پیش فاکتور دریافت فایل
مقاله انواع انبارهاي كارخانه هاي صنعتي
12013
29,900 تومان
.rar
15 کیلوبایت
توضیحات:
مقاله انواع انبارهاي كارخانه هاي صنعتي در 38 صفحه ورد قابل ويرايش

انواع انبارهاي كارخانه هاي صنعتي:

1- انبار مواد اوليه

2- انبار قطعات نيمه ساخته

3- انبار قطعات وارده

4- انبار ابزار

5- انبار قطعات يديكي دستگاهها و ماشين آلات

6- انبار آهن آلات و پروفيلها

7- انبار ملزومات و لوازم مصرفي پرسنل

8- انبار محصول

لازم به توضيح است كه تمام اين انبارها براي كارخانجات لازم نيست فقط در رابطه با فعاليت خود مي توانند انبارهايي را انتخاب كنند.

تعداد انبارهاي لازم براي يك كارخانه توليدي:

بررسي سيستم انبارداري در شركت صنايع چوب چوفا

انواع انبارهاي متفاوتي مي توانند كارخانجات براي خود انتخاب كنند ولي مهمتر براي كارخانجات دو نوع انبار مواد اوليه و انبار ابزار و انبار محصول است.

1- انبار مواد اوليه كه بايد فضاي بزرگي را داشته و به دربهاي ورود حاصل كارخانه نزديك باشد تا حمل و نقل اوليه توسط كانتينرهايي حمل مواد راحتر باشد انبار مواد اوليه مي تواند انبار ضايعات و قطعات را در خود جاي دهد.

2- انبار محصول كه در آخرين مرحله توليد هر محصولي كه توليد شده و به فروش مي رسد در اين انبار نگهداري مي شود.

كدگذاري كالا( روشهاي مختلف كد گذاري):

ايجاد دو يا سيستمي كه به وسيله آن اطلاعات و نشانه هاي مورد نياز از شخص به شخص ديگر و يا از نقطه اي به نقطه ديگر به صورت خلاصه منتقل مي گردد. كدگذاري نام دارد. كلمه كد با معني رمز و نوشته به كار مي رود عمل كدگذاري را ميتوان با استفاده از عوامل متعدد از قبيل رنگها، نورها، اشكال، اعداد، حروف، الفبا و يا بصورت تركيبي است اين عوامل انجام داد.

كدگذاري فوايد متعددي دارد از جمله جلوگيري از نوشتن جملات طويل و توصيفي و شناسايي ساده و دقيق كالا كمك به استاندارد كردن كالا كمك به جمع آوري اطلاعات صحيح و آماده و محاسباتي ثبت عمليات واردات و صادرات كالا و نگهداري حساب دقيق موجودي انبار توسط ماشينهاي محاسب الكترونيكي پيشرفته و صدرو سفارش خريد به طور ساده و مطمئن.

انواع روش كدگذاري:

1- روش ساده يا روش اعداد ترتيبي

2- روش اعداد گروهي

3- روش اعشاري يا ديوئي

4- روش حروفي يا الفباي

5- روش نيمونيك

6- روش مخفي

7- روش كدگذاري مركب يا روش مخفي

روش كد گذاري يا روش صنعتي:

امروزه روش كدگذاري مركب يا روش صنعتي متداولترين روشي است كه در موسسات و سازمانها مختلف از جمله موسسه اي كه در آن تحقيقات يا شروع نموده اند مورد استفاده قرار مي دهند. جهت اجراي روش فوق در مرحله اول بايد اقدام ذيل به صورت گيرد.

الف) – صورت برداري از انواع كالاهاي موجود در انبار در حال پيش بيني آينده بدون لزوم ذكر مشخصات دقيق اجناس ب) – گروه بندي كردن اقلام صورت برداري شده ج) – تخصيص يك عدد براي گروه اصلي و همچنين تخصيص يك عدد براي گروه فردي د) – شماره گذاري كالاي موجود در هر گروه فردي به ترتيب و با در نظر گرفتن احتياجات آنها.

نكته اي كه حتما بايد به آن توجه داشت اين است كه تعداد ارقام اعداديكه هر يك از گروههاي اصلي و فرعي و اصل كالا اختصاص داده مي شود متناسب با تعداد و تنوع كالاهاي مورد نياز سازان و تعداد گروهها مي باشد و بي جهت از ارقام چند عددي استفاده نشود هر چند ارقام استفاده شده كمتر باشد مزاياي بيشتري دارد كه مهمترين آن راحتي در به خاطر سپردن كد خاص توسط انبار داران خواهد بود.

گروه اصلي


گروه فرعي


اصل كالا

روشهاي مختلف استفاده از اجناس انبار:

در انبار اجناس ممكن است وجود داشته باشد كه در يك زمان معين بايستي مصرف شود ( مانند روغن) و اين زمان با نوشتن تاريخ بر روي بسته بندي مشخص مي شود ولي غلب اتفاق مي افتد كه مقادير زيادي جنس به علت استفاده نكردن به موقعه تاريخ مصرف آنها گذشته و غير قابل استفاده اند براي استفاده از اجناس دو سيستم دو روش وجود دارد.

1- سيستم FiFo

2- سيستم LIFO

در سيستم اول (فايو) جنسي كه اول وارد شده اول خارج و مصرف مي شود و در سيستم دوم ( لايفو) جنسي كه آخر از همه وارد شده اول مصرف مي شود استفاده از روش لايفو نادرتر بوده و غالبا سيستم فايفو را بكار مي برند.

مبناي تهيه صورت هاي مالي:

صورت هاي مالي اساساً بر مبناي بهاي تمام شده تهيه شده و در موارد مقتضي از ارزشهايي نيز استفاده شده است.

خلاصه اهم رويه هاي حسابداري

موجودي مواد و كالا به اقل بهاي تمام شده و خالص ارزش فروش ارزيابي مي شود. بهيا تمام شده موجودي ها براساس روش ميانگين تعيين مي شود.

درائيهاي ثابت مشهود:

دارائيهاي ثابت مشهود بر مبناي بهاي تمام شده در حسابها ثبت مي شود. مخارج بهسازي و تعميرات اساسي كه باعث افزايش قابل ملاحظه در ظرفيت با عمر مفيد دارائيهاي ثابت يا بهبود اساسي در كيفيت بازدهي آنها مي گردد. به عنوان مخرج سرمايه اي محسوب و طول عمر مفيد باقيمانده دارائيهاي مربوطه مستهلك مي شود. هزينه هاي نگهداري و تعميرات جزئي هنگام وقوع به عنوان هزينه هيا جاري تلقي و به حساب سود و زيان دوره منظور مي گردد.

براي دارائيهاي ثابتي كه در خلال ماه تحصيل و مورد بهره برداري قرار مي گيرد أاستهلاك از اول ماه بعد محاسبه و در حسابها منظور مي شود.

ذخيره مزاياي پايان خدمت كاركنان:

ذخيره مزاياي پايان خدمت كاركنان براساس يك ماه آخر حقوق و مزاياي هر يك از كاركنان ( قراردادي) برايهر سال خدمت آنان محاسبه و در حسابها منظور مي شود و در پايان سال پرداخت مي گردد.

ترتيب و تنظيم فرم هاي مختلف هنگام دريافت و خروج مواد

ابتدا توسط انباردار مواد مورد نياز براي كارخانه توسط فرم درخواست خريد مواد نوشته مي شود و طي سفارشي كه انباردار به امور مالي مي كند سفارش خريد مواد مي شود.

بعد از خريد مواد وارد انبار مي شود و طي فرم رسيد انبار كه به وسيله سرپرست انبار تكميل و سپس توسط فرد بازرسي كه توسط كارخانه انتخاب شده است به بررسي مواد وارده به انبار و تاييد مواد دارد مي پردازند و پس از تائيد آن براي خطا توليد آماده مي شود.

با سفارش دادن خط توليد براي درخواست مواد فرم درخواست مواد از انبار توسط واحد درخواست كننده تكميل و طي سفارشي به سرپرست انبار تحويل مي گردد. سرپرست انبار با خروج مواد از انبار توسط فرم حواله انبار مواد را براي واحد درخواست كننده مي فرستد و بوسيله فرم خروج مواد از انبار اين كار صورت مي گيرد و مواد به خط توليد فرستاده مي شود.

بعضي از مواد كه توسط فرد بازرس تاييد نمي شود توسط فرم برگشت از خريد به كارخانه توليد مواد برگشت داده مي شود و از موجودي مواد در انبارها كسر مي گردد.

مواد اضافي كه در خط توليد به صورت راكد يا مازاد برمصرف قرار مي گيرد توسط واحد درخواست كننده طي فرم برگشت مواد به انبار تكميل و فرستاده مي شود. در پايان هر هفته سرپرست انبار گزارشي از موجودي انبار توسط فرم موجودي انبار تكيمل مي كنند و براي امور مالي مي فرستد تا هنگام درخواست خريد مواد، انبار دار دچار مشكل نشود.

كنترل بين مدارك حسابداري و مدارك انبار

به طور كلي موجودي انبار از دو طريق افزايش مي يابد.

1- از طريق خريدهاي خارجي

2- برگشت مواد اضافي به انبار

به طور كلي موجودي انبار به روش زير كاهش مي يابد

خروج مواد براي خط توليد

هنگامي كه مواد از خارج از كارخانه خريداري مي شود به انبار تحويل داده مي شود تا به موجودي انبار اضافه گردد و طي اين ورود و خروج مواد سرپرست انبار يك نسخه از فرمهاي حواله انبار و رسيد انبار را تكميل و به قسمت امور مالي ميدهد تا در پايان هر هفته يك بار جمع آوري و نسخه ها و حواله ها از حسابداري به انبار بررسي مطابقت نمايد و بايد به تعداد نسخه هايي كه در دست انباردار است همان تعداد در دست حسابدار باشد. با موارد ذكر شده در فرمها و موارد مصرف آنها پس از انطباق فرمهاي انبار با حسابداري، حسابداري اين فرمها را براساس سدها ثبت حسابداري مي زند.

ليست گيري:

ليست كامل موجودي:

كه در آن تمام اجناس و كالاها براساس اينكه بواسطه شماره كارت و يا نام كالا Sort شده باشند ارائه مي گردد. در ضمن ميزان موجودي هر كدام نمايش داده مي شود. و نيز ليست كالاها براساس نام كالا يا ميزان موجودي مي تواند ارائه شود.

گردش اجناس (كارتكس):

در اين ليست گيري براساس نام كالا يا شماره كارت كالاي موردنظر ليست تمام ورود، خروج، برگشت از رسيد و حواله، انبار يك كالا ارائه مي گردد. و يا براساس يك تاريخ هر يك بازه مشخص مي تواند اطلاعات فوق نمايش داده شود.

رسيدها:

براساس نام و يا شماره كارت يك كالا در يك بازة زماني ورودهاي آن كالا در انبار ارائه داده مي شود. و يا براساس يك بازة زماني تمامي ورودهاي كالاهاي مختلف به انبار ارائه مي گردد.

حواله ها:

دقيقاً به شكل ليست گيري در رسيدها خواهد بود.







سفارش خريد:

در بخش اول:

به اين موضوع رسيدگي مي شود كه در يك بازه زماني چه اجناسي سفارش براي خريد داده شده است و نيز اينكه در يك باز زماني و يك نام كالا يا شماره كارت آن كالا آيا آن جنس سفارش داده شده است يا نه؟ (ليست دفعات سفارش داده شده).

در موارد فوق نيز امكان اينكه در هر سفارش خريد چه مقدار خريداري شده نيز امكان ليست گيري وجود دارد.

در بخش دوم:

در اين بخش به اين موضوع پرداخته مي شود ليست اجناسي كه در انبار موجود است ميزان حداقل و حداكثر موجودي براي هر جنس يا كليت اجناس ارائه داده شود.

برگشتي از رسيد:

دقيقاً شبيه رسيدها و حواله مورد بررسي قرار مي گيرد.

برگشتي از حواله:

دقيقاً شبيه رسيدها و حواله ها مورد بررسي قرار مي گيرد.

انبار به انبار:

دقيقاً شبيه رسيدها و حواله ها مورد بررسي قرار مي گيرد.





مقدار:

بصورت دستي مقداردهي مي شود.

واحد كالا:

اين فيلد با مقداردهي شماره كارت بصورت خودكار مقداردهي مي شود.

قيمت واحد:

در برگه خروج در اين فيلد شخص به سه قيمت بصورت خودكار دسترسي دارد:

مينيمم قيمت واردشده طبق برگه رسيد.

ماكسيمم قيمت واردشده طبق برگه رسيد.

ميانگين قيمت واردشده طبق برگه رسيد / تا روزي كه ما در واقع برگه خروج صادر
مي نمائيم اين اطلاعات محاسبه مي گردد و طبق آنها ارائه مي شود.

شماره برگه حواله:

اين جزء مقادير كارتكس هر كالا مي باشد كه با توجه به اختصاص مقداردهي به آن فيلد شماره برگه خروجي در كارتكس هر كالا نيز درج مي گردد.



موجودي فعلي:

در واقع بعد از خروج هر كالا اين مقدار و تعداد از مقدار موجودي كل آن كالا كم
مي گردد.



رديف:

كه به ليست خروجي اضافه مي گردد و آخرين شماره رديف به آن اختصاص مي يابد.

در مقدار فوق نيز مستقيماً بصورت خودكار و در كارتكس هر كالا قرار و مقداردهي
مي شوند.

شماره برگ درخواست:

كه در واقع هر خريدي براساس يك درخواست صورت مي گيرد حال اين خريد به ميزان درخواست است و يا نه در كل هر درخواستي داراي يك شمارة اختصاصي
مي باشد كه درج مي گردد. (بصورت دستي)

موجودي فعلي:

براي هر ورود (رسيد) در هر شماره كارت به اين شكل است كه مقدار كل را به مقدار دريافتي براي هر كالا اضافه مي نمايد. اين كار بصورت اتوماتيك و خودكار صورت
مي گيرد.

رديف:

در هر ورودي براي هر كالا بعد از ثبت يك برگه ورود يا وجود چند كالا در نهايت بصورت خودكار در كارتكس هر كالا به آن كالاي واردشده به انبار آخرين رديف اختصاص مي يابد.

دو مورد فوق توسط برنامه و خودكار صورت مي گيرد در واقع عمليات فوق مربوط به كارتكس است.

1403/1/28 - پین فایل