پیش فاکتور دریافت فایل
مقاله بررسی شاخههاي گرافيك
10959
24,900 تومان
.zip
1,178 کیلوبایت
توضیحات:
مقاله بررسي شاخههاي گرافيك در 19 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
ديباچه
1. نشانه
1-1. الف- نشانههاي تصويري
1-2. ب- نشانههاي نوشتاري
2. اوراق اداري
2-1. الف- سربرگ
2-2. ب- كارت ويزيت
2-3. پ- پاكت نامه
3. بروشور
3-1. الف- بروشورهاي لتي
3-2. ب- بروشورهاي فرمي
3-3. پ- بروشورهاي اسليپ كيس
4. طرح جلد كتاب
5. پوستر
5-1. الف- پوسترهاي فرهنگي
5-2. ب- پوسترهاي سينمايي
5-3. پ- پوسترهاي سياسي
5-4. ت- پوسترهاي تجاري
منابع و مآخذ
ديباچه
نبود منابع مكتوب به زبان فارسي در زمينه بخشهاي عمدهاي از فعاليتهاي گرافيك همواره يكي از چالشهاي پيش روي اين هنر و از جمله موانع رشد اصولي و علمي آن در ميان علاقهمندان بوده است. اگر چه گرافيك در چنددهه اخير جايگاهي شايسته در ساختار دانشگاهي كشور يافته و شناخت عامه جامعه نسبت به محدوده عملكرد اين فن افزايش پيدا كرده است، ولي تدوين كتب درسي و آموزشي در اين رشته و غني سازي آرشيو دانش مكتوب گرافيك، حركتي همسان با فراگير شده آن نداشته و به استثناء چند موضوع محدود (همچون نشانه، صفحه آرايي و بسته بندي) در ديگر شاخههاي پرشمار اين رشته، حركتها كند و كم جلوه بودهاند.
از يك سو، اندك منابع در دسترس، هر كدام تنها پاسخگوي بخشي از نيازهاي رو به فزوني دانشجويان، هنرجويان و علاقهمندان اين رشته پرمخاطب بوده است و از ديگر سو با وجود گذشت بيش از سه دهه از ارائه رشته گرافيك در مقاطع كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد در مراكز آموزش عالي كشور و افزايش گستره حضور آكادميك آن، همچنان در حسرت تدوين منابع لازم و ضروري در زمينه واحدهاي تخصصي آن همچون «كارگاه گرافيك»، «گرافيك محيطي»، «نقد و تحليل آثار گرافيك» و… هستيم.
1. نشانه:
عنصري بصري است كه به منظور معرفي يك موضوع (كالا، فعاليت و…) طراحي و ارائه ميشود. به عبارت ديگر، نشانه، هويت بصري يك موضوع است.
نشانه جايگزين واژههايي همچون آرم (با كاربرد بيشتر) و مارك است.
نشانه ميتواند در قالب هر عنصر بصري جلوهگر شود ولي بطور مشخص به دو حالت كلي ارائه شود:
الف) نشانههاي تصويري
ب) نشانههاي نوشتاري
نشانههاي تصويري، نشانه هايي هستند كه عنصر بصري به كار رفته در آنها، تصوير است. اين تصوير ميتواند يك گل، يك حيوان، يك نماد ملي، سنتي و… يا حتي تصوير نامشخص باشد (چگونگي اين تصوير را مواردي مانند موضوع و عوامل جانبي تعيين ميكنند). تصوير مورد استفاده در نشانههاي تصويري در ارتباط با محدوده فعاليت موضوع، چهار وضعيت ممكن دارد:
1) تصوير با موضوع ارتباط مستقيم دارد. براي مثال در صورتي كه براي يك شركت توليد خودرو نشانهاي طراحي مي كنيم، از تصوير يك خودرو سود ببريم.
2) تصوير با موضوع ارتباط غيرمستقيم دارد. براي مثال در يك شركت هواپيمايي از تصوير يك پرنده استفاده كنيم.
3) تصوير مطلقاً با موضوع ارتباط ندارد. براي نشانه يك شركت هواپيمايي از تصوير يك گل استفاده كنيم.
3 . بروشور:
به معناي جزوه و دفترچه است و به محصولي گفته مي شود كه توضيحات جامع و كاملي در مورد يك موضوع يا فرايند ارائه كند، اين توضيحات معمولاً با مجموعهاي از تصاوير همراهي ميشود.
ويژگي منحصر به فرد بروشور كه در كمتر محصول گرافيكي ديگري به چشم ميآيد) قابليت تغيير ابعاد در هنگام ارائه و استفاده است. بدين معني كه در هنگام ارائه يك بروشور، اين امكان وجود دارد كه ابعاد آن 20*10 سانتيمتر باشد ولي در هنگام استفاده از آن، ممكن است ابعاد اين محصول به 20*60 سانتيمتر افزايش يابد.
بروشور عمدتاً به يكي از اشكال زير طراحي و ارائه ميشود:
الف- بروشورهاي لتي (به هر برگ بروشور كه به برگ ديگر اتصال دارد، يك لت گفته ميشود)
ب- بروشورهاي فرمي
پ- بروشورهاي اسليپ كيس
الف) بروشورهاي لتي، بروشورهايي هستند كه صفحات آن بر روي هم تا ميخورند و در نهايت بروشور به صورت مجموعهاي از صفحات تا شده (روي جلد، پشت جلد و صفحات داخل) در اختيار مخاطب قرار ميگيرد. ويژگي اصلي اين بروشور اين است كه نياز به دوخت صفحات به يكديگر ندارند و صحافي آنها با خطوط تاخور انجام ميپذيرد.
ب) در بروشورهاي فرمي، حالت چيدمان صفحات مانند نشريه يا كتاب است. به عبارت ديگر تفاوت عمده بروشورهاي فرمي و بروشورهاي لتي در اين است كه در بروشورهاي فرمي صفحات در قسمت عطف به يكديگر متصلاند و ديدن تمام صفحات در كنار يكديگر امكان پذير نيست، در حالي كه در بروشورهاي لتي شما غالباً امكان ديدن نيمي از صفحات بروشور را در يك ديد خواهيد داشت. بروشورهاي فرمي در بيشتر موارد ته دوخت ميشوندو اين دوخت معمولاً با مفتولهاي فلزي (در منگنه) انجام ميگيرد.
پ) بروشورهاي اسليپ كيس بروشورهايي هستند كه جلد آنها بصورت يك فولدر يا پوشه ساخته ميشوند و صفحات داخل آن بطور مجزا و جدا از يكديگر تهيه ميشوند، سپس اين صفحات در داخل جلد يا همان فولدر قرار ميگيرند. غالباً جنس جلد در بروشورهاي اسيلپكيس نسبت به صفحات داخل ضخامت بيشتري دارد.
پامفلت و ليفلت از گونههاي ديگر بروشور هستند. پامفلت، بروشوري است كه داراي صفحات اندك است و جنس كاغذ جلد و صفحات داخل آن از كاغذهاي گرماژكم انتخاب ميشود.
ليفلت نيز به برگههاي كوچكي اطلاق ميشود كه درون بستهبنديها قرار ميگيرند و توضيحات لازم را در اختيار مخاطبات قرار ميدهند (مانند بستههاي داور).
در صفحه آرايي بروشور، رسم يك پايه كار يا گريد الزامي است.
ايجاد روحيه هماهنگ در تمامي صفحات بروشور از جمله مواردي است كه بايد مورد توجه طراح قرار گيرد. اين هماهنگي ميتواند از طريق اجراي لياوت مناسب، به كارگيري عنصر بصري مشترك در صفحات و يا سود بردن از زنگهاي هارمونيك انجام پذيرد.
اندازة تصاوير بروشور بسته به سه عامل تعيين ميشود:
اهميت تصوير
كيفيت تصوير
. طرح جلد كتاب:
جلد پوششي است كه براي تبليغ و محافظت از محصول فرهنگي تجاري توليد ميشود.
طرح جلد ميتواند براي نشريه يا كتاب و يا حتي بروشور و كاتالوگ طراحي شود. ولي در اين بخش از بحث، منظور از طرح جلد، جلد كتاب است. جلد كتاب داراي حداقل سه بخش اصلي است: روي جلد، عطف و پشت جلد كه امكان دارد بخشهاي لب برگردان، رولباند و قاب جلد نيز به آن اضافه شود. البته قاب جلد بيشتر براي كتب نفيس (مانند ديوان اشعار) و با مجموعههاي چند جلدي كه الزامي است با يكديگر ارائه شوند، تهيه ميگردد.
معمولاً بنگاههاي انتشاراتي بزرگ و مطرح براي جلد كتاب خاص خويش يك يونيفورم مشخص تعيين و سپس بر اساس آن هر كتاب را طراحي ميكنند.
استفاده از تايپوگرافي نيز ميتواند جايگاه ويژهاي در نحوه ارائه عنوان در جلد كتاب داشته باشد. البته اين شيوه بيشتر براي عناوين كوتاهي كه براي مخاطب داراي پيشينه ذهني هستند مناسب است.علاوه بر اين، شيوة تايپوگرافي در كتب ويژه كودكان توصيه نميشود.
5 . پوستر:
اعلان يك رو چاپ كه بطور معمول فاقد تاخور و عطف است و در غالب موارد بر روي سطح مورد نظر چسبانده مي شود، از متداولترين گونههاي گرافيك است كه به شكل امروزي پيشينهاي در حدود قرن دارد. اصطلاح پلاكات و آفيش نيز به همين معني مورد استفاده قرار ميگيرند.
پوستر عمدتاً داراي سه قطع استاندارد است:
1) 35*50 سانتيمتر (B3) 2) 70*50 سانتيمتر (B2)
3) 70*100 سانتيمتر(B1)
توجه به اين نكته ضروري است كه نسبت ابعاد پوستر ميتواند كاملاً متفاوت با ابعاد استاندارد ذكر شده باشد. علاوه بر اين، براي تعيين ابعاد اعلان اصطلاح ديگري بنام «ليست» مورد استفاده قرار ميگيرد. اين اصطلاح بيشتر در ميان چاپخانهداران و فروشندگان كاغذ و مقوا رواج دارد.
1403/9/2 - پین فایل