پیش فاکتور دریافت فایل
مقاله بررسی روش تدريس ايفاي نقش
16806
24,900 تومان
.rar
13 کیلوبایت
توضیحات:
مقاله بررسي روش تدريس ايفاي نقش در 14 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب


عنوان


صفحه

مقدمه...................................................................................................................................................................

هدف اساس........................................................................................................................................................

مضموم نقش......................................................................................................................................................

افرادي كه در روش ايفاي نقش شركت دارند...........................................................................................

مراحل اجراي روش تدريس ايفاي نقش....................................................................................................

محاسن و محدوديتهاي روش ايفاي نقش..................................................................................................

منابع و مآخذ.....................................................................................................................................................


مقدمه

« مي شنوم فراموش مي كنم، مي بينم به خاطر مي آورم. انجام مي دهم درك مي كني»

به نقل از :Mark Sutcliffe

« يكي از روشهاي خلافي كه در فعاليتهاي يا دادن براي ياد گرفتن به كار مي رود، روش ايفاي نقش يا وانمود سازي است. اين روش علاوه بر اين كه يادگيري كودكان و نوجوانان را عميق و پر بار مي كند. بسيار دكش و ذوق آفرين نيز هست. روش وانمود سازي از زندگي واقعي انسان ها، به ويژه زندگي شعف انگييز كودكان و نوجوانان گرفته شده است. همه دوست دارند در قالب شخصيت هاي ديگر در آيند و به بازي نقش بپردازند. انسان ها در زندگي روز مره خود همواره از شخصيت هايي كه دوست دارند يا از آنها خوششان مي آيد تقليد مي كنند و مي كوشند دفتار و منش آنها را به خود نسبت دهند، يا آرزو مي كنند كاش مي توانستند همچون آنان باشند. گاه آنان از روي تفريح يا طنز رفتار و كردار كساني را تقليد مي كنند كه سبب خنده و شادماني اطرافيان مي شود. كودكان و نوجوانان بيشتر از بزرگسالان اين گونه تقليد هاي صوري را دوست دارند آنان وقتي از كسي يا از رفتار و گفتار كسي به واقع خوششان بيايد خود را در هيأت و سطوت او فرو مي برند و خويش را همانند او مي پندارند،‌و نيز وقتي از كسي بدشان بيايد، يا از رفتار و گفتارش دلزده شوند فوري در نقش او ظاهر مي شوند و ادا و اطواري در مي آورند كه سبب تحريك ديگران نيز مي شود. گاه اين « ديگر شدن» به قدري طبيعي و جدي ظاهر مي شود كه آنان حيرت بزرگسالان را بر مي انگيزند. ماند گارترين يادگيري ها با شيوة ايفاي نقش صورت مي پذيرند.چون ايفاي نقش تنها شيوه اي است كه ياد گيرندگان از خود مايه مي گذارند. خود را در معرض مطالب يادگيري قرار مي دهند. و همان طور كه مي خواهند و مي توانند مطالب را دروي مي كنند و بروني ابزار مي دارند.» علي رؤوف ماهنامه رشد تكنولوژي آموزشي. 1382 ص16.

هدف اساسي

« ايفاي نقش به مثابه يك روش تدريس ريشه در دو بعد شخصي و اجتماعي فرد كه مورد تأكيد آموزش وم پرورش است دارد. در قالب روش تدريس حاضر تلاش مي شود به ياد گيرندگان ياري گردد تا معنا و مفهوم خويش را در درون فضاي اجتماعي كه در آن زندگي مي كنند، بيابند و نكات مبهم تصورات خود را در بارة وجود خويش با ياري گرفتن در گروههاي اجتماعي روشن سازند. روش حاضر ايجاد مي كند كه در آن يادگيرندگان در تحليل موقيعتهاي اجتماعي به صورت هميار و مشترك فعاليت مي كنند، به ويژه يادگيرندگان راه حل مسائل بين شخصي را در اين روش مي يابند و شيوة آزا د منشانه براي پرداختن به انواعي از موقعيتهاي اجتماعي را به وجود مي آورند.» محمد احديان، راهنماي روش هاي نوين تدريس: 1378ص،256 . « اين نوع يادگيري ها سبب مي شود تا يادگيرندگان خود را همراه و همگام با موضوعات درسي، و در متن زندگي فردي و اجتماعي خويش ببينند و آن چه را در تفكر و پندار دارند به طرقي غييت ببخشند و با سازگاري هايي كه از عهده شان بر مي آيد توانمندي هاي خويش را درك كنند، در تقويت آنها بكوشند يا تصميم بگيرند تلاش هاي بيشتر و بيشتري را به ثمر برسانند.» علي رؤوف، ماهنامه رشد تكنولوژي آموزشي ، 1382ص،16.

مفهوم نقش

مرحلة‌پنجم: اجراي بازي

در اين مرحله است كه بازيگران به ايفاي نقش مي پردازند و معلم آنها را هدايت مي كند. مثال: در اين مرحله بازيگران را به ايفاي نقش فرا مي خواند،‌ به آنان ياد آوري مي شود كه با توجه به توافقهاي انجام شده اقدام به عمل كنند. از آنجا كه مدت زمان نقش كوتاه است حاشيه رفتن سبب دوري از هدف خواهد شد. معلم تا زماني اجراي بازي را مجاز مي شمارد كه محتواي ارائه شده: اهداف را پوشش دهد. در مثال اين روش، بازي تا زماني گسترش مي يابد كه تأكيدات لازم بر همكاري، رعايت نظم ، دوري از تكروي و پذيرش مسئوليت انجام شده باشد.

مرحلة ششم: بحث و ارزشيابي

اجراي بازي سئوالاتي را در اذهان به وجود مي آورد. معلم، ايفا گران نقشها و تماشاگران همه سئوالاتي را مطرح مي كنند. براي سئوالات طرح شده و با توجه به سئوالاتي كه معلم براي بازيگران مشخص كرده است. بحث سازمان داده مي شود.

مثال:‌معلم از تماشاگران مي خواهد نظر خودشان را دربارة بازي انجام گرفته، ارائه دهند . معلم ديدگاهها را به دو سمت سوق مي دهد: به نحوة اجراي بازي و به اهداف مورد نظر. تماشاگران سئوالات و نظرات خودشان را دربارة‌ چگونگي ايفاي نقش و كميت آنها متمركز مي سازند. نظريابي از اين دست از سوي آنها ارائه مي شود: رهبر گروه بيش از پيش اعضاي گروه را محدود مي كرد معاون يا دستيار گروه به ديدگاههاي رهبر اعتماد نداشت و ... بازيگران كه ايفاي نقشها را به عهده داشتند مي گويند. به نظر ما پيش از هدايت گروه بايد تواناييهاي هر كس به صورت واقع بينانه مشخص شود و بر اساس آن مسئوليت داده شود. معلم هم با ارائه سئوالاتي نظريات پيشنهادي و انتقادي را طلب مي كند، برخي سئوالهاي معلم عبارتند از:

1- نظرتان دربارة الگوي رفتاري بازيگران نقش ها چيست؟

2- چه پيشنهادي براي بهينه سازي رفتار ها داريد؟

3- عملكرد مطلوب گروهي چه نقشي د تحقيق اهداف دارد؟و....


1403/9/2 - پین فایل