پیش فاکتور دریافت فایل
تحقیق بررسی آناتومي خودمختاري (فيزيولوژي ورزشي)
15162
29,900 تومان
.rar
11 کیلوبایت
توضیحات:
تحقيق بررسي آناتومي خودمختاري (فيزيولوژي ورزشي) در 15 صفحه ورد قابل ويرايش
آتونومي خودمختاري- هدفي مربوط به تخصصي شدن فيزيولوژي ورزش
موضوعات پيچيده مربوط به تخصصي نمودن مقررات خاص علوم ورزشي در تلاشهاي اخيري كه به منظور پيشرفت فيزيولوژي حركتي، ورزش هاي حرفه اي صورت گرفته، واضح است. سؤالات مربوط به اينكه چه كسي در آينده اين مقررات را كنترل مي كند باعث شده تا سازمان انجمن آمريكائي فيزيولوژيست هاي ورزشي (ASEP) تشكيل گردد، سازماني متشكل از فيزيولوژيست هايي كه هدف اصلي آنها حرفه اي كردن فيزيولوژي ورزش است. در بين مشكلات عنوان شده توسط اعضاء ASEP اين موضوع مهم است كه تنها فيزيولوژيست ها بايد بر مسير مورد نظر، نظارت كنند. نكته مهم در بحث هاي مستمر امروزي آن است كه آيا كالج آمريكايي درمان مشكلات ورزشي(ACSM)- سازماني منتخب، مختص علوم ورزشي و متشكل از حداقل 56 شغل (شامل فيزيولوژي ورزش)- به عنوان متخصص حق و توانايي نظارت بر توسعه فيزيولوژي ورزش را دارد. (در اين زمينه بايد به تلاش هاي مداوم و جديد ACSM براي پيشرفت ثبت تخصصي فيزيولوژيست هاي درماني ورزش توجه نمود). اين بحث ادامه مي يابد و در اينجا متوقف نخواهد شد، اما اين استدلال بايد توسط هر فرد با هر گرايشي به بخش هاي تخصصي ورزشي، بررسي شود. اتونومي، توانايي متخصصان براي فعايت مستقل بر خودمختاري، يك عنصر اصلي براي دست يابي به موقعيت هاي تخصصي است.
ضوابط اخلاقيACSM
اصول و اهداف
مقدمه: اين اصول براي كمك فردي و اشتراكي به اعضاء و افراد كالج منظور مي شود تا سطح بالايي از رفتار اخلاقي را حفظ نمايند. اين موارد قانون نيستند بلكه استانداردهايي هستند كه توسط آنها يك فرد يا عضو مي تواند تناسب رفتاري خود، ارتباط با همراهان، با اعضاء تخصص هاي مربوطه، با عموم مردم و نيز با تمامي افرادي كه يك رابطه حرفهاي را ايجاد نموده اند، را مشخص نمايد. هدف اصلي كالج، ايجاد ترويج دانش مربوط به تمامي جنبه هاي افراد شركت كننده در تمرين مي باشد البته با رعايت احترام نسبت به مقام انساني آنها.
بخش1: اعضاء بايد پي در پي كوشش كنند تا دانش و مهارت خود را بهبود بخشيده و امكان بهره مندي از دستاوردهاي حرفه اي خود را براي هم قطارانشان فراهم نمايند.
بخش2: بايستي اعضاء استانداردهاي علمي و حرفه اي بالايي را حفظ كنند و به طور عمدي با هر فردي كه از اين اصول تخطي مي كند مشاركت نكنند.
بخش3: كالج موظف است تا از عموم افراد و خودش در مقابل اعضائي كه در زمينه رفتار اخلاقي يا رقابت حرفه اي ضعف نشان داده اند، دفاع نمايند.
بخش4: آرمان هاي كالج حاكي از آن است كه مسئوليت هاي هر فرد يا عضو نه تنها در قبال فردي توسعه مي يابد بلكه در برابر اجتماع با هدف بهبود سلامت و رفاه فردي و اجتماعي نيز گسترش مي يابد.
ادامه ضوابط اخلاقيACSM
حفظ ثبات مناسب در تخصص هاي تعيين شده
به هر فرد يا عضوي بايد به طور قانوني مجوز داده شود، تائيد شود و يا حتي توسط هر اداره دولتي كنترل شود تا در زمينه حرفه خود فعاليت نمايد و بايد قبل از آنكه آن اداره به عنوان شرط عضويت دائم كالج آن را بپذيرد در ثبات خود باقي بماند. چون ممكن است تنبيه انضباطي توسط كالج براي هر فرد اعمال شود، هر گونه اخراج، تعليق، مجازات يا مصوبه ديگري توسط چنين اداره دولتي اجرا مي گردد.
تشهير (افشاء عمومي) وابستگي
به غير از فعاليت اقتصادي، هر عضو يا فرد(FACSM) ممكن است وابستگي خود را در هر زمينه شفاهي يا مستند، با كالج افشاء كند، مشروط به اينكه به طور رايج صحت داشته باشد. در اين بخش هيچكس نمي تواند كالج را مجبور به امضاء هر آنچه به افشاء موضوع مي شود بكند، مگر اينكه اين موضوع صراحتاً توسط كالج عنوان شود. افشاء وابستگي در ارتباط با فعاليت تجاري ممكن است صورت گيرد به شرط آنكه به روشي حرفه اي و مناسب انجام شود نه با روندي غلط، گمراه كننده و يا فريبنده و نيز پروانه فعاليت، دستيابي به تخصص يا وضعيت گواهي كا را به مخاطره نيندازد. از آنجايي كه عضورت در ACSM به افراد اعطاء مي شود، افشاء وابستگي و يا استفاده از ACSM نخستين به عنوان بخشي از نام تجاري، اشتراكي يا متحد نمي باشد.
بازگويي تخلف اين مقوله ممكن است به عنوان تنبيه انضباطي تلقي گردد.
استفاده عمومي از مهارت هاي حرفه اي
افراد و اعضاء تشويق مي شوند تا وراي موقعيت شغلي شان، هنگامي كه فرصت ايجاب مي كند مهرت حرفه اي خود را به معرض مشاوره بگذارند. در چنين موقعيتي، انتظار ميرود تا كارشناس از جعل و حذف وقايع مربوطه، درگيري زياده از حد بخشي از مهارت و مشكلات مربوط به ACSM در هنگام كار در زمينه يك ظرفيت انتسابي اجتناب كند.
نظم
ممكن است هر فرد يا عضو كالج به خاطر رفتار خود تأديب يا اخراج شود كه اين امر به نظر هيأت امناء به خاطر مقام و موقعيت كالج مضر بوده و يا با اهداف كالج منافات دارد. ممكن است اخراج يك عضو با رأي مثبت دو- سوم اعضاء هيأت امناء حاضر در يك جلسه ماهانه يا خاص اعمال شده باشد و تنها بعد از آن عضو مذكور از مسئوليتهاي موجود در مقابل خود مطلع شده باشد و قبل از رأي هيأت امنا فرصتي براي تكذيب يا رد چنين مسئوليت هايي را نداشته باشد. تنبيه هاي انضباطي ديگر از جمله توبيخ، مجازات و انتقاد نيز توسط كميته رفتار حرفه اي و اخلاقيات پيشنهاد ميشود و به دنبال رأي مثبت دو- سوم اعضاء هيأت حاضر در جلسه يا توسط رأي مخفي ارسالي اعمال مي شود، مشروط به اينكه اكثريت آراء با آن موافق باشند.
همانگونه كه در فصل1 شرح داده شد، بدنه اصلي آگاهي در نظم علم ورزش، حركت مي باشد. عليرغم آگاهي هاي خاص شاه راه اصلي وضعيت حرفه اي براي هر گروه پيشه روي تدريجي آن را تضمين مي كند: تشخيص بخش خاصي از آگاهي؛ شرط يك دوره آموزشي رسمي پايان تخصصي با يك مدرك آكادميك؛ و تجربه دوره انترني و نيز مرحله مطالعه سخت براي پشت سر گذاشتن امتحانات عملي و شناختي و اخذ گواهي يا مدركي كه صلاحيت كاري را تضمين نموده، منجر به استخدام تخصصي گشته و علوم مردم را از مشاغل جعلي مبرا سازد. هر چند اين مرحله براي افراد علاقمند به تحصيل علوم ورزشي قابل دسترسي است، فقدان شناخت تخصصي متداول به فقدان مشاهده شده يك يا بيشتر از يك ناحيه هرم تخصصي مربوط مي شود.
دو خصوصيت به جامانده طبق ميزان اهميت آن در سطح تقريباً پائين تري قرار ميگيرند. سازماني حرفه اي براي ارائه استانداردها، قوانين، ساختار و ابزار ارتباطي ضروري است (فص3). اغلب سازمان هاي متخصص به افرادي اختصاص مي يابند كه از طريق تمرين تخصص هايشان دوره زماني را براي ارائه خدماتشان تعهد مي كنند.
مطمئناً، سطوح مختلف صلاحيت بين افراد متخصص وجود دارد، بسياري از آنها توسط قوانين ايالتي يا برنامه هاي تشخيص ملي تعيين مي شوند و بسياري نيز اختياري هستند. چنين مواردي به سلامت و تخصص هاي صلاحيتي مربوط مي شوند و در اكثر ايالات به كار تخصص هاي علوم ورزشي در يك محيط كلينيكي.
تعريف نقش
در تكامل تدريجي علوم ورزشي، ارزيابي كامل نقش ها و انتظارات متخصصيني كه در زيرمجموعه هاي انضباطي مربوطه كار مي كنند، اهميت زيادي دارد. دانشجوي علوم ورزشي گزينه هاي زيادي براي تحصيل يك دوره ليسانس دارند (به منظور بحث در مورد فرصت هاي استخدامي به فصل5 توجه كنيد). با وجود ذينفع بودن دانشجو، يك موضوع تا حدي گيج كننده براي كارفرمايان بعدي به وجود مي آيد. اكثر دوره هاي آموزشي روشي متداول و قديمي را براي آموزش دانشجويان ليسانس برمي گزينند (هرم آموزشي). اين مدل نشان مي دهد كه دانشجو بايد در معرض عرصه وسيعي از دانش قرار بگيرد و عمق دانش فردي يا آموزش دوره تضمين شود. مدل هرمي ارائه بخش وسيعي از دانش را تائيد مي كند، اما دانشجويان ليسانس عمق كمي از دانش را فراميگيرند، كارفرمايان آينده بايد مشخص نمايند، چقدر آموزش مستمر بعد از استخدام نياز است و چه كساني اين خدمات را فراهم مي كنند.
موضوع تعيين نقش توسط گروهي ملي كه سعي در پيشرفت راهنماهاي درماني يا بيانيههاي عمومي داشتند لغو شد. مثلاً، آژانس تحقيق و سياست هاي مراقبت هاي بهداشتي (AHCPR) باAACVPR قرارداد بست تا راهنماهاي علمي درمان را براي توانبخشي قلبي توسعه دهد. اعضاء اين گروه شامل برخي متخصصين محترم توانبخشي قلبي مي شدند. نتيجه به دست آمده، نقطه عطفي براي برنامه هاي توانبخشي قلب در آينده بود و شايد متصديان بيمه شخص ثالث را هشيار مي كند تا اين خدمات را براي مشتريان خود مهيا سازند. به هر حال، راهنماها قادر به تعيين مسئوليت هاي خاص تيم نيستند. بيانيه عمومي مؤسسه هاي بهداشت ملي(NIH) نيز چنين عمل مي كنند. گرچه اين دو مقاله دولتي پذيرفته شد، آنها به كوتاه بودن تعريف مسئوليت هاي خاص تيم مراقبت بهداشت جديد پي بردند.
ماداميكه كنترل كنندگان بهداشت و ارائه دهندگان مراقبت سلامت هر چه بيشتر جاي خود را در جامعه باز كنند، پرداخت كنندگان شخص ثالث (يعني متصديان بيمه) به دنبال تخصص هايي براي ارائه خدمات هستند، افرادي كه مؤثر و مقرون به صرفه باشند. ضمن نقش آفريني فيزيولوژيست ورزشي در تيم ارائه خدمات بهداشتي، انعكاس صحيح آموزش و تجربيات اين موقعيت براي تعاريف شغلي مهم خواهد بود. مطالعه تعريف جامع نقش براي فيزيولوژي ورزش و ديگر اصول علم ورزش در عرصه درمان (مثلاً، بيومكانيك هاي درماني) تا كنون توسط هيچ سازمان ملي انجام نگرفته است.
نامي براي نظم
به مدت دو دهه، تخصص بين اصول مشخص شده علم ورزش به گرمي مورد بحث قرار گرفت(14). هر چند بحث در مورد معرفي صحيح نظم اخيراً كمتر شده است، هيچ نتيجه اي توسط سازمان هاي تخصصي ملي ارائه نشده است. مثلاً، در يك بحث منتشر شده، هيگينز براي آنچه به نظر مي رسيد با برنامه هاي ادبي مشابه باشد به نام هاي متناوبي توجه نمود. او نام“علم حركت” را به عنوان توصيفي ترين نام براي نظمي كه اين اصول اشتراكي را در كنار هم قرار مي دهند، پيشنهاد نمود، در حالي كه كرچمر (Kertchmer) نام “علم ورزش و تمرين” را انتخاب نمود.
1403/9/5 - پین فایل