابلو برق در شرکت ايران تکنيک در 28 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

برخي از استانداردهاي تابلوها 2

تعاريف تابلو ها 4

شرايط كار عادي 6

اطلاعات و لوح ويژگيها 9

اينترلاكها 10

طبقه بندي درجه حفاظتي تابلوها 12

علائم به كار رفته 13

كات اوت فيوز – برقگير 19

سكسيونر قابل قطع زير بار 20

تابلوي ان – اف 21

باردهي ترانسفورماتور 22

تنظيم ولتاژ 26

مراقبت و نگهداري از ترانسهاي قدرت 30

روشهاي خشك كردن ترانسها 35

مقدمه

نكاتي در مورد ساختمان تابلوها :

تابلو مي تواند از يك يا چند صفحه از جنس عايق كه جاذب رطوبت و خود سوز نباشد (فيبر الكتريكي ) تشكيل شده يا تمام فلزي باشد .چنانچه تابلو در محلي كه افراد غير متخصص در آن رفت و آمد مي كنند نصب شده باشد نبايد هيچ يك از قسمتهاي برق دار آ‎ن در دسترس يا قابل لمس باشد . به عبارت ديگر ، تابلو بايد با صفحات يا درب هاي عايق يا فلزي محصور شده باشد . براي دسترسي به قسمتهاي برق دار تابلو بايد بتوان صفحات محافظ يا درهاي سرويس آن را با استفاده از نوعي ابزار پياده كرد .

علاوه بر اين ، در چنين محلهايي تابلو بايد مجهز به در قفل شو باشد ، به نحوي كه كليه كليدها و لوازم و تجهيزات كنترل تابلو در پشت آن قرار گرفته باشد .

يادآوري 1 : چنانچه تابلو مجهز به كليدهاي كنترل روشنايي و نظاير آن باشد ، اين كليدها مي توانند موقع قفل بودن در تابلو در دسترس باقي بمانند از محل نصب كليدها نبايد امكان دسترسي به ترمينالهاي آنها يا داخل تابلو وجود داشته باشد .

يادآوري 2 : براي كمك به خنك شدن لوازم داخلي تابلو مي توان آن را به منافذ عبور هواي خنك كننده مجهز كرد مشروط بر اينكه آب ترشح شده نتواند به قسمتهاي برق دار آن سرايت كند .

تابلو بايد ساخت كارخانه و مطابق استاندارد هاي ملي يا بين المللي معتبر باشد .
برخي از استاندارد تابلوهاي «قدرت و فرمان » فشار قوي و ضعيف

تعاريف :

1- تابلو تمام بسته : عبارتست از مجموعه سوار شده در شركت كه تمام جوانب آن ، جزء سطح نصب كه ممكن است باز باشد به نحوي بسته باشد ، كه حداقل درجه حفاظت IP20 داشته باشد .

2- تابلو تمام بسته ايستاده : منظور تابلويي كه دسترسي براي فرمان ، تعويض فيوز و لوازم ، اتصال سر كابل و سيم و غيره كلاً از طرف جلو تابلو پذير باشد و شامل يك يا چند سلول مي باشد .

3- تابلو ايستاده دسترسي از پشت : عبارت است از تابلويي كه وسايل اندازه گيري در جلو تابلو قرار گرفته و فرمانها از سمت جلو تابلو انجام مي شود ، ولي دسترسي براي تعويض وسايل و اتصال كابلها و … از پشت تابلو امكانپذير است .

ابعاد تابلو :

حداكثر ابعاد تابلوهاي فشار ضعيف ايستاده قابل دسترسي از جلو و قابل دسترسي از پشت به قرار زير است :

تابلو قابل دسترسي از جلو :

ارتفاع : 220 سانت عرض : 90 سانت عمق : 60 سانتي متر

تابلو قابل دسترسي از عقب :

ارتفاع : 220 سانت عرض : 90 سانت عمق 80 سانت

4- تابلو توزيع نيرو و روشنايي براي نصب در محوطه باز :

اين نوع تابلو بايد از نوع ايستاده و بااسكلت نگهدار از آهن گالوانيزه به فرم نبشي ، ناوداني و سپري و پوشش آن از ورقهاي آهن گالوانيزه با ضخامت حداقل 2 ميليمتر يا بيشتر ساخته شود و به نحو مطلوب رنگ آميزي شود . (پيوست ت ) بدنه اين نوع تابلو ها بايد به نحوي ساخته شود كه كليه جوانب آن كاملاً مسدود بوده و فقط از طرف جلو قابل دسترسي باشد .

سقف اينگونه تابلوها داراي شيب دو طرفه با لبه برگردان به طرف داخل باشد و حداقل پنج سانتي متر از هر چهار طرف بزرگتر از ابعاد سقف تابلو باشد .

ساختمان تابلو بايد طوري باشد كه دسترسي به كليه لوازم و تجهيزات داخلي تابلو براي فرمان تعمير ، تعويض ، بدون تداخل با كار قسمتهاي ديگر امكان پذير باشد .

اينگونه تابلو ها بر روي سكوهايي به ارتفاع 20 الي 25 سانتي متر بالاتر از كف نصب مي شوند كه در بند 1-2 جلد سوم كتاب استانداردهاي توزيع تابلو تحت عنوان نصب و نگهداري تابلو ها آمده است .

ابعاد تابلو :

ابعاد تابلو هاي توزيع نيرو و روشنايي در محوطه باز به قرار زير است .

ارتفاع :120 سانتي متر

عرض :بر حسب نياز

عمق : 40 سانتي متر

قسمت اول:

تعاريف :

1- تابلوهاي قدرت و فرمان :

تركيبي از وسايل كليد زني همراه با تجهيزات كنترلي ، حفاظتي و تنظيم است كه شامل وسايل جنبي ، اتصالات مربوطه ، محفظه ها ، وسازنده هاي نگهدارنده آنها مي باشد .

2- تابلو هاي قدرت :

تركيبي از وسايل كليد زني همراه با تجهيزات كنترل ، اندازه گيري ،حفاظت و تنظيم است كه شامل وسايل جنبي …نيز مي باشد و اصولاً در ارتباط با توليد ، انتقال و توزيع و تبديل انرژي الكتريكي بكار مي رود .

3- تابلو هاي فرمان :

مشخصات كلي اين نوع تابلو همانند بالاست و اصولاً براي كنترل تجهيزات مصرف كننده انرژي الكتريكي ، بكار مي رود .

4- بوشينگ :

ساختاري است كه يك هادي را از ميان يك پوشش و يا جداره عبور داده و آنرا نسبت به آنها عايق مي كند و شامل متعلقات اتصالات به جداره پوشش نيز مي باشد .

5- دماي هواي محيط :

دماي هواي اطراف محفظه خارجي تابلو قدرت يا فرمان است كه تحت شرايط مشخص شده براي تابلو بدست مي آيد .

6- مدار فرعي :

كليه قسمتهاي هادي يك مجموعه كه در تشكيل مداري براي كنترل ، اندازه گيري ، حفاظت و تنظيم ، و غيره بكار رفته باشد .

7- مقدار اسمي سطح عايق :

به مجموعه مقادير ولتاژ (با فركانس قدرت و جذبه ) كه ايستادگي عايقي تابلو هاي قدرت و فرمان را در برابر تنش دي الكتريكي مشخص كند اطلاق مي شود .

8- جريان ايستادگي كوتاه مدت :

مقدار موثر جرياني است كه يك مدار تابلوي قدرت يا فرمان در زمان كوتاه مشخص و تحت شرايط تعيين شده مي تواند تحمل كند .

9- جريان ايستادگي پيك :

مقدار پيك جرياني است كه مدار تابلو هاي قدرت و فرمان مي تواند تحت شرايط مشخص ، در برابر آن ايستادگي كند .

شرايط كار عادي :

تابلو هاي قدرت و فرمان با پوشش فلزي طرح شده مطابق اين استاندارد ، تحت شرايط زير مورد استفاده قرار مي گيرند .

باردهي ترانسفورماتور

ابتدا بايد گفته شود كه كه مطلوب ترين شرايط براي كار يك ترانس اين است كه با تمام ظرفيت تحت سرويس بوده و ايزولاسيون آن نيز نبايد از حد مجاز تجاوز ننمايند.

اضافه بار مجاز

عملا منحني مصرف بار الكتريكي كه در طول شبانه روز غير يكنواخت بوده و در فاصله زماني مشخصي مقدار ماكزيمم خود را خواهد داشت .

از طرف ديگر با توجه به اين حقيقت كه عمر مفيد هر نوع از عايق هاي الكتريكي پس از جذب ميزان معيني حرارت به اتمام مي رسد , مي توان در ماقع پيك بار , ترانس را به صورتي تحت اضافه بار قرار داد كه اضافه فساد عايق در اين پريود درست به اندازه كمبود فساد آن در زمان مينيمم بار باشد .

تنظيم ولتاژ

تنظيم ولتاژ در شبكه برق به كمك تپ چنجر و يا با كم يا زياد كردن تعداد دورهاي سيم پيچ ترانسفورماتور صورت مي گيرد . اغلب ترانسفورماتورهاي اصلي شبكه برق مجهز به تپ چنجر چنجر هايي هستند كه زير بار كار كرده و در طرف فشار قوي ترانس نصب مي شوند . اين تپ چنجرها در واقع وقتي كه ولتاژ فشار قوي از حد مجاز انحراف پيدا كند , با تغيير دادن نسبت ولتاژ طرف فشار ضعيف را در مقدار نامي تثبيت مي نمايند . از نطر نوع تپ چنجرها را به دو دسته مي توان تقسيم نمود . در نوع اول نسبت تبديل ترانسفورماتور در حالت قطع كامل از شبكه و به كمك چند حلقه سيم پيچ اضافي تغيير داده شده ودر نوع دوم تغيير نسبت تبديل در حالت اتصال كامل به شبكه و زير بار انجام مي گيرد .

مثلا در ترانسفورماتورهاي كاهنده توزيع برق , چهار تپ وجود دارد كه به كمك آن ها مي توان نسبت تبديل ترانسفورماتور را در حالت بي باري و به ميزان 5+ , 5/2 + , 5/2 _ , و 5_ درصد مقدار نامي تغيير داد .

تپ چنجر ها معمولا در مخزن جداگانه اي در مجاورت تانك ترانس (به طوري كه از بيرون به صورت يكپارچه ديده مي شوند) نصب شده و محور عمل كننده آن ها در بالاي ترانس قرار دارد . طبيعي است كه در لحظات تغيير يك تپ به تپ ديگر مدار ترانسفورماتور قطع خواهد شد . براي تثبيت ولتاژ وقتي كه ولتاژ در ترمينال هاي طرف فشار ضعيف افزايش مي يابد , بايد تعداد دور سيم پيچ فشار قوي را به ميزان مناسب كاهش داده و برعكس اگر ولتاژ در طرف فشار ضعيف كاهش يابد بايد تعداد دور در طرف فشار قوي را به ميزان مناسب افزايش داد .

بيشترين حوادثي كه براي يك ترانس پيش مي آيد ناشي از عيوبي است كه در سيتم تپ چنجر آن بروز مي نمايد . اين عيوب عمدتا عبارتند از :

گرم كردن و سوختن كنتاكت ها , جام كردن محور تپ چنجر , شل و لق شدن اتصالات مكانيكي و ضعيف شدن كنتاكت هاي الكتريكي .

به همين جهت مكانيزم تپ چنجر بايد به طور مرتب و دوره اي تحت مراقبت و بازرسي قرار گيرد . در تپ چنجرهاي زير بار معمولا با استفاده از يك زير بار معمولا با استفاده از يك تپ كمكي مانع قطع مدار جريان در پريود تعويض تپ مي شوند كه اين عمل كه به كمك سوئيچ مخصوصي در داخل مخزن مخصوص تپ چنجر صورت مي گيرد .

مكانيزم تپ چنجر زير بار ممكن است از طريق تابلوي كنترل مربوطه فرمان داده شده ويا بطور اتوماتيك وتحت كنترل رله هاي ولتاژي عمل نمايد .

1403/1/10 - پین فایل