پیش فاکتور دریافت فایل
تحقیق بررسی پست هاي برق
15181
29,900 تومان
.rar
16 کیلوبایت
توضیحات:
تحقيق بررسي پست هاي برق در 34 صفحه ورد قابل ويرايش

مقدمه

ازآنجايي كه براي تاسيس پستهاي انتقال انرژى بودجه عظيمي مصرف و ماهها وقت لازم است تجهيزات و وسايل آن خريداري و تهيه و نصب و راه اندازي گردد لازم است از نگهداري آن نهايت دقت و تلاش به عمل آيد در جهان امروز خصوصاً در كشورهاي پيش رفته صدمه ديدن تجهيزات و دستگاههاي موجود در پستهاي برق تحت هر عنواني تقريبا موضوعي منسوخ و فراموش شده است .زيرا كه صدمه ديدن تجهيزات و دستگاههاي موجود در پستهاي انتقال انرژي كلا ناشي از چندعامل بوده كه ذيل به اين عوامل اشاره شده است : 1-عوامل خارجي (External) :مانند برخورد صائقه به خطوط انتقال انرژي با تجهيزات موجود . 2-عوامل داخلي (I nternal) : مانند اضافه ولتاژ هاي ناشي از قطع و وصل مدار (Translent Dver Voltage) 3- عوامل جوي : مانند باد –باران –يخ زدگي- سرماي شديد و… 4-عوامل ناشي از بهره برداري غيراصولي : مانند عدم بازديد به موقع و اصولي از تجهيزات در حال كار, عدم توجه به عيوب و اشكالات پيش آمده و اعمال در گزارش آنها (مخصوصا در مراحل اوليه عيب) ,عدم به كارگيري مقررات و دستورالعملهاي تدوين شده 5- عوامل مربوط به سرويس و نگهداري صحيح تجهيزات : مانند تاخير در سرويس دستگاهها عدم استفاده از دستورالعملهاي سازنده و…پشرفت تكنولوژي و دانش و تجربه بشري و به كار گيري حفاظت هاي لازم در طراحي اوليه دستگاههاي برق سبب شده است كه ديگر عوامل جوي و يا عوامل داخلي و خارجي نتواند موجب صدمه ديدن تجهيزات و دستگاههاي موجود در دستها گردد اما عدم بهره برداري و يا سرويس نگهداري صحيح هنوز در بعضي از كشورها و در برخي از بخشهاي كشور ما نيز يكي او عوامل عمده در صدمه ديدن تا هنگام تجهزات و عدم استفاده كامل از عمرمفيد بسياري از اين دستگاهها (مخصوصاً تجهيزات آسيب پذير در سوئيج پستها)باشد.

بازديدهايي كه توسط كارشناسان مختلف ازپستهاي برق بعضي از كشورهاي صنعتي به عمل آمده است نشانگر آن است كه در اكثراين كشورها ,اپراتورهاي پستها از بين افراد با تجربه كه داراي شناخت كافي از تجهيزات پستها مي باشند . انتخاب مي شوند زيرا كه آنها مي توانند با دانش و تجربه خود و با به كارگيري مقررات و دستورالعملهاي موجود از بسياري از صدمات وارده به تجهيزات جلوگيري و در مواقع اضطراري با تصميم گيري صحيح و به موقع در خروج دستگاههاي معيوب از خارشي هاي گسترده جلوگيري نمايند.

اطلاعات مورد نياز براي انتخاب محل پست

پارامترهائي كه اثر عمده اي براي انتخاب محل پست دارند عبارتند از :

1-نوع پست

در رده ولتاژي 230kv,400kv پستها به دو صورت معمولي و گازي مي تواند احداث كردند كه بسته به پست فضاي و زمين مورد نياز خواهد بود به علاوه مشخص شدن پست در عواملي كه براي تعيين محل پست دخالت خواهند داشت تاثير خواهد گذارد به طوريكه پستهاي نوع گازي از عوامل خارجي وجوي مانند آلودگي ها جوي و حيوانات و پرندگان مصون بوده ولي پستهاي روباز از عوامل خارجي تاثير زيادي خواهند پذيرفت .

2-برآورد بار و ظرفيت پست :

ظرفيت در نظر گرفته شده براي پست با توجه به برآورد بار فعلي مركزيت ثقل بار در برآورد فعلي (حل تراكم آن) و رشد ايمني بار منطقه يعني پيش بيني كوتاه مدت و پيش بيني دراز مدت صورت خواهد گرفت كه تاثير به سزايي در مساحت پست خواهد داشت .

3-تعداد فيدرها و سطوح ولتاژ:
تعداد سطوح ولتاژ پست تعداد فيدرهاي هرسطح ولتاژي نقش تعيين كننده اي در رابطه با فضاي مورد نياز پست خواهد داشت .

4-جهت و محل ابتدا و انتهاي خطوط انتقال نيرو :

براي سهولت ورود خروج خطوط از پست به ديگر پستها لازم است تعداد خطوط انتقال توجه به توسعه آن و هم اينطور جهت آنها مشخص باشد تا با انتخاب محل مناسب پست در ارتباط با مسير خطوط و طول آنها انتخاب اصلح صورت گيرد .


5- وضعيت پست از نظر استقرار ساختمانهاي جنبي

تعريف پست :

محل برقي فيد مولد از قبيل ترانسفورماتورها ,كليدها و غيره به منظور تبديل يا مبادله انرژي چون لازم است كه از يك طرف در نقاط مختلف (توليد , انتقال و توزيع ) ولتاوهاي متفاوت داشته باشيم و از ديگر شبكه ارتباطي وجود داشته باشد .بنابراين بنابراين مراكزي كه اين عمليات (قطع و وصل كردن و تبديل سطح ولتاژ را در نقاط انتخاب ) را انجام دهند ضرورت پيدا مي كند . اين مراكز به پستهاي فشار قوي موسوم مي باشند . كه بستگي به سطح ولتاژ آنها طراحي و سايل و تجهيزات آنها از قبيل وسايل قطع و وصل ترانسفورماتورها , وسايل ارتباط دهنده و سيستم هاي حفاظتي پيجيده تر و با اهميت تر مي گردد .

انواع پستها:

الف – پستهاي بالابرنده ولتاژ (بست نيروگاهي):

ب- پستهاي توزيع كاهنده ولتاز :

ج- پستهاي كليد زني

پست هاي بالابرنده ولتاژ :

چون ولتاژ توليدي ژنراتورها به علت محدوديتهاي كه در ساخت آنها وجود دارد محدود مي باشد لازم است كه براي انتقال قدرت الكتريكي آن را به ولتاژ بالابرد و بدين جهت از بستهاي بالابرده ولتاژ استفاده مي كردد .

پستهاي توزيع كننده ولتاژ :

ولتاژ مورد نياز مصرف كننندگان بنابردلايل اقتصادي در چند مرحله كاهش مي يابد و به اين منظور از پستهاي توزيع كاهنده ولتاز استفاده مي گردد .

پستهاي كليد زني :

اين پستها در واقع هيجگونه تبديل ولتاژي را انجام نمي دهند بلكه فقط وظيفه شان ارتباط خطوط شبكه به يكديگر است .

پستها از نظر كلي و نوع تجهيزات به دو نوع تقسيم مي شوند .

الف – پستهاي باز (بيروني) Outdoor

ب- پستهاي بسته (داخلي) In door

استقامت الكتريكى روغن :

در هنكام كار ترانس روغن ترانس در معرض درجه حرارتى در حدود—95 است لذا روغن دائما" در معرض تغييرات شيميايى بوده وبا كذشت زمان تغيير رنك داده وكدر مىشود زيرا موادى مثل اسيدها , رزين ها و رسوبات در روغن تشكيل مىشود اين اسيدها به كاغذ موجود در روغن يا قسمتهاى فلزى حمله ور شده وباعث از بين رفتن انهامىشود همجنين رسوبات و رزين ها روى هسته وسيم بيج هاى ترانس نشسته مانع حرارت وخنك شدن هسته مىشوند براى روغن ها عدد اسيدى كه ميزان غلظت اسيدى را در روغن نشان مىدهد نبايد از3 % بيشتر و ميوان غلظت روسوبات نبايد از 5 % بيشتر باشد

از طرفى در قسمت بالاى ترانس يك منبع انبساط روغن وجود دارد كه روغن رادرترانس مىجرخاند از طريق اين قسمت روغن با هواىاطراف در ارتباط است اكر روغن رطوبت هوا را جذب كند استقامت الكتريكى ان بشدت كاهش وتلفات عايقى ان افزايش مى يابد براى جلوكيرى از جذب رطوبت هوا از يك رطوبت كير يا سيليكازل در قسمت منبع انبساط روغن استفاده مىشود براى تشخيص مناسب يانامناسب بودن يكا روغن مشخصات مهم ان عبارتست از:

1-بررسى ولتاز فروباشى يا استقامت الكتريكى

2-بررسىضريب تلفات عايقى

3-تعين مقاومت مخصوص روغن

4-تعين غلظت اسيدى

5-تعين غلظت رسوبات

6-تعين ميزان رطوبت داخل روغن

7-تعين ميزان كازحل شده در روغن

8-ميزان ضريب شكست نور در روغن

9- رنك ووضعيت ظاهرى

10-نقطه اشتعال

11-تعداد وابعاد ذرات معلق روغن

1- وزن مخصوص

دستورالعمل برقرار نمودن ترانسفورماتور ها بس از بايان كار كروههاى تعميراتى :

1-در صورتى كه ترانس جهت كار كروه تعميراتى از مدار خارج بوده بس از بايان كار طى نشانه تكميل شده توسط كروه تعميرات به ابراتور داده مى شود.

2-بس از اعلام كار ودعوت ضمانتنامه تكميل شده مسئول بست ياابراتور وقت محل كار را به دقت بازديد نمايند .

3-درخواست برقرار نمودن ترانسفورماتور به ديسباجينك ملى –منطقه اى وتوزيع اعلام در صورت موافقت وهماهنكى لازم اقدام به برقرار نمودن نمايند.

4-وسايل هشدار دهنده جمع اورى كردد .

5-سكسيونرهاى ارت يا ارت دستى از دو طرف ترانس باز شوند.

6-بمبهاوض هاى ترانسدر مدار قرار كيرند .

7-در نكتور ورودى ترانس وصل كردد تا ترانس برقرار شود (قبل از وصل در نكتور بايد توجه نمود تب ترانس روى حداقل باشد)

8-با تغير تب ترانس , ولتاز خروجى را به حد نرمال برسانيد 0 (مىتوان بطور اتومات عمل كرد )

9-در صورت نياز دكمه فرمان تب جنجر هر دو ترانس را روى دستى يا اتومات قرار دهيد 0

10-دز نكتور خروجى را وصل كنيد 0

11-در صورت نياز و با رالل بودن تب دو ترانس را دستى با هم برابر كنيد و سيستم master-follower را ازsolo خارج كرده و روى master-follower قرار دهيد0 (يكى از ترانس ها master و ديكرى follower ).

دستورالعمل خارج نمودن و در مدار اوردن ترانسهاى زمين :

ترانس زمين در بستها همراه با ترانس قدرت در مدار قرار مى كيرند وكليد ورودى خالى ندارند بنابراين خارجنمودن ودر مدار اوردن ان همراه با ترانس قدرت مى باشد و عمليات اضافى صورت نمى كيرد0

تغيير تب ترانس زمين فقط در خالت بىبرق بودن ترانس امكان دارد (no-load )

وبراى بالا بردن ولتازىخروجى بر عكس ترانس قدرت بايد تب را بايين اورد0

1403/1/10 - پین فایل